- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Har nå nitritt etter noen ukers innkjøring. hva nå?
Har nå nitritt etter noen ukers innkjøring. hva nå?
Postet 26.02.10 kl 19:10
Postet 26.02.10 kl 19:16
Postet 26.02.10 kl 19:18
Sera Nitrivec? Ærlig talt. La akvariet stå, ikke ta noen vannbytter. Nitritten må være der for at alle de gode bakteriene skal få muligheten til å bygge seg opp. Når du måler 0 nitritt har bakteriekulturen utviklet seg nok til å kunne ta unna ammoniakken i akvariet, og omdanne det til nitrat. Da er det på tide å ta et godt vannbytte for å tynne ut nitraten, før du kan skaffe noen få fisk. Men ikke skaff mange av gangen, hvis du gjør dette er det en sjanse for nitrittoppblomstring
Postet 26.02.10 kl 19:34
Postet 26.02.10 kl 20:10
Nitritt
hei det stiller seg sevfølgelig annerledes når du oplyser att du ikke har fisk i akvariet,jeg har blitt anbefalt sera nitrivec mot nitritt og vannbytter når en har fisk i akvariet, at folk ikke forstår seg på nitritt er ikke noe nytt.
Postet 27.02.10 kl 15:55
BjørgvinSom overskriften sier. Jeg måler nå en rød/oransje farge på testen. Hva skal jeg gjøre nå? Bare la det være slik som hittil så vil filteret bygge opp gode bakterier som tar seg av dette. Eller skal jeg begynne med vannbytter?` Noe annet som er lurt?
Du skal IKKE bytte vann dersom dette er fiskeløs innkjøring. Nitritt er akkurat hva du vil ha nå, slik at filterbakteriekulturen bygger seg opp.
Postet 27.02.10 kl 16:30