- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvor kan jeg kjøpe dråpetest? (trondheim)
Hvor kan jeg kjøpe dråpetest? (trondheim)
Tidligere har jeg brukt tester som fulgte med akvariet når jeg kjøpte det, men har tenkt å kjøpe et sett med tester som måler det viktigste som ph, gh og nitritt. Hvor finner jeg disse billigst i trondheim's området? Evt. på nett?
(Beklager om det ligger tråder med dette spørsmålet her inne allerede men jeg fant ingen når jeg gjorde et søk).
(Beklager om det ligger tråder med dette spørsmålet her inne allerede men jeg fant ingen når jeg gjorde et søk).
Postet 12.11.09 kl 15:31
Postet 12.11.09 kl 15:38
Kjøp dem rimelig hos Aquamanias på nett.
Ofte er det nesten halv pris på nettet i forhold til zoobutikkene. Eksempel:
jeg trengte en ph-test med en gang, og hadde ikke tid å vente noen dager på å bestille på nett. Gikk i den lokale zoosjappa og kjøpte der.
Deres pris var 129 kr.
På nett koster samme testen 60 kr....!
Jeg anbefaler at du kjøper JBL vanntester, men valget er selvsagt ditt
Ofte er det nesten halv pris på nettet i forhold til zoobutikkene. Eksempel:
jeg trengte en ph-test med en gang, og hadde ikke tid å vente noen dager på å bestille på nett. Gikk i den lokale zoosjappa og kjøpte der.
Deres pris var 129 kr.
På nett koster samme testen 60 kr....!
Jeg anbefaler at du kjøper JBL vanntester, men valget er selvsagt ditt
Postet 12.11.09 kl 15:41
Postet 12.11.09 kl 16:34
Postet 12.11.09 kl 17:29
Akvasia har også en nettbutikk. Om prisene er de samme i selve butikken aner jeg ikke.
Det finnes ingen sett med kun de tre testene du ønsker.
Men Tetra Laborett innholder alle tre + et par andre.
Det finnes ingen sett med kun de tre testene du ønsker.
Men Tetra Laborett innholder alle tre + et par andre.
Postet 12.11.09 kl 17:40
mona oKjøp dem rimelig hos Aquamanias på nett. Ofte er det nesten halv pris på nettet i forhold til zoobutikkene. Eksempel: jeg trengte en ph-test med en gang, og hadde ikke tid å vente noen dager på å bestille på nett. Gikk i den lokale zoosjappa og kjøpte der. Deres pris var 129 kr. På nett koster samme testen 60 kr....! Jeg anbefaler at du kjøper [URLBLOCK1], men valget er selvsagt ditt :-)
Jeg har JBL Combi Set .. Meget fornøyd med det.
Funker bra for nybeynner i hvert fall.
Anbefales!
Postet 12.11.09 kl 17:59
Endret: 12.11.09 kl 17:59
Postet 12.11.09 kl 18:04
Postet 12.11.09 kl 18:06
Postet 12.11.09 kl 18:08
Siv H.Jeg kikket på det settet også, men det blir desverre litt feil for meg. Jeg skal ha snegler i et kar og da er jeg avhengig av å vite hva gh ligger på =)
Da har jeg ett problem, for jeg driver bare med snegler...
(Kjøper det seff bare løst, og bytter med noe annet jeg ikke bruker ofte..)
Men det her er jo det jeg skal ha meg når økonomien sier "ja" da.
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=42
Postet 12.11.09 kl 18:09
Endret: 12.11.09 kl 18:17
TimSneglene er veldig avhengige av KH. Skallet deres består nesten bare av kalsiumbikarbonat, som bestemmer KH. Tilsetter selv natron hver dag for å holde PH stabil. Heldigvis skal de fleste adopteres snart. :) -Tim
Så vidt jeg har forstått får sneglene det de trenger av kalsium fra det de spiser av grøntfôr?
"Kalsium for skallbygging kan tilføres gjennom kosthold ved hjelp av frukt og grønnsaker som er kjent for å være rike på kalsium. F.eks. spinat. Kjøper man frosne spinatblader fra frysedisken, vil bladene enkelt synke ned til sneglene og være lette for dem å spise. Spesialfôr for akvaristiske skalldyr (reker, snegler og krabber) finnes også å få kjøpt i handelen, med innholdsstoffer som styrker skallbygging."
Hentet fra kunnskapsbasen her inne
Postet 12.11.09 kl 18:28
Jo, de får via kosten, men de tar også kalsiumbikarbonat fra vannet. Derfor kan ofte de som har eplesnegler oppleve at PH og KH faller, spesielt etter eggklekking siden det da plutselig blir mange små i vekst. Eksempel gikk min ph raskt fra 7,5 til litt under 7 etter at jeg fikk en del eplesnegler, så der tilsettes det natron for å holde vannverdiene der jeg vil ha dem.
Postet 12.11.09 kl 18:33
Postet 12.11.09 kl 18:35
Hvis du føler du har behov for det, kan du kjøpe alt. PH og nitritt er viktigst tenker jeg, og så GH og KH om du tilsetter noe i vannet for å endre dete selvfølgelig. Du kan jo eventuelt kjøpe et test-sett? Jeg hadde sera sitt test-sett, og det inneholdt alle de testene du nevner, men jeg har bytta til JBL's tester nå siden flere anbefaler det merket. Det kan fort bli billigere å kjøpe et sett enn alle testene en og en. Anbefaler forøvrig også www.aquamanias.no hvis du skal kjøpe tester, de er best på pris, og har rask levering etter hva jeg har erfart
Postet 12.11.09 kl 18:40
Postet 12.11.09 kl 19:29
Siv H.[QUOTE=Tim]Sneglene er veldig avhengige av KH. Skallet deres består nesten bare av kalsiumbikarbonat, som bestemmer KH. Tilsetter selv natron hver dag for å holde PH stabil. Heldigvis skal de fleste adopteres snart. :) -Tim
Så vidt jeg har forstått får sneglene det de trenger av kalsium fra det de spiser av grøntfôr?
"Kalsium for skallbygging kan tilføres gjennom kosthold ved hjelp av frukt og grønnsaker som er kjent for å være rike på kalsium. F.eks. spinat. Kjøper man frosne spinatblader fra frysedisken, vil bladene enkelt synke ned til sneglene og være lette for dem å spise. Spesialfôr for akvaristiske skalldyr (reker, snegler og krabber) finnes også å få kjøpt i handelen, med innholdsstoffer som styrker skallbygging."
Hentet fra kunnskapsbasen her inne
Jeg lar skallene fra de sneglene som har blitt spist opp av jegersnegle ligge i karet. Virker som om det fungere bra, men kanskje vanskelig å si..
Litt offtopic, men når skal en egentlig måle vannverdiene a? Før under og etter vannbytte? Eller er det en gang som er best?
Postet 13.11.09 kl 17:52
Snikspørsmål...
Er det noen som vet om det er med bruksanvisning i disse test-settene?
På norsk eller engelsk?
(skal kjøpe selv, fordel å kjøpe i butikk slik at en kan spørre om hvordan en bruker de?)
På norsk eller engelsk?
(skal kjøpe selv, fordel å kjøpe i butikk slik at en kan spørre om hvordan en bruker de?)
Postet 25.11.09 kl 15:04
Postet 25.11.09 kl 15:06
Aina YEr det noen som vet om det er med bruksanvisning i disse test-settene? På norsk eller engelsk? (skal kjøpe selv, fordel å kjøpe i butikk slik at en kan spørre om hvordan en bruker de?)
Om du mener JBL settene så er det med alt du trenger..
De er på mange språk, men GB englesk, og svensk og dansk er vel det som er aktuetl for deg. Jeg bruker GB'n det er meget godt forklart åssen alt skal brukes. Anbefales på det varmeste! Bare å kjøpe på nettet. Er såpass bra forklart i det hefte som følger med. Så null stress..
Postet 25.11.09 kl 17:11
Endret: 25.11.09 kl 17:12