Eikebarkekstrakt, bare bløff?

Hei

Jeg har Oslovann, dvs. pH 8 og 3,5 ºdH.
Hadde tenkt å få ned pH til under 7 og helst ned mot 6.0 da dette passer best for fiskene jeg har og ønsker å holde i fremtiden.

Har skaffet en stor vanntønne i plast på 230 liter. Denne er beregnet på oppbevaring av matvarer og tåler trykk.
Fyller tønnen med ca. 215 liter og lufter vannet i noen døgn, det holder fortsatt pH 8.

Tilsatte 12ml Amtra eikebarkekstrakt og ca en time senere ble pH målt til 7,52.
Tilsatte 3 ml til og pH faller til 7.44.
Et døgn senre er pH tilbake på 8.

Lufter vannet noen døgn til og pH er fortsatt 8.
Tilsetter nye 15 ml og pH faller igjen, denne gangen til 7,22.
2 timer senere er den på vei opp igjen og jeg måler 7,40.

Er virkningen av eikebarkekstraktet kun kortvarig og midlertidig?
Kan det bli "luftet ut" ?
Eller er det bare bløff?

Jeg vet ikke, så lurer på om noen andre har målt virkningen av eikebarkekstraktet i samme balje som det ble tilsatt og blandet noen døgn etter tilsetningen og har erfart at senkingen av pH holder?

Kan det være at dette ikke funker?
Jeg har tre forskjellige kar som alle får samme vannet ved vannbytte (bytter ofte og mye da dette er halvautomatisert) og i de er pH stabilt forskjellig og måler 8,3, 7,2 og 7,8.
Dette skyldes forskjeller i innredning, bunnlag, planter og humus/slam så greit nok det.

Tønnen inneholder utover vann en lufteslange med brusestein av type "sirkel" på ca 15 cm omkrets og en 4,6 mm gardenaslange for tømming. Tror ikke dette kan påvirke vannet.

pH blir målt elektronsik med Hannamåler.
Jeg måler med dråper og har prøvd med eikebark ekstrakt fra en annen leverandør. Har det samme problemet som du beskriver her. Er det noe i Oslo vannet som skaper problemer ?
Jarle F
Jeg måler med dråper og har prøvd med eikebark ekstrakt fra en annen leverandør. Har det samme problemet som du beskriver her. Er det noe i Oslo vannet som skaper problemer ?

Ja, man kan jo lure på det.
Nå ca 12 timer etter siste tilsetting er pH igjen steget, fra 7,22 til 7,97.
Prøv å teste med dråpetest istedenfor elektronisk måler.
Jeg ga opp å bruke elektronisk ph-måler fordi resultatene jeg fikk aldri var konsekvente og helt spinnville. Måling av samme akvarium med noen minutters mellomrom ga helt ulike resultater og det ble rett og slett for forvirrende.
Jeg har to ph-penner, begge ligger ubrukte, og begge er kalibrert om og om igjen med to-punkts kalibrering. Likevel vil ikke ph-pennen være konsekvent...
Så jeg ga det opp. Elektronikken blir forvirret av et eller annet.

Med bruk av dråpetester får jeg mer konsekvente, logiske og like resultater når jeg måler samme vann med litt mellomrom.

Jeg bruker eikebarkekstrakt og har gjort det i flere år nå. Først og fremst:
ikke tilsett eikebarkekstraktet før vannet er ferdig luftet! Slå av luftesteinen, tilsett ekstraktet, bland litt rundt og mål. Bruk så vannet i akvariene. Ikke mere luftestein.

Du får logiske ph-testresultater da. Hvorfor? Det aner jeg ikke, men sånn er det bare. Jeg har sluttet å gruble på hvorfor, jeg bare konstaterer at det er sånn.

Eikebarkekstraktet holder ph mellom 6 og 7 i alle mine akvarier med den metoden iallefall
Da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke råd til et RO anlegg akkurat nå om det er det eneste som kan løse problemet.
De aller-aller fleste som holder og dretter fisk bruker vannet slik det er fra krana. Et veletablert akvarium vil virke litt ph-senkende. Noen arter krever surt vann, men ikke de vanligste.
Når pH går tilbake slik må det være en buffer effekt i vannet. At pH synker betyr at ekstraktet virker, men reaksjoner i vannet får pH til å stige igjen. Det er vel kanskje bikarbonatet som bir omdannet til karbondioksid når du senker pH. Men CO2 forsvinner pga gassutvekslingen. Det vil nok stabilisere seg etter flere forsøk.

Etter at du har prøvd deg fram og kjenner den totale mengden som skal til, er det bare å tilsette den og vente... Selv bruker jeg eddik av og til, helt greit.
Håvard Støre Andresen
De aller-aller fleste som holder og dretter fisk bruker vannet slik det er fra krana. Et veletablert akvarium vil virke litt ph-senkende. Noen arter krever surt vann, men ikke de vanligste.

Ja, slik har det nok vært, men det vil kanskje endre seg etterhvert som flere og flere vannverk begynner å kalke opp vannet sitt til pH på 8.

For min del ser det ikke som om jeg klarer å få vannet stabilt under pH 7 med eikebarkekstrakt. Jeg har dobbelsjekket med dråpemåling og det ligger omtrent der pH pennen viser, så tror nok den er korret.

Av andre alternativer så har jeg sett at enkelte har forsøkt med andre typer syre, saltsyre, sitronsyre ol., men dette frister ikke. Blir vel litt av det samme med CO2, men dette passer heller ikke i karene mine der det skal være maller som krever/trives best med mye oksygen, altså heftig vannbevegelse og dermed utlufting av CO2en.

Er vel litt sant i det at man kan ikke tilsette noe for å ta vekk noe annet, så da gjennstår det bare RO for å få tatt vekk kalsiumen Oslo vannverk har tilsatt.

Men på den andre siden så kan jeg ikke tro at dette nå gjelder alle akvarister i Oslo, må være noen "lokale" forhold i de enkelte karene som også påvirker her. Mona får jo dette til og har i realiteten Oslovann inn.
Du må bruke mer, hvis du skal bruke eikebark ekstrakt. Det er ikke problem å senke pH. Du må utjevne buffer effekten i vannet, men det er jo ikke et problem.
Vil det virke å tillsette torv i filteret ? Vil det gradvis senke PH uansett ?
ralk
Mona får jo dette til og har i realiteten Oslovann inn.

Ja, det stemmer, men fra en annen vannkilde enn Oslo-beboerne har. Elvågan heter vannet vi får vann fra (hvis jeg husker riktig).
Eikebarkekstrakt fungerer fint hos meg også. Her har jeg en PH på 8,6-8,8 i krana. Jeg bruker å få PH-en ned til ca. 7 med eikebarkekstrakten. Jeg har da målt PH-en etter et døgns mellomlagring.
Interesang lesing på vann og avløpsetaten
Regner vel med at mange av dere har lest dette allerede.
Jarle F
[URLBLOCK1] Regner vel med at mange av dere har lest dette allerede.

Det var en overraskelse for meg!
Jeg tilhører Skullerud vannbehandlingsanlegg, som forsyner Ski kommune.
Det pleier å ligge på rundt 7,4 (målt ph etter lufting og mellomlagrin av vannet i et døgn). Senker den med eikebarkekstrakt, og ingen av akvariene mine har ph over sju. Ikke som jeg greier å måle...

Den oppgitte gh'en stemmer bra, jeg har fått 2 når jeg har målt med dråpetester. Kh-verdien de oppgir vet jeg ikke hvordan vi kan sammenligne med testene våre? 1,8 kanskje ? Jeg får 1 når jeg tester kh, lavere enn oppgitt på den nettsiden.
Kan årsaken være at vannet taper verdier til forbruker ?
Syre er knall bra til ph senking.
Bruker selv tropefisk sin egenproduserte ph minus og den fungerer opptimalt.
Har ph 8 i springvannet men i karrenbe mine har jeg fra 5-6,5 stabilt.
Dette er sterke saker så vær forsiktig fram til man får litt kunnskap om dette produktet.
Det frambringer heller ingen uønskett algevekst slik mange mener/påstår at syre gjør.
Prøvde selv eikebark ekstrakt og kom fram til at det nesten var ubrukelig, måtte ihvertfall oppi slike doser som ville gjordt et kraftig innhogg i lommeboken min, så syre er den klart beste måten og senke phen på(min mening og erfaring da).
Ken Myrseth
Syre er knall bra til ph senking. Bruker selv tropefisk sin egenproduserte ph minus og den fungerer opptimalt. ..... Det frambringer heller ingen uønskett algevekst slik mange mener/påstår at syre gjør.

Jeg hverken mener eller påstår at syre gir øket algevekst, jeg vet at det er slik hos meg, av sur erfaring! Brukte Tropefisks syre, som består av forskjellige syrer, bl.a. forsforsyre. Jeg bytter ca 30% vann ukentlig i et 530 liters kar. PH fra vannverket her (Vansjøvann) holder 7,0 og jeg ønsket ned mot 6,5. Etter noen få uker hadde jeg en algeoppblomstring som var helt eventyrlig og for meg uforståelig idet den eneste forskjellen fra før algeveksten var syretilsetningen. Målte alt og alt var normalt, bortsett fra fosfat som sprengte skalaen til JBLs dråpetest. Byttet 150 liter vann hver annen dag til nitratverdien var normal, og senere har jeg avstått fra pH minus og har ikke hatt algeproblemer etterpå. Åpenbart er det mulig å ha ulik erfaring med dette, så jeg vil ikke hevde at alle vil oppleve det samme.
Ken Myrseth
Syre er knall bra til ph senking. Bruker selv tropefisk sin egenproduserte ph minus og den fungerer opptimalt. Har ph 8 i springvannet men i karrenbe mine har jeg fra 5-6,5 stabilt.

Bruker også tropefisks ph-senker/syre. Lufter vannet et døgn, tilsetter syre så ph er nede i 6.5-7, etter et døgn er ph oppe i 8 igjen. Løste seg etter at jeg begynte å blande 50/50 med RO-vann.
Opplever det sammen som "530" at det er økt algevekst i de fleste kar hvor det brukes "syrevann".
Ken Myrseth
Det frambringer heller ingen uønskett algevekst slik mange mener/påstår at syre gjør.

Du bruker det til diskuskaret ditt, gjør du ikke? Av de bildene jeg har sett, så har du rikelig med penselalger iallefall...? På røtter og sånn i karet?
(uten å mene noe som helst fornærmende med det, altså)
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap