Hvilke vanntester er de beste?

Hei.
Jeg er ganske fersk som akvarist og ønsker jo at fisken min skal ha gode forhold i biotopen sin.
Har lest litt på forumet her om at noen vanntester er bedre enn andre.
Det jeg ikke helt skjønner er hva som brukes som kontroller for at den ene typen test er mer nøyaktig enn den andre, f.eks at man kan si at det er den og den dråpetesten som viser riktig verdier og ikke strimmel-testene?

Hvordan vet den som har sammeliknet testene hvem av disse testene som ligger nærmest den sanne verdien?

Det er egentlig enkelt. En dråpetest fungerer på en slik måte at det ikke er mulig å lage den feil. Uten at man er helt tett i toppen da.

Strips er ikke så enkelt, fordi stoffene der vil reagere litt etter hvor lenge de blir dyppet i vann, temperatur ++

Dessuten er en PH på under 7 fra springen helt usannsynlig med kommunalt vann. Noen få unntak finnes, som ved rensing av rør o.l. Strips viser PH under 7 hos meg. :P

Litt kunnskap om kjemi, og litt sunn fornuft gir konklusjonen om at dråper er tingen å satse på om man ønsker presise resultater.

Google "titrering" Det er dette prinsippet dråpetester virker etter.

-Tim
tror det er opp og avgjort blant erfarne akvarister at det er dråpetester som er tingen. jbl har best brukeromtaler etter det jeg har funnet.

Forskjellene mellom testene nu nevner, er nok mellom dråpe-tester og strips-testene.

Strips-testene er så unøyaktige, at du faktisk skal ver temmelig uheldig hvis de viser riktig verdier.Her er en tråd hvor de tester et merke. Der får du svar på hvordan de sammenlignes og kontroleres også. Det er i grunnen synd de ikke er til å stole på, for det hadde vert en veldig praktisk.

Hvis du holder deg til dråpe-testene så tror jeg ikke det spiller noen rolle hvilket merke. De fleste som er tilgjengelig i Norge skal vere nøyaktig nok til vårt bruk, muligens med unntak av prodac. Det kan variere litt på reagensfargen og hvor mange dråper som skal tilsettes mellom merkene av samme tester, så hvlket merke man velger er litt smak og behag. Men alle skal vere enkle å greie å bruke.

Velkommen til en vann_edannende hobby.

Så vidt jeg vet er det JBL som har den fineste skalaen på Nitritt. Selv liker jeg det, da jeg kan holde kontroll på selv meget små utslag og løse problemet før det egentlig oppstår. I praksis ett ekstra vannskift en gang i blant.

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Else Therese Sirevåg
Reklame for plussmedlemskap