Går tetra test sett ut på dato?

Har et tetra test sett som er kjøpt for ca 2 år siden. Står ikke noe dato på pakken eller på flaskene, så lurer på om noen vet hvor lenge sånne tester holder seg når flaskene er åpnet?
les i bruksanvisningen, står sikkert hvor lenge man kan ha den etter den er åpnet.
står ikke noe om holdbarheten...
Kjemikaliene i slike test-sett har begrenset holdbarhet, ja. Grunnen til at jeg ikke liker Tetra sine tester er fordi de ikke gidder å merke produktene sine med holdbarhetsdato.

JBL sine vanntester har påstemplet holdbarhetsdato, og den bruker å være 1½-2 år frem i tid.

Anbefaler deg å kjøpe nye tester. Det er ingen vits å bruke for gamle testsett da de kan vise helt spinnville resultater pga kjemikaliene ikke reagerer slik de er tenkt lenger. Kjøp gjerne vannverditestere på nett, f.eks. her hos Aquamanias, det er ofte halve prisen av hva de koster i vanlig zoobutikk.

En gang gikk jeg helt tom for ph-tester, og hadde ikke tid å vente på postgangen i nettbutikk (slik jeg pleier). Vanligvis bruker jeg alltid å sørge for å ha det bestilt i god tid, men det skjedde altså en glipp der. I nettbutikk kostet refill-testen jeg trengte 59,- kroner. Jeg gikk til en av de lokale zoobutikkene fordi det hastet, og der måtte jeg ut med 129,- kroner for akkurat samme greia! Helt utrolig.
Dessuten virker det som om testene i vanlige zoobutikker ofte står ganske lenge i hylla, og man risikerer å kjøpe tester som faktisk er blitt for gamle allerede.
Jeg kjøpte JBL dråpetester som var "gått ut på dato". Kjøpte en ny tester, også den var "utgått". Det skjedde ignen kjemisk reaksjon ihvertfall.
Svar til Mona O:

Ok, da går testsettet i søpla. Det har blitt liggende etter at jeg kjøpte JBL sin koffert. Hadde jeg vært sikker på at testsettet var brukanes ville jeg lagt det ut her på gis bort, men med fare for at det kan vise gale verdier så er nok kassering det beste.

Alexus
Jeg kjøpte JBL dråpetester som var "gått ut på dato". Kjøpte en ny tester, også den var "utgått". Det skjedde ignen kjemisk reaksjon ihvertfall.

Men er du sikker på at testene viser riktige verdier?
Han skriver jo at den viste ingen reaksjon Han mente ikke at de viste riktige verdier, han mente at den ikke viste noen verdier i det hele tatt
Testet GH og KH med ett år gamle dråpetester fra Tetra i går, og syns resultatene var pussige.. Med mindre jeg faktisk har KH: 1 og GH: 1,5..
Stine Sofie
Testet GH og KH med ett år gamle dråpetester fra Tetra i går, og syns resultatene var pussige.. Med mindre jeg faktisk har KH: 1 og GH: 1,5..

Hvis du ikke har gjort noe forsøk på å få verdiene høyere så er det ganske normalt med vann fra NRV.
Loomis
[QUOTE=Stine Sofie]Testet GH og KH med ett år gamle dråpetester fra Tetra i går, og syns resultatene var pussige.. Med mindre jeg faktisk har KH: 1 og GH: 1,5..

Hvis du ikke har gjort noe forsøk på å få verdiene høyere så er det ganske normalt med vann fra NRV.

Takker for svar. Da har jeg jo i grunn greit kranvann for de fiskene jeg skal ha
Testet også GH/KH idag. Pakken er ca 1 år gammel. Første testen ga merkelige resultat. Testet da igjen. Da fikk jeg ingen resultat. Ingen fargeskifte på vannet...
Så prøver sikkert noe annet neste gang. Noen som har noen formening om disse stripsene?
Tilfeldig bekjentskap
© Nicolai Draugsvoll
Reklame for plussmedlemskap