- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Går tetra test sett ut på dato?
Går tetra test sett ut på dato?
Postet 24.01.10 kl 14:47
Postet 24.01.10 kl 14:51
Postet 24.01.10 kl 14:55
Kjemikaliene i slike test-sett har begrenset holdbarhet, ja. Grunnen til at jeg ikke liker Tetra sine tester er fordi de ikke gidder å merke produktene sine med holdbarhetsdato.
JBL sine vanntester har påstemplet holdbarhetsdato, og den bruker å være 1½-2 år frem i tid.
Anbefaler deg å kjøpe nye tester. Det er ingen vits å bruke for gamle testsett da de kan vise helt spinnville resultater pga kjemikaliene ikke reagerer slik de er tenkt lenger. Kjøp gjerne vannverditestere på nett, f.eks. her hos Aquamanias, det er ofte halve prisen av hva de koster i vanlig zoobutikk.
En gang gikk jeg helt tom for ph-tester, og hadde ikke tid å vente på postgangen i nettbutikk (slik jeg pleier). Vanligvis bruker jeg alltid å sørge for å ha det bestilt i god tid, men det skjedde altså en glipp der. I nettbutikk kostet refill-testen jeg trengte 59,- kroner. Jeg gikk til en av de lokale zoobutikkene fordi det hastet, og der måtte jeg ut med 129,- kroner for akkurat samme greia! Helt utrolig.
Dessuten virker det som om testene i vanlige zoobutikker ofte står ganske lenge i hylla, og man risikerer å kjøpe tester som faktisk er blitt for gamle allerede.
JBL sine vanntester har påstemplet holdbarhetsdato, og den bruker å være 1½-2 år frem i tid.
Anbefaler deg å kjøpe nye tester. Det er ingen vits å bruke for gamle testsett da de kan vise helt spinnville resultater pga kjemikaliene ikke reagerer slik de er tenkt lenger. Kjøp gjerne vannverditestere på nett, f.eks. her hos Aquamanias, det er ofte halve prisen av hva de koster i vanlig zoobutikk.
En gang gikk jeg helt tom for ph-tester, og hadde ikke tid å vente på postgangen i nettbutikk (slik jeg pleier). Vanligvis bruker jeg alltid å sørge for å ha det bestilt i god tid, men det skjedde altså en glipp der. I nettbutikk kostet refill-testen jeg trengte 59,- kroner. Jeg gikk til en av de lokale zoobutikkene fordi det hastet, og der måtte jeg ut med 129,- kroner for akkurat samme greia! Helt utrolig.
Dessuten virker det som om testene i vanlige zoobutikker ofte står ganske lenge i hylla, og man risikerer å kjøpe tester som faktisk er blitt for gamle allerede.
Postet 24.01.10 kl 15:06
Endret: 24.01.10 kl 15:10
Postet 24.01.10 kl 15:06
Postet 24.01.10 kl 15:09
Postet 24.01.10 kl 15:11
Postet 24.01.10 kl 15:12
Postet 24.01.10 kl 15:15
Postet 24.01.10 kl 16:05
Postet 24.01.10 kl 16:36
Loomis[QUOTE=Stine Sofie]Testet GH og KH med ett år gamle dråpetester fra Tetra i går, og syns resultatene var pussige.. Med mindre jeg faktisk har KH: 1 og GH: 1,5..
Hvis du ikke har gjort noe forsøk på å få verdiene høyere så er det ganske normalt med vann fra NRV.
Takker for svar. Da har jeg jo i grunn greit kranvann for de fiskene jeg skal ha
Postet 24.01.10 kl 21:53
Postet 25.01.10 kl 00:16