- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Lav ph
Lav ph
Hei.
Har et 60l juwel med innebygget pumpe. Målte PH isted med tetra test og den lå nede på 5... Testet vannet i springen og det ble fin grønnfarge. Så ca 7 der.
Er påpasselig med vannbytter, så hva skaper denne lave PHèn i karet? Har rettet utblåset skrått oppover slik at det blir god bevegelse i vannflaten om det har noe å si.
Akvariebutikkgrus i bunn, 3 planter, 1 rot, og en pynteting er dekoren.
2 platy, 1 molly, 1 guarami, 1 anticitrus? og 2 sølvhai. Disse sølvhaiene spurte jeg om gikk greit i mitt kar og det fikk jeg positivt svar på. Men disse har nå vokst og jeg har stående et større kar jeg skal starte opp. Men de blir vel for lite for dette og.. Skulle lest litt mer før jeg stoler på hva de i butikken sier.
Har et 60l juwel med innebygget pumpe. Målte PH isted med tetra test og den lå nede på 5... Testet vannet i springen og det ble fin grønnfarge. Så ca 7 der.
Er påpasselig med vannbytter, så hva skaper denne lave PHèn i karet? Har rettet utblåset skrått oppover slik at det blir god bevegelse i vannflaten om det har noe å si.
Akvariebutikkgrus i bunn, 3 planter, 1 rot, og en pynteting er dekoren.
2 platy, 1 molly, 1 guarami, 1 anticitrus? og 2 sølvhai. Disse sølvhaiene spurte jeg om gikk greit i mitt kar og det fikk jeg positivt svar på. Men disse har nå vokst og jeg har stående et større kar jeg skal starte opp. Men de blir vel for lite for dette og.. Skulle lest litt mer før jeg stoler på hva de i butikken sier.
Postet 15.12.09 kl 21:49
Etter det du skriver, er det nok roten som sørger for at ph'n synker. Mest sansynelig vil det vere verst nå i begynnelsen, så vil du merke mindre ig mindre av den ph senkende virkningen.
Dem på butikken regnet vel ikke med at du ville klare å holde liv i sølvhaiene lenge nok til å bli "tankbuster". Er desverre mange som har opplevd tilsvarende ved fiske kjøp.
Er det en fisk du synest er fasinerende, vil det vere muligheter til å sette av fisken noen dager. Inntil du har fått sjekket om det er en fisk du kan ha i karet ditt. På den måten slipper du sånne negative overraskelser.
Postet 16.12.09 kl 05:50
Postet 16.12.09 kl 06:16
Hm.. Mulig det kan vere kh'n ja. Tenkte ikke så langt. Det er vel mye regn i bergensområdet, så det kan vere godt mulig (det ligger jo i regnskogs området).
Bare en måte å finne det ut på. Å teste.
Hvis ikke, er det nok roten. Har opplevd synkendt ph pga rot i en 65l, Men den var ikke så signifikant.
Her er foresten en tråd om KH og Ph.
Bare en måte å finne det ut på. Å teste.
Hvis ikke, er det nok roten. Har opplevd synkendt ph pga rot i en 65l, Men den var ikke så signifikant.
Her er foresten en tråd om KH og Ph.
Postet 16.12.09 kl 06:33
Endret: 16.12.09 kl 06:35
Hvis man har behov for å tilføre littegrann kh-buffer, som hindrer ph i å synke, kan man kjøpe bokser med KH+ pulver rimelig hos f.eks. Webzoo. Jeg har en slik 300 grams boks, og den har holdt i årevis Jeg bruker den mest til å øke ph/kh i klekkevannet til artemia.
Skal man bruke den bør man kanskje ha en kh-test også.
Men jeg har også brukt litt av den til et par akvarier der ph hadde en tendens til å synke for mye (ned på 5 tallet). Dette er ofte et økende problem i kar som har vært i drift over lengre tid (et par år +), siden det samler seg så mye nedbrytbart materiale i eldre kar. Biologisk nedbrytbart materiale som ligger i karet eller i filteret (store utv. filtertønner rommer mye av det!) senker ph, ettersom den prosessen har en forsurende virkning på vannet.
Skal man bruke den bør man kanskje ha en kh-test også.
Men jeg har også brukt litt av den til et par akvarier der ph hadde en tendens til å synke for mye (ned på 5 tallet). Dette er ofte et økende problem i kar som har vært i drift over lengre tid (et par år +), siden det samler seg så mye nedbrytbart materiale i eldre kar. Biologisk nedbrytbart materiale som ligger i karet eller i filteret (store utv. filtertønner rommer mye av det!) senker ph, ettersom den prosessen har en forsurende virkning på vannet.
Postet 16.12.09 kl 08:55
Endret: 16.12.09 kl 08:55
Postet 16.12.09 kl 13:25
Dette med KH har jeg ikke satt meg så mye inn i. Så det får jeg gjøre. Gått mest i Nitrit og ph. Karet har gått meget fint i ca 1 års tid. Som dere sier, kan roten ha noe med dette. Den har ikke stått i hele veien. Skal se på den Kh bufferen.
Angående sølvhaiene kjøpte jeg de på sartor. Disse ser jeg nok må omplasseres.
Angående sølvhaiene kjøpte jeg de på sartor. Disse ser jeg nok må omplasseres.
Postet 16.12.09 kl 13:34
det hadde jeg faktisk ikke trodd at det var der du hadde kjøpt dem. er det lengesiden du kjøpte dem der? hadde snakket med dem og sagt at du forventer/håper på at de vil ta dm tilbake. du kan no selv se hva det står om sølvhai
Postet 16.12.09 kl 13:38
ble kjøpt for ca 8mnd siden.
Jeg vet hva det står om sølvhai. Men som jeg skrev over, dette var etter jeg ble nysjerrig på hva som egentlig var oppi karet.
Dette lille karet var en presang til min lille sønn som elsker å se på fisk.
Etterhvert har jeg blitt ganske hektet på dette her, og investert i et 180l kar. Dette blir også for lite, derfor jeg må tenke å omplasserer/levere de inn igjen.
Men litt tilbake til dette med PH/KH.
Jeg fant noe i skapet som heter Noraq PH/KH buffer. Dette er vel noe alla det dere har nevnt?
Jeg vet hva det står om sølvhai. Men som jeg skrev over, dette var etter jeg ble nysjerrig på hva som egentlig var oppi karet.
Dette lille karet var en presang til min lille sønn som elsker å se på fisk.
Etterhvert har jeg blitt ganske hektet på dette her, og investert i et 180l kar. Dette blir også for lite, derfor jeg må tenke å omplasserer/levere de inn igjen.
Men litt tilbake til dette med PH/KH.
Jeg fant noe i skapet som heter Noraq PH/KH buffer. Dette er vel noe alla det dere har nevnt?
Postet 16.12.09 kl 17:44