Trenger hjelp til vannkvalitet

Hei. Fiskene mine viser symptomer på fløyels-syken.Jeg leste at hvis vannet var bløtt, kunne det behandles med vanlig koksalt. I følge bodø kommune skal vannet i kranen være bløtt.(2,5 dH).

Spørsmålet er da: har noe korall-grus i karet. Vil dette gjøre vannet hardere?

Lurer også ellers på vannkvaliteten i drikkevannet i forhold til akvariumet. Hører noen må gjøre forskjellige ting med vannet hvis det f.eks inneholder klor, etc.

Hadde noen orket å titte på vannverdiene i denne linken , og si meg om de er ideelle for fisk, eller om jeg burde behandle vannet på noen måte før jeg tilsetter det i akvariet?

hei korall-grus vil nok gjøre vannet hardere,få høyere ph. bruk aquasafe nøytraliserer klor.bruk helst ikke salt.
skal jeg da konkludere med at vannet i akvariet nå er hardt, siden jeg har korall i det?
har du dråpe tester for kh og gh da leser du lett av vannkvaliteten angående hardheten i vannet,ph er nok ikke lav når du har korallsand i akvariet.
Ildhale
har du dråpe tester for kh og gh da leser du lett av vannkvaliteten angående hardheten i vannet,ph er nok ikke lav når du har korallsand i akvariet.

Jeg har ikke økonomi til testere før om ei uke:-S Har kun ph test. Justerer vannet ned til ph 7 ved hvert vannbytte.

Har lest litt om behandling med salt, og det later til å være et utall forskjellige meninger om denne behandlingsformen. Noen mener at det er helt greit å behandle parasitt-anngrep med salt. Noen mener også at de små mengdene Jod og Antiklumpmiddel ikke er så skadelig som noen tror........I akvarieboken min er behandling med salt annbefalt for fløyelssyken. Vanlig koksalt. 2-3 teskjeer pr. 10 liter vann.

jeg anbefaler deg å bruke ektozon salt mot parasitter.koksalt vet jeg ikke om er så lurt i å bruke.jeg ser en del andre her på forumet ikke anbefaler salt mot parasitter så du må vurdere selv.
Kvitt deg med korellsanden, hva er poenget med å ha Ph-økende sand, og senke Ph i kranvannet? Unødvendig jobb. Dessuten er det få ferskvannsfisker som setter pris på korellsand, med mindre man har fisk som krever høy Ph.
Har bestemt meg for heller å kjøpe eSHa exit i morra. Så noen annbefale mot fløyelssyken. Tør ikke prøve meg på salt når jeg ikke vet hardheten på vannet i akvariet og usikker på hvordan Ottoene mine vil like det. Håper kuren ikke er så veldig hard mot fiskene. 2 av guppyene er jo store og gravide.....

Krysser fingrene for at det heller ikke er så dyrt:-S
det er riktig det så lenge du har korallsand vil ph gå opp om du senker ph i vannet ved vannbytte,det beste er å bruke en ph nøytral sand som ikke øker ph.men det kommer ann på vilken fisk du har i akvariet.
ja, jeg har blitt oppmerksom på det i senere tid. Jeg visste ikke dette, da jeg kjøpte korall-grusen, og da jeg har bunnfilter er det en noe forsiktig prosess å bytte ut grusen i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap