Strømmen var borte i 7 timer :(

Inaktiv bruker
I går fikk vi maaaasse snø her, og i går kveld ca kl. ni røyk strømmen og var borte til kl. fire i natt (vi får ikke ofte så mye snø her, og derfor blir det da et problem med ledningsnettet til kraftlev.).

Vet det er ulike erfaringer ift. hvor lenge filter kan stå uten strøm, håper det går greit og må uansett måle nitritten nøye framover.
Men er det noen som dette har gått bra for, i samme lange tidsperiode?

Kan legge til at det var maks uflaks ift. oppsettingen av et karantenekar i går. Har parallellkjørt filter i stuekaret i tre uker for å kunne ha ferdig satt opp filter. Plasserte alt i karet og satte på varmekolbe fordi rommet der er ganske kaldt i forhold til det vannet skal være. Er redd for at tempen kanskje har tatt knekken på det som evt. overlevde strømbruddet. Hvor kaldt vann klarer bakteriefloraen å overleve i? Tipper vannet gikk ned til omtrent 12-15 grader

Skikkelig ergerlig, dette her. Til alt hell skal antall fisk i stuekaret reduseres kraftig i løpet av dagen, kommer en og henter de 20+ guppyene jeg gir bort. Så det blir jo forhåpentligvis litt mindre belastning på filteret.
Hei,
den som spør er ikke dum, bare kunnskapstørst og det er flott!

Det har vært mange spørsmål om dette her på AF, mange er nok i overkant engstelige for strømbrudd. Jeg vet ikke noe om temperaturen, men kan berolige deg med at det innvendige filteret klarer seg lenge uten strøm. Jeg har tre ganger glemt å sette på filterne igjen etter foring om kvelden og først husket det da jeg sjekket karet neste formddag. Det har ikke blitt noe nitritproblemer av det. Sist uke glemte jeg å sette på etter foring søndag kveld, reiste til Finland mandag morgen og kom hjem i femtiden onsdag! Da satte jeg bare på det innvendige (modifisert Fluval4+). Det utvendige AM filteret lot jeg gjennomstrømme med ca 40 liter akvarievann (lot det renne ut i bøtter) for å få vekk eventuelle døde bakterier. Det var nok lurt, for de første 20 literne luktet ikke godt. Målte nitrit og fant svakt høyere verdi, ca 0,025, men etter noen timer var det under 0,01 igjen. Ingen problemer med fiskene. Lykke til.
Har opplevd att en sikring har gått og karet har stått uten strøm fra natten engang og til jeg kom fra jobb dagen etter. Dette skjedde to netter på rad før jeg fant feilen.
Her medførte det ingen problemer å bare starte oppigjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap