Samtlige fisk i overflata å gispet etter luft, tror jeg.

Da jeg kom fra jobb i dag hang samtlige fisk i overflata å gispet etter luft... tror jeg....
Jeg skiftet ut ca 20 prosent vann for 2 dager siden, og det gjør jeg annenhver uke..... Har ikke tilsatt noe annet en aquasafe heller.....
Det eneste jeg kan komme på av forandring var at jeg snudde litt på utblåset på den ene pumpa, så det er ikke riktig like mye bevegelse i overflata som før...... Kan det være nok?
Satte umiddelbart på en luftpumpe, og det kan se ut som fisken har trekt litt i "dybden" igjen nå etter ett par timer.
Noen som kan gi god forklaring på hva som skjer????

har akvariet vært i drift lenge?
Har vært igang siden september.......
1) Har du utstyr til å måle vannverdier med?
2) Har du målt vannverdier?
3) Byttet du vann direkte fra krana da du byttet sist, eller mellomlagret du vannet?
4) Hvilke fisk går i hvor stort kar og hvordan er det ellers innredet - planter? steiner? røtter?
5) Du skriver du snudde ene pumpa. Hvor mange pumper har du og
6)hva kapasitet er det på de -
7)hvordan står de innredet i karet?
8) har du sjekket temperaturen i karet?
9) har du sjekket strømmen i huset - har strømmen kanskje vært borte i løpet av dagen, mens du var på jobb eller sånt?

- Jeg er en nysgjerrig sjel! ;o)
Dette har ganske enkelt skjedd etter at du pekte utblåset på pumpen nedover. Lite bevegelse i vannoverflaten gir meget lite oksygen.
Takk for interesse!!!!

1. Ja, jeg har et sett for PH, KH, GH og NH3
2. men har ikke kommet igang med målingene enda...... men tenkte å ta det her nå........
3. Ja, byttet rett fra krana, men det har jeg gjort hver gang før også....
4. Hvis du ser på profilen, så står vel det meste der om karet ang. fisk planter osv.
5. Har 2 stk Fluval FX5
6. Vet ikke
7. I hver sin ende, med innsug ca. cm over bunnlag og utblås ca cm under overflata
8. Temp. er 26,5
9. Nei, strømmen har ikke vært borte.....

Har du/dere ideer?
Dette har ganske enkelt skjedd etter at du pekte utblåset på pumpen nedover. Lite bevegelse i vannoverflaten gir meget lite oksygen.,

Ja, kan det være så enkelt tror du? Hadde blitt glad hvis det var det altså.....
Det har skjedd noen ganger her òg. Men så snart jeg fikk fikset det ble det helt normalt igjen.
Takk skal du ha.... Jeg stuper ned i karet med det samme og snur utblåset igjen.....
At du sjekker for nitritt, og setter utblåsningen til bryte vannflata igjen
hmmmm.... No2 er mindre enn 0,3 mg/l
hehe, nei her på akvaforum har vi ikke lov å bruke "mindre enn/større enn" tegnet

Merkelig, men sant
HEHE, Nei det gikk dårlig det gitt.... men om et år eller to så har jeg vel lært reglene jeg også
Takker alle for tips og innspill.... Det ser bedre ut nå, så jeg satser på å være lykkelig eier av akvariefisk etter jobb i morgen også!!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap