Tilsette co2 til surt vann

Jeg hadde i "gamledager" noen akvarier der jeg tilsatte co2, hadde bra med lys og plantene boblet og stortrivdes. Der hadde jeg ph på godt over 7 så det gikk greit å tilsette co2 uten å måtte justere vannverdier. Det var også grei tilgang på jern i vannet.

Der jeg bor nå derimot er det veldig surt vann i springen, mellom 5 og 6 et sted (utenfor ph test skalaen), og gh på 0. Det er dønn umulig å få planter til å vokse der. Selv planter som før grodde som ugress med samme lysmengde osv bare råtner på kort tid.

Nå har jeg bestillt jern, som jeg mistenker jeg har alt for lite av her, og jerntest. I tillegg har jeg kjøpt div plantenæring (uten nitrat og annet uønskelig). Jeg har fortsatt PMDD nok liggende til å lage flere titalls liter med gjødsel, men jeg bestemte meg for å gå for "enklere" metoder, som ikke innebærer store vannbytter osv.

Uansett vurderer jeg da å fyre opp en diy co2 flaske igjen, men lurer da på hvor lurt dette er med de vannverdiene jeg har nå. Ph ligger i akvariene på ca 7.1 uten at jeg har tilsatt noe som helst. Men dette er antakeligvis pga akvariegrusen jeg bruker. Jeg skal snart bytte til sand igjen, så da får vi se hva som skjer med ph'en.

Er det vanskeligere å holde en stabil ph verdi i akvariet med co2 tilsetning når man har såpass surt vann i utgangspunktet? Jeg er redd for å måtte "måle meg ihjel" ved hvert vannbytte, og det er mye ekstrajobb å dosere natron etc, i tillegg til gips som jeg allerede må bruke for å holde GH på 5-6.

Co2 vil vel kun endre ph, ikke kh? Så ved å holde vannet man tilsetter på samme kh som vannet i akvariet bør vel ph forbli stabil forutsatt stabil tilførsel av co2.

Er det andre her som har samme type "sære" vannverdier som har funnet løsninger på å holde akseptabel vannverdi særlig ved tilsetting av co2 som er ytterligere ph senkende?
Co2 og ph
Hei Mighty.

Hvis du tilsetter CO2 i vannet ditt vil pH synke. Sjekk denne tabellen også:

http://www.thekrib.com/Plants/CO2/kh-ph-co2-chart.html

Når det gjelder gjødsling av planter...det jeg gorde i mitt kar var å først ha et lag med granulatgjødsel i bunn, og så hadde jeg sand/grus oppå. Planterøttene vil da søke ned i gjødselen og du trenger ikke å tilsette dette i vannet. Siden du planlegger å bytte til sand uansett hadde en slik manøver spart deg for mye arbeid i fremtiden. Tror de sekkene koster en 150 kr.

Du sier at pH i akvariet ditt er per dags dato 7.1 selv om det i springen er mellom 5-6, så da trenger du kanskje bare å øke GH og KH?

Takk for svar Jeg kommer nok til å legge en form for næringsubstrat i bunnen da jeg først har mulighet til det.
Ja, jeg blir nok nødt til å øke kh noe for å holde ph stabil når jeg tilsetter co2. Men har noen en mer "permanent" løsning enn å tilsette natron ved vannbytter? Kalkstein kanskje?

Jeg føler at jeg svarer mye på mine egne spørsmål her, men det blir ofte sånn at jeg først begynner å tenke når jeg får skrevet det ned. Jeg er klar over relasjonen mellom ph - kh - co2 og vannverdier generellt. Jeg er mest ute etter enkle løsninger og hvordan andre velger å løse det
Du skriver du har pH 7,1 i akvariene. Dette øker kun pga grus eller tilsetter du andre pH påvirkende remedier?

Nitrat og Fosfat er ikke uønskelig om du har lite fisk. Du vil få et algeproblem om du tilfører CO2, godt med lys og mikronæring men mangler disse to stoffene.

Når du bytter tilbake til sand vil antagelivis pH synke igjen om det ikke er andre ting som drar den opp. Men lav pH i vannet økes lett med natron (kH). Du synes kanskje det høres litt stress ut, men det er veldig greit når du har fått rutine på det. Finn en fast vannmengde du bytter ved hvert vannskift og tilsett da en fast dose natron tilbake i vannet. Du trenger kun å måle de første gangene, etter dette er det rein rutine og du kan legge dråpetestene på hylla.
Forholdet mellom kH, pH og CO2 metning er relativt fast (om du ikke påvirker med bufferløsninger osv), så når du har funnet et system på det er det veldig low maintainance å holde det stabilt

Jeg har kanskje formulert meg veldig kronglete, spør gjerne mer. Sikkert noen her som kan gi mer utfyllende og lettfattelige svar.
Ellers er det bare å prøve lykke på feks Google
Jeg har ikke tilsatt noe for å øke ph i det siste nei. Jeg tilsatte litt natron en gang da ph sank litt mye etter et stort vannbytte, men det stabiliserte seg på 7.1 som vanlig. For noen uker siden startet jeg opp et 45L yngelkar der det kun var "vanlig" akvariegrus og et par mindre planter. Dagen etter var det nettop 7.1 i ph der også, uten at jeg hadde gjort noe. Bytter 25% vann ukentlig og da synker ph noe for så å stabilisere seg på 7.1 igjen.

Jeg pleide å bruke biltemasand i alle akvariene før, men ettersom jeg ga meg med akvarier i en periode og så kjøpte disse 2 jeg har nå, så ble det til at jeg brukte grusen jeg fikk med brukt. Det ser ut som helt vanlig typisk akvariegrus, brun-rød-hvit, men jeg kan ikke forstå hva annet som kan øke ph såpass, kom gjerne med forslag :P Vannet kommer fra egen brønn som er sprengt ut i fjell.

Jeg valgte å bruke næring uten nitrat da jeg har plenty med fisk i det aktuelle akvariet og bra med nitrat i vannet. Jeg har hatt dette stående i 2-3 år nå og har ikke sett snurten av en eneste alge. Desverre så har heller ikke plantene greid seg veldig bra. Jeg er spent på å få målt jern nivået, og håper på at jeg skal finne forklaringen på den elendige plantetrivselen der.
Prøv å ta vann fra brønnen, la det stå et døgn i en bøtte med brusestein oppi. Så måler du pH. Er den fortsatt 5-6 så VET du at synderen er grusen
Jepp. Skal teste dette. Jeg antar at det skal gå greit å finne den "riktige" kh verdien i karet når co2 nivået har stabilisert seg og deretter dosere til samme kh på vannet jeg bytter. Da skal det jo være greit å holde riktig ph. Men hva skjer hvis co2 tilførselen skulle bli brutt? Da vil vel ph verdien skyte i været når co2 verdien synker vil jeg tro.
Da har jeg fått jern testen i dag, og testen viser 0.0. Kan det være grunnen til den elendig plantetrivselen min? Antakeligvis Har aldri opplevd å mangle jern der jeg har bodd før.

Har også fått jerntilskudd og div annen gjødsel som jeg har spedd på litt med, så da får vi se. Nitrat ligger på ca 10ppm. Vokser de ikke nå med 130w lys på 160 liter, co2 tilførsel og gjødsel, da flytter jeg tilbake igjen :P
Kan være greit å måle PO4 også. Ideelt sett bør PO4 være 1/10 av nitrat.

I et tungt beplantet akvarium regnes ca 25mg/l nitritt og 2,5mg/l PO4 som ideelle verdier. Men de lærde strides.. noen mener PO4 skal være tilnærmet null..

Har ikke plantene jerntilgang vil de dø ja. Jern er en viktig katalysator i fotosyntesen og dannelsen av klorofyll.
25mg/l nitrat mener du vel? Tror det er litt mindre nitrat enn det pleier å være nå da jeg tok et par store vannbytter forrige helg pga medisinering. Ellers har jeg nitrat liggende som jeg kan tilføre om det skal til.
Mighty
25mg/l nitrat mener du vel? :) Tror det er litt mindre nitrat enn det pleier å være nå da jeg tok et par store vannbytter forrige helg pga medisinering. Ellers har jeg nitrat liggende som jeg kan tilføre om det skal til.

Ja, nitrat, selvfølgelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap