Misfarging på vannet, men verdier er ok.. hva kan dette være?

Jeg har de siste 14 dagene fått en gul-grønn gjennomsiktig farge på vannet i akvariet mitt og lurer på hva dette kan komme av..

gh ligger mellom 6 og 10, kh på 3 og ph mellom 6 og 7.. det er heller ingen utslag på nitritt i vannet..

Fiskene mine oppfører seg normalt og ingen har tegn på sykdommer eller andre plager..

Jeg har byttet ut ca 10% av vannet hver dag, men misfargingen forsvinner ikke..

Jeg kan nevne at jeg satte inn 2 nye planter, en moseball og en trerot i akvariet for 1 mnd siden, men kan ikke skjønne at de kan være årsaken.. Jeg kokte roten før jeg hadde den i akvariet og skylte plantene..

Jeg tilsetter også gh salt, men fikk beskjed når jeg kjøpte det at det ikke skulle misfarge vannet..

Er det noen som vet hva grunnen til dette kan være?

På forhånd takk for all hjelp
Inaktiv bruker
Hei!
Jeg har hatt noe lignende bare at vannet mitt er gul/brunt. dette kommer av rota jeg har. mest sannsynelig er det det hos deg også
oki.. trodde jeg slapp det så lenge jeg kokte rota, men da kan det nok hende at det er det som er grunnen da.. hehe.. tusen takk
Inaktiv bruker
Jeg har værtfall hørt at røttene kan avgi farge lenge etter du har kokt dem, pga de inneholder mye fargestoff.
Gul skjæret kan nok være rota, da burde det bli bedre av av du skifter litt vann hver dag. Men når vannet er grønt skyldes det nok alger, da vil det ikke bli bedre av å bytte så lite som 10% hver dag. Det vil bare gi ny næring til algene.
Som du sier så trives fiskene, det er ikke farlig for dem, mer et estetisk problem.

Burde du hatt mer planter i karet? Eller kanskje står lyset på litt lenge? Mengde og type lys spiller jo også inn.

StigS
Burde du hatt mer planter i karet? Eller kanskje står lyset på litt lenge? Mengde og type lys spiller jo også inn.

Jeg har 6 planter, 5 store og en liten på et akvariet på 63l, men jeg har fått dette akvariumet, og det er 25 år gammelt. Med andre ord så er det vanlige pærer som lyser opp akvariet.. Men har ikke hatt noen form for problemer med grønt vann de 4 mnd jeg har hatt akvariet, men er det noe som kommer over tid da eller? Har kjøpt en timer til akvariet som står på 10 timer, så det blir ikke for mye lys heller..

Jeg visste på forhånd at vanlige pærer produserer mer alger, så det var derfor jeg kjøpte såpass med planter :P

Men er det noen som vet om man kan kjøpe ny innretning på lys løst? Har bare glasstopp med en alluminiumsramme med pærer i som sitter løst oppå glasset..

For hvis det er pærene sin skyld at jeg får grønt vann, så vil jeg jo kjøpe en annen form for lys, for det ser så udelikat ut med grønt vann :/ og syns at fisken skal få slippe å svømme i det stakkars..
Jeg har ikke peiling på hva som farger vannet ditt, men her selges ihvertfall løse armaturer til å sette oppå akvariet:

http://www.aquamanias.no/kategori.php?kategori=197&subkategori=3

Pass på å få riktig størrelse/lengde til ditt akvarie, og lysrør og reflektor må som regel kjøpes utenom. Reflektor er ikke nødvendig, men sender mer av lyset ned i akvariet, slik at du ikke trenger fullt så sterkt lysrør.

Det finnes sparepærer som gir riktig lys til akvarier og planter. Det kan vere en ide å bytte ut pærene med slike, da de passer i sokklene på armaturet ditt. Er ikke sikker på hvor du får tak i desse. Tidl. så solgte Clas olson megamann sine, men de finnes sikkert av andre fabrikat. Det skal stå på embalasjen om de er egnet som plantelys. Blir uansett mye billigere enn nytt armatur. Går du innom en faghandel kan desse sikkert bestille til deg.

Hakke
Det finnes sparepærer som gir riktig lys til akvarier og planter. Det kan vere en ide å bytte ut pærene med slike, da de passer i sokklene på armaturet ditt. Er ikke sikker på hvor du får tak i desse. Tidl. så solgte Clas olson megamann sine, men de finnes sikkert av andre fabrikat. Det skal stå på embalasjen om de er egnet som plantelys. Blir uansett mye billigere enn nytt armatur. Går du innom en faghandel kan desse sikkert bestille til deg.

Oki da tror jeg at jeg skal prøve det først jeg, for det er ikke akkurat billig hvis jeg må bytte ut armaturen :P Takk
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap