Hei.
Har en 60-liter som har gått et halvt år nå, uten å ha trøblet nevneverdig.
Har vært nøye med vannbytter og annet stell.
Jeg har selvsagt hatt små algeangrep tidligere, men disse har vært grønne og forsvunnet ved vanlig renhold i karet.
Så skiftet jeg vann sist torsdag, og dette vannet ble grått og grumsete, det så ut som når en pisker mye luft inn i det. Jeg visste ikke da hva dette var, så jeg lot det stå i håp om at vannet skulle klarne. Det gjorde det ikke, og jeg så etterhvert at dette var brune alger.
Disse brune algene var mer gjenstridige enn de grønne, fikk bort det meste med algeskrape men ikke alt. Fiskene trivdes ikke heller, mange av dem sto i overflaten spesielt etter foring. (Forer èn gang pr dag)
Så ble det vannbytte etter en grundig rengjøring av både kar og pumpe.
Nå er forholdene langt bedre, vannet er klarere (men ikke som vanlig) og fiskene trives tydelig bedre.
Så var det årsakene til dette.
Jeg har lest endel inne på forumet om lignende saker og har vel funnet ut at både lite planter og sterk foring kan være årsaker.
Hva med lysforhold? Lysrøret i karet takket for seg nyttårsaften noe som førte til at karet ble stående uten lyst til andre nyttårsdag, litt over to døgn.
Kan dette ha innflytelse?
Det lysrøret jeg satte inn har den siste uka vært "flimrete", det virker ikke som om det tenner skikkelig. Dette lysrøret sloknet i går kveld og ble byttet ut med en gang. (klok av skade hadde jeg et rør liggende)
Kan denne "flimringa" ha noe med algene å gjøre?
Setter umåtelig pris på svar!
mvh Torgeir