Bjørkekvister/grener i akvariet?

Er det noen som har erfaring med bjørkekvister i akvariet til dekorasjon?
Tenker i første omgang i et malawi kar, nå på vinteren er det ikke sevje i grenene så da er det vel en gunstig tid på å ta inn grener på?
Kan da barken være på eller vil dette påvirke vannkvaliteten?
det vil altid være litt sevje i trea om vinteren også. det du bør se etter er et tre eller greiner som har vært avgått med døden for ei stund siden barken er jeg usikker på,men hvis treet har vært dødt ei stund TROR jeg ikke det er noe problem.
ville også lagt de i vann noen dager før eg hadde putta de oppi akvariet.
Brake greiner gjør seg også godt ut i kar.
Bjørkevirket inneholder ikke giftige stoffer, virket ikke er allergifremkallende, og har høye slitestyrke. Bjørkeveden har en hard og fin oppbygning. Bjørk er et middels tungt treslag med veldig gode styrkeegenskaper. Veden er sterk, og tåler store belastninger og slitasje, men behandlet bjørkevirke er lite varig under vekslende fuktighetsforhold og i kontakt med jord (mindre enn 5 år). Kilde : lauvtrebruk.no

En bør derfor være forsiktig med bruk av bjørk da den nedbrytes raskere i vann enn de fleste andre kjente treslag som du finner i den norske naturen, eller som de røtter som du kjøper i akvariebutikken.

Bjørk er derimot fin til trespisende maller.
thedoc73
Er det noen som har erfaring med bjørkekvister i akvariet til dekorasjon? Tenker i første omgang i et malawi kar, nå på vinteren er det ikke sevje i grenene så da er det vel en gunstig tid på å ta inn grener på? Kan da barken være på eller vil dette påvirke vannkvaliteten?

Har du lest denne artikkelen?

Jeg har lest at enkelte bruker einer-kvister og grener i akvariet. Bjørk tror jeg ikke passer så bra, det er for mykt og det vil råtne fort. Tar du grener som er tørre og barkfrie, og som har ligget lenge utsatt for vær og vind, så unngår du hvit slimsopp-vekst på grenene når de kommer under vann, noe som er et problem med for ferskt trevirke. Dette kommer av biologisk "saft" i treverket som lekker ut, og det gir sopp.
Da skal jeg prøve med einer. Enten om jeg finner tørr gammel einer eller legger einer til 'tørk' i vær og vind

Takker for alle svarene, har fått noen gode ledetråder jeg skal forjolde meg til.
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap