Masse nitrite

tok en nitrite test i dag og den ble helt rød på skalaen (har alltid vært på det gule før). Jeg setter i gang med slamsuging (veit jeg gir litt mye mat) men ingen ting havner i oppsamlern, bytter halvparten av vannet og setter meg ned og tenker på hva som kan ha gått galt. eneste jeg kommer opp med er at jeg bytta filter i pumpa mi her om dagen, og så leste jeg har i stad at jeg sku hatt med noe av det gammle til det nye er innkjørt, kan dette være årsaken? og skal jeg bare fortsette og bytte vann hver dag og håpe på det beste? ser ikke ut som fisken lider noe, har bare bunnfisk som konstant roter med nesa i sanda.
Ole Trondsen
... at jeg bytta filter i pumpa mi her om dagen, og så leste jeg har i stad at jeg sku hatt med noe av det gammle til det nye er innkjørt, kan dette være årsaken? ...

kan? Det ER årsaken. Så enkelt er det.
så alt er ødelagt nå da å filteret må gjøres inn på nytt i mange uker og fisken dauer?
Stopp all foring av fisken til du har nitriten under kontroll. Samtidig bytter du vann hver dag, mye vann. Gjerne 2 x 30%, eller 50% på en gang. Filteret lar du stå helt i fred. Kjenner du noen med akvarie kan det være lurt å få litt "filterguffe" av dem som du kan tømme i akvariet ditt.
ja okei, ja kan få tak i litt guffe så får vi håpe det går bra
Dette kan fortsatt gå bra Fortsett å bytt vann daglig. Gjerne 40-50%. Og mål nitritt jevnt og trutt. Det beste er jo om du kunne ha flytt fisken, men kan du ikke det så må du bare gjøre det beste ut av det. Reglen er klar: BYTT VANN Lykke til!
Bakteriene sitter også i sanden/grusen/glasset, så det vil gå raskt å gjenopprette balansen igjen.
Du kan også ha litt mer lys enn normalt, algevekst og plantevekst vil ta opp nitritt også. ( Nei, mener ikke nitrat )..
gått ned til ca. 0.3mg/l nå betydelig bedre enn i går som den var på langt over 3, hehe
Slam
slamsuger dere også hvergang dere bytter vann ?
Håvard Støre Andresen
Bakteriene sitter også i sanden/grusen/glasset, så det vil gå raskt å gjenopprette balansen igjen.

Det er vel en litt grov forenkling etter det jeg har forstått? Høye verdier av ammoniakk/ammonium vil såvidt jeg vet drepe de nitritt-spisende bakteriene som sitter i grusen, og da må man jo igjennom halve syklusen uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap