Starte akvarie nr to ved hjelp av filteret fra nr en, pluss litt om gh/kh/ph

Hei! Får antakeligvis i løpet av dagen akvarie nr to, antakelig et 102 eller et 110 liters kar.
Nr en er et stabilt 220 liters kar. En stund siden siste rens av filter, så det burde være mye guffe som det nye filteret kan kose seg med.
Vil gjerne ha forslag på hvordan jeg benytter gamlefilteret til å kickstarte det nye. (har kun lest at man kan skylle det gamle i en bøtte akvarievann, og la det nye stå oppi og suge opp alt avfallet, er det riktigst?)
Jeg kommer til å rigge til det nye med sand, planter og annet interiør mens nyfilteret får guffe fra det gamle. Når jeg da starter pumpa i det nye, hvordan går jeg frem etter det? Dvs når bør jeg sjekke vannverdiene første gang,(venter noen dager?) når kan en evt stigning av nitritt komme, og hvor lenge skal det ha vært "godkjente" verdier før første fisk trygt kan slippes i? Antar dette er annerledes enn på et helt ferskt kar hvor man begynner helt på skrætsj.

Vannet i springen er etter hva vi har målt ph 7, Gh omtrent ikke mulig å måle/slår ikke ut, veldig bløtt vann. Er det vanskelig å regulere hardhetsgraden til vannet? Har lyst på litt andre typer fisk enn i 220 liter`n, hvor vi har blant annet de typiske nybegynnerartene platy, neontetra og guppy.
Må lese meg godt opp på dette med gh/kh, kan lite om det, og har bare fått med meg at man kan regulere gh for seg, mens kh påvirker ph.
Er greit å gjøre seg kjent med regulering av dette og litt testing før jeg skaffer meg fisk. Til slutt, bruker alle såkalt vannforbedringsmiddel når dere bytter vann? Er det nødvendig, eller bare lønnsomt for butikkene?
Takker for alle tips og råd til nybegynner`n.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap