Dråpetest opp mot strips

i sommer kjøpte jeg PH dråpe test bare sånn for og teste det ut. har bare brukt stips frem til i sommer som jeg syns har fungert bra.

Men i sommer som jeg tenkte og gjøre en vri og teste med dråpetest siden jeg var tom for strips. testene jeg gjorde av vannet gikk jo helt bannanas. Testet vannet hverdag morgen og kveld i hele sommerferien. fra og ligge på PH6,8 med strips fòr den både opp til over PH8 og ned til PH3 pa samme dag. i hele sommerferien. så nei jeg kommer til og holde meg til strips.
Tviler sterkt på at det er dråpetesten det er noe i veien med, kastet stripsene fort under innkjøring, da de viste 0 nitritt og samme verdier på resten hver eneste dag, noe som rett og slett ikke er mulig. Fant forklaringen i denne tråden. Det står mye i artikkelen om vannverdier og det er mange tråder om pH/KH hvis du søker. Ser i tråden din at du mistet en del fisk, vannverdiene er helt avgjørende for å holde dem i live! Her er et godt testsett for de viktigste verdiene, som man får kjøpt refill til.
Tipper dråpetesten din var gått ut på dato - dråpetest er normalt veldig nøyaktig, i motsetning til strips som i beste fall bare gir en indikasjon.
Hvilket merke/produsent var det egentlig på disse dråpetestene du forsøkte?

Det er begrenset holdbarhet på disse kjemikaliene, så en test som har stått for lenge i hylla i butikken og støvet ned, kan godt ha utgått på dato i det stille. Da vil man nok få slike spinnville prøveresultater som du beskriver.
Linda & Ove
Tviler sterkt på at det er dråpetesten det er noe i veien med, kastet stripsene fort under innkjøring, da de viste 0 nitritt og samme verdier på resten hver eneste dag, noe som rett og slett ikke er mulig. Fant forklaringen i [URLBLOCK1] tråden. Det står mye i artikkelen om [URLBLOCK2] og det er mange tråder om pH/KH hvis du søker. Ser i tråden din at du mistet en del fisk, vannverdiene er helt avgjørende for å holde dem i live! [URLBLOCK3] er et godt testsett for de viktigste verdiene, som man får kjøpt refill til.

stripsene jeg bruker viser ulike verdier fra uke til uke. men ikke på samme dag. Om jeg skal fly og teste med dråper så får jeg ikke gjordt noe annet en og teste dagen lang og bytte vann i eninga. dråpe testen viser ulike verdier fra time til time. det gir meg alt for mye hodebry.
Hvis du ikke stoler på dråpetester så finnes det veldig nøyaktige strips også, det er nok litt vanskelige å få tak i, men KPT Naturfag selger hvertfall billig.

Strips som selges i akvarieforretninger skal ofte teste 5-6 verdier på samme strips, det er jo nødt til å bli kompromisser på nøyaktighet.
Prøv en annen dråpetest du....
har du jbl dråpetester som ikke er godt ut på dato, går det ikke å sammenligne med strips.dråpetester er bedre enn strips.strips er som å spille bingo,når det gjelder nøyaktighet.
Har omtrent like god erfaring med Tetra sine dråpetester, men JBL sitt avlesingssystem er genialt og gir enda mer nøyaktige målinger.
mona o
Hvilket merke/produsent var det egentlig på disse dråpetestene du forsøkte? Det er begrenset holdbarhet på disse kjemikaliene, så en test som har stått for lenge i hylla i butikken og støvet ned, kan godt ha utgått på dato i det stille. Da vil man nok få slike spinnville prøveresultater som du beskriver.

Hei Mona

det var tetra sin PH dråpetest jeg hadde. og bruker nå kun JBL sine strips. fant forresten corydoras paleatus egg idag. har lagt inn et spørsmål om den saken i dag på rett sted.
Og så har jeg lært å tenke en ukes tid før skrivekløen tar meg - yngel på Corydoras og så skriver jeg om vannverdier! Huffameg. Ber på det ydmykeste om unnskyldning og håper du har humoristisk sans...
Linda & Ove
Og så har jeg lært å tenke en ukes tid før skrivekløen tar meg - yngel på Corydoras og så skriver [I]jeg[/I] om vannverdier! Huffameg. Ber på det ydmykeste om unnskyldning og håper du har humoristisk sans...

Ja ser det ble litt feil dette. men det var ment som er kort beskjed. i håp om at hun ser den.
Tilfeldig bekjentskap
© Robin Ulriksen
Reklame for plussmedlemskap