Hvor mye tilsetter dere av det ene og det andre??

Hva tilsetter du akvarievannet (natron, kh+, gh+ etc etc...)?
Hvor ofte og hvor mye?

Sliter med veldig bløtt vann her jeg bor, så må jo tilsette litt...

Er bare interessert i å høre hva andre folk gjør. Er jo de som tilsetter minst mulig og de som har all slags oppi...
Jeg tilsetter ikke annet enn Aquasafe. Jeg vet at noen sier det ikke er nødvendig i Norge, men jeg gjør det for sikkerhets skyld.

Ellers har jeg prøvd å finne fisk som kan gå i det vannet vi har, sånn at jeg ikke er avhengig av å justere vannet til enhver tid. I akvariet har vi ph 7,2 (7,6+ i krana), Gh 3, Kh 2.
SGS
Jeg tilsetter ikke annet enn Aquasafe.

Jeg skjønner ikke at du gidd å bruke penger på noe så unødvendig.

I det ene karet mitt (det eneste jeg tilsetter noe), tilsetter jeg litt natron. Dette er fordi jeg har en haug med snegler (og snart reker) som trenger pH over 7
Sgs: Hva med plantene? trives de med Kh 2?
Plantene mine så ikke ut når kh var på 2...og jeg som var sikker på at det var palettciklidene som var synderne
Plantene ser ut til å ha det bra. Jeg fikk ikke gulrotgresset til å trives noe særlig, men jeg dro det opp før det fikk sjansen til å motbevise det. Satte ned vasspest i stedet, som gror som bare det.

Skruvallisneriaen er ikke så rask til å gro som det sies, men det lille som er igjen av den (lurer på om den ble utsatt for frost på tur hjem) har det bra. Sverdplanten skyter masse nye skudd, men er fortsatt lav og derfor litt pussig bak i akvariet.

Men alt i alt vil jeg si at plantene har det fint.

Jeg har vurdert på øke kh, men bare en ørliten stund, siden økt kh betyr økt ph, og det vil jeg for all del ikke ha.
Jeg tilsetter kun litt GH+ for å holde GH på 2 (ligger på 0 i kranen)

Resten er slik det er fra kranen: KH 0-1, PH 6.7
Ingen akvasafe eller noe annet

Plantene får plantenæring da, både flytende og gjødsel i brunnsubstrat, og jerntabletter som løses opp i vannet over tid
Jeg har også satset på fisk som trives i kranvannet mitt. Har Ph 7-7,5 i krana, røtter og blader i akvariet har senket Ph ned til 5 foreløpig, men dette vil vel gå opp etterhvert som fisk kommer i karet og det blir regelmessige vannbytter. KH ligger vel på 0 og GH på 1,5.
Stine Sofie
Jeg har også satset på fisk som trives i kranvannet mitt. Har Ph 7-7,5 i krana, røtter og blader i akvariet har senket Ph ned til 5 foreløpig, men dette vil vel gå opp etterhvert som fisk kommer i karet og det blir regelmessige vannbytter. KH ligger vel på 0 og GH på 1,5.

Er nok ikke røtter/bladene som senker Ph`en din ned til 5, derimot så synker den siden KH=0. Så om du vil at Phen skal ligge stabilt rundt 7-7.5 så må du tilsette feks natron slik at KH`en ligger på 3-4, og da får du ikke Ph dropp som du har nå. Ved vannbytte så vil Phen din gå noe opp, men etter kort tid så vil den synke igjen siden KH er såpass lav.
har ph senk i mine akvarium senkes ned til 7 .og aquasafe .
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap