Salt og aquasafe/aqutan ved vannbytte under 10%?

Trenger man å tilsette aquasafe og akvariesalt (ferskvann) hver gang man bytter vann hvis man bytter under ti prosent (har bytta 10% hver uke nå)? (En annen ting og: vanligvis har jeg tilsatt ca en teskje for hver vannbytte men det har vanligvis vært 30% hver tredje uke (eller deromkring), litt vrient å måle om det blir mindre enn det (blir nok ikke det, heller mer) da jeg ikke bruker teskje, bare ca mål og lokket på boksen som mål, når jeg bytter mindre vann.) Har Platy, neontetra, antennesnegle og gule reker i en 63liter.
jeg bruker ikke aquasafe selv.

Når du sier salt, hva mener du da? GH-salt?
Måler du vannverdiene selv?

Hvor mye du skal bruke at de forskjellige produktene (GH/KH etc), avhenger helt av den vannverdien du ønsker å ha kontra vannverdien i vannet rett fra kranen.

Nei man må ikke bruke aquasafe eller lignende i Norge. Kommer litt an på vannverk, avstand til vannverk og hva dem tilsetter i vannet. Men stort sett trenger man ikke det i Norge. Men det gjør ingen skade å bruke det, hvis det får deg til å føle deg trygg. På nettet kan man få dem i pakninger opp til 5l, innkøp av denne størrelsen gir en god del besparelse i utgifter på sikt.

Salt bør en vel strengt tatt ikke bruka annet en som støttebehandling ved sykdom, noe jeg vil anta står på boksen og.

Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap