Jbl nitrat-test

Har aldri følt meg så blond, til tross for å være brunette... Akvariene mine putrer og går, og de har nå vært i drift i 3,5 uke. Sjekker jevnlig vannverdier med dråpetester; Tetra GH, KH og PH, samt JBL No2 og No3. De tre første har jeg hatt i et halvt års tid, og aldri noe problemer med. JBL sin No2 test går supert, null problemer med testing. Men så kommer jeg til No3. Og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner stort. På "fargekartet" er det tre linjer øverst. Først trodde jeg at det var en for saltvann, en for ferskvann og en for hagedam. Men er fortsatt svært usikker. Kan noen bekrefte/avkrefte dette, og evt. fortelle meg hvilken linje jeg skal se på?

I tillegg syns jeg aldri at jeg får en farge som matcher ordentlig. På nitritt-testen har det alltid vært klart hvilket felt jeg har landet på, men med nitrat-testen syns jeg testen blir mer "gusje-gul-grønn", altså ikke gul/oransj/rød som på fargekartet. Skriver fremgangsmåten min, så noen kan rette på meg hvis jeg gjør noe feil:

1. 10ml akvarievann i glass A og B.
2. 2stk av den store måleskjeen med pulver (1) i glass A.
3. 6 dråper fra (2) i glass A.
4. Glass A ristes i 1min.
5. Venter i 10min.
6. Prøver å lese av fra fargekartet, men blir ikke stort klokere.

Ved siste måling av 19litern, som var nøyaktig 3 uker etter oppstart, fikk jeg No2: 0,2 og No3: 5. Høres dette riktig ut?

Leser også i bruksanvisningen:

Note:
If the colour of the tested sample is darker than the colours of the scale, dilute the sample with distilled or nitrate-free water and repeat the test.

Depending on the dilution, the actual nitrate level can be calculated by multiplying the result as follows:
5 ml sample + 5 ml dist. water: result x 2
2 ml sample + 8 ml dist. water: result x 5
1 ml sample + 9 ml dist. water: result x 10

Kan noen forklare meg dette på en enklere måte? Har ikke landet på en nitratverdi høyere enn den på fargekartet, men stusser litt på hvordan det fungerer.

Og kan noen finne ut hva jeg gjør galt?
*Bump* Noen som kan hjelpe?
Plussmedlem
Stine Sofie
På "fargekartet" er det tre linjer øverst. Først trodde jeg at det var en for saltvann, en for ferskvann og en for hagedam. Men er fortsatt svært usikker. Kan noen bekrefte/avkrefte dette, og evt. fortelle meg hvilken linje jeg skal se på?

Du sitter tydeligvis med et annet fargekart en meg.
"Tre linjer øverst"? Består fargekartet ditt av noe mer? Altså noe under det "som er øverst"?

Fargekartet mitt består av en rad med 11 fargede sirkler:0 - 1 - 5 -....- 240 mg/l (ferskvann).
En rad i midten med 11 blanke sirkler.
Nederst (for saltvann) også 11 fargede sirkler (med omtrent samme farger).

Hva sier datostempelet på pakken?
Skal sjekke når jeg kommer hjem og ta et bilde for å få forklart bedre. Men det er tre linjer der man leser av verdiene etter at man har funnet riktig farge på rundingene. Skal sjekke datostempling, den ble nettopp kjøpt fra Aquamanias, så jeg tviler på at den er gammel.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap