Ingen utslag på teststrips?!

Juwel Lido 120L har vært i gang i ca 10 døgn, med planter (og nå pestsnegler...), men uten fisk. Testet vannet for første gang i dag. Kjøpte Tetra teststrips. Har sett at det anbefales dråpetester her inne, og jeg bør kanskje vurdere det...
Fikk ikke utslag på noe, utenom nitrat. Den landet på 10. Så tør ikke stole på Cl2 eller pH eller noe annet - for da er klor null og ph surt (6,4) - men jeg tror egentlig at det ble sånn bare fordi ingen av fargene ble endret på noe annet enn NO3 på stripsen.

Hvis man leverer en vannprøve på dyrebutikken, bruker de dråpetester der da?
De test stripsene går det ikke an å stole på i det hele tatt.. Jeg testet ett akvarie der jeg skulle ha malwi oppi. På test strips viste pH 6 og på dråpe tester viste pH 8. Så dårlige er stripsene.. Det er bortkastede penger å kjøpe de..

Om butikken bruker strips eller ikke er opp til hver enkel butikk.. noen bruker strips andre dråper..

Men 10 dager er likevel for tidlig til å sette inn fisk.. ting har ikke stabilisert seg oppi der.
Om det er for tidlig å sette inn fisk kommer helt an på. Noen få små hardføre fisk som ikke forurenser nevneverdig er null problem etter et par uker etter min mening. Da går resten av prosessen raskere også. Men skaff deg skikkelig nitrit test først, så du ikke får overraskelser.
Det er ditt valg, Men jeg anbefaler det ikke, for det har ikke noe med om fiskene er steke eller ikke steke. Det har med stabiliteten i vannet å gjøre. Å nitritt er gift for fisker. fisker tar skade av nitritt uansett hvilken fisk det er, men noen fisker er mer følsomme en andre, men selv om det gjerne ikke syntes å skade fiskene du har satt inn det betyr ikke at den ikke lider av det.. Det kan forkorte livet til fisken drastisk selv om du ikke merker dette. For den kan dø før normalt men likevel lenge etter den er blitt utsatt for nitritt.

Så sett inn fisker i ett ferdig innkjørt kar, å ha fisker som trives å lever lenge..
Et akvarium er aldri ferdig innkjørt før fiskene er på plass og bakteriekulturen er stabilisert. Bakteriekulturen blir ikke større før filteret får mer å jobbe med. Om man da venter 1 uke etter at nitriten er borte eller 1 år gjør ingen særlig forskjell. Synes mange begynner å bli litt hysteriske her.

Jeg har startet opp over 10 akvarier og aldri sett nitritt komme tilbake etter den første bølgen. Da selvfølgelig hvis man bruker hodet og ikke setter inn en gruppe oscar det første man gjør, men heller noen snegler eller et par neontetra. Dette gjelder forsåvidt uansett hvor lenge karet har stått tomt.
Mighty
Et akvarium er aldri ferdig innkjørt før fiskene er på plass og bakteriekulturen er stabilisert. Bakteriekulturen blir ikke større før filteret får mer å jobbe med.

Dette er feil. Man må ikke ha fisk for å skape miljø for bakteriekulturene. Man kan ha fiskeløs innkjøring av akvariet. Det er bedre for fisken, som slipper å bli forgiftet.

Mighty
Synes mange begynner å bli litt [B]hysteriske [/B]her.

... Lalalalala.
jaja.. Stakkars fisker sier jeg da men.. 10 akvarier er da ikke noe.. Det er når du begynner å miste tellingene du kan begynne å tenke at mulig du begynner å bli litt dreven..

uansett, da er det bedre å mate akvariet med litt mat da en å utsette de stakkars fikene for forgiftning da vettu...

Så må ting taes gradvis etter att det har gått 4-5 uker å de første fiskene settes inn. Men måling av vannverdier kan ikke overdrives.
TrudeHell
[QUOTE=Mighty] Dette er feil. Man må ikke ha fisk for å skape miljø for bakteriekulturene. Man kan ha fiskeløs innkjøring av akvariet. Det er bedre for fisken, som slipper å bli forgiftet.

Jeg snakker ikke om å ha fisk i akvariet under innkjøring. Jeg snakker om å ha i et lite antall fisk når nitrit har kommet og gått og er tilbake på 0 og filteret produserer nitrat. SELVFØLGELIG skal man ha fiskeløs innkjøring! Har dere ikke lest det jeg skrev?

Bente-Bent
jaja.. Stakkars fisker sier jeg da men.. 10 akvarier er da ikke noe.. Det er når du begynner å miste tellingene du kan begynne å tenke at mulig du begynner å bli litt dreven.. uansett, da er det bedre å mate akvariet med litt mat da en å utsette de stakkars fikene for forgiftning da vettu... Så må ting taes gradvis etter att det har gått 4-5 uker å de første fiskene settes inn. Men måling av vannverdier kan ikke overdrives.

Stakkars fisk fordi? Greier jeg å holde akvariet fri for nitrit fra første fisk blir sluppet inn, hvorfor mener du det er synd på fisken? Mener du at man må miste tellingen på hvor mange akvarier man har før man vet hvordan man måler amoniakk og nitrit?
Nei Mighty, jeg leste det du skrev, og jeg beklager hvis jeg misforstår det du skriver her:

Mighty
Noen få små hardføre fisk som ikke forurenser nevneverdig er null problem etter et par uker etter min mening. .

De aller fleste plasser en finner nitrogensyklusen beskrevet, hevder at syklusen bruker minst en måned på å komme skikkelig i gang, altså dobbelt så lang tid som du mener.

"Alle akvarier trenger en innkjørinsperiode. I nystartede akvarier vil ikke nitratnedbrytningen komme skikkelig i gang før etter en viss tid. Regn med ca. 1 måned. "

"I et nytt akvarium tar det derimot opptil 4-6 uker før bakteriene er mange nok til at de får kontroll på situasjonen, derfor er det viktig at man ikke har mye fisk i akvariet i starten, men gir bakteriene tid og fred til å bli mange og flinke. Først må de bakteriene som gjør ammoniakk til nitritt vokse. Derfor vil ammoniakk-nivået øke den første uken, men deretter sakte gå nedover når de første bakteriene har etablert seg. Når nitritten tar over, utvikles bakteriene som tar seg av disse, og det tar flere uker før disse har kontroll på situasjonen. "

At du mener hardfør fisk i nitritt er null problem, er kanskje ikke fisken enig med deg i. Men den har vanskelig for å fortelle oss så mye om dette, ikke sant? Det blir etter min mening opp til oss som plasserer fiskene i glasshus å tenke føre var i forhold til dyreholdet, ikke bare være etterpåkloke og se alvorstynget ut idet vi fisker døde og bleke fiskelik opp av nitritten.

På et nettforum er det noe skummelt å fremholde ens egne erfaringer som fasit - fordi en vellykket oppskrift på fiskehold for alle må ha flere forbehold enn det den erfarne akvarist kan klare seg unna.

Jeg tror så gjerne at du har lyktes i å kjøre igang mange akvarier uten problemer slik du beskriver. Men vi bør være forsiktige med å gjøre våre egne erfaringer om til generelle og allmenngyldige sannheter - særlig da for de som er nye i hobbyen og som søker råd.

Et slikt forbehold er ikke bare for fiskenes del, men for den ferske akvarieeieren som - så langt det er mulig ved hjelp av gode råd - skal slippe massedød og stressrelaterte sykdommer blant fisken som sin første, stygge erfaring med hobbyen.

Når det er sagt, det er ikke særlig passende å rope ut "stakkars fisk", dersom en ikke har vært der og sett hva en kritiserer, Bente-Bernt. ... Lalalalala.

jeg snakker om om man ikke tester vannet jeg syngedame.. Men uansett nitritt kan veldig fort, Men lykke til uansett. Vil ikke blande meg inn i dette da dette blir rett og slett for uinteressant for meg.. Jeg mener man bør vente til de 4 ukene er godt uansett jeg. men det er min mening.. Ferdig med den saken.

Men det var ikke akkurat det denne tråden handlet om var det det da?
Når jeg snakket om å starte med små hardføre fisk så mente jeg ikke at disse skal inn i akvariet før eller under "nitritt perioden". Jeg mener ikke at NOEN fisk i nitritt er ok. Jeg tror kanskje jeg missforsto trådstarter litt, og tenkte som så at det HADDE vært nitrit som nå var borte. Men jeg ser nå at det ble målt for første gang, og da er det jo naturlig å tro at nitriten ikke enda har kommet.

Selv er jeg vant til at nitrit toppen kommer i løpet av en ukes tid da jeg alltid starter nye akvarier med mye filterguffe fra innkjørte kar og dermed kutter ned tiden endel. Når nitrit testen viser 0 tar jeg et vannbytte og setter inn den første fisken. Deretter måler jeg nitrit daglig og ventet noen dager mellom hver økning i bestanden.

Jeg kan derfor si at jeg enda ikke har målt nitrit i et kar med fisk i. Er vel fare for at det var noen missforståelser her. Jeg er ikke en av de som mener at fisk skal gå i vann med nitritt som innkjøringsfisk fordi de "overlever"

Bente-Bent
jeg snakker om om man ikke tester vannet jeg syngedame.. ;)

Er det noen som har nevnt noe om å ikke teste vannet her da?
Mighty
Når jeg snakket om å starte med små hardføre fisk så mente jeg ikke at disse skal inn i akvariet før eller under "nitritt perioden". Jeg mener ikke at NOEN fisk i nitritt er ok. Jeg tror kanskje jeg missforsto trådstarter litt, og tenkte som så at det HADDE vært nitrit som nå var borte. Men jeg ser nå at det ble målt for første gang, og da er det jo naturlig å tro at nitriten ikke enda har kommet. Selv er jeg vant til at nitrit toppen kommer i løpet av en ukes tid da jeg alltid starter nye akvarier med mye filterguffe fra innkjørte kar og dermed kutter ned tiden endel. Når nitrit testen viser 0 tar jeg et vannbytte og setter inn den første fisken. Deretter måler jeg nitrit daglig og ventet noen dager mellom hver økning i bestanden. Jeg kan derfor si at jeg enda ikke har målt nitrit i et kar med fisk i. Er vel fare for at det var noen missforståelser her. Jeg er ikke en av de som mener at fisk skal gå i vann med nitritt som innkjøringsfisk fordi de "overlever" :) [QUOTE=Bente-Bent]jeg snakker om om man ikke tester vannet jeg syngedame.. ;)

Er det noen som har nevnt noe om å ikke teste vannet her da?

Etter å ha lest ditt siste innlegg er saken en helt annen.. Da når du forklarer dette nærmere da er jeg med.. Da kan man sette inn fisk fortere.. Det der gjør jeg selv og.. Alt det jeg har skrevet til nå har i mitt hodet handlet om helt 100% nyinnkjøpte akvarie utstyr som ikke før er blitt brukt. for da snakker vi om noe helt annet en en kick start.

Å vi har vel ikke snakket om ikke testing av vann, men jeg bare nevnte det i farten.. for å fortelle hvor viktig det er, hele tiden, men ekstra viktig i starten. Å syngedame var ikke ondt ment. men hun traller litt..
Jeg har ikke tenkt å sette inn fisk ennå. Hadde bare lyst til å se om det hadde skjedd noe i vannet Men når man ikke får utslag på noe, så blir jo det litt vanskelig...

Tenkte å prøve å få med meg når nitritten kommer og når den går, sånn at jeg vet jeg kan begynne å tenke på fiskekjøp. Akvariet og filteret og alt er nytt. Dyrebutikken sendte med meg bakteriekultur, som jeg hadde oppi. Siden jeg først hadde kjøpt den, tenkte jeg at det ikke kunne skade i alle fall. Men har jo lest her inne at det er svært få det fungerer for.

Får vel ta en tur til på butikken og kjøpe dråpetester. Litt kjedelig å ikke kunne følge med.

Og sneglene som er oppi, har ikke jeg satt inn. De fulgte sikkert med plantene.
Floddis.. Da er du på rett vei Lykke til..
Tilfeldig bekjentskap
© Simon Sjursen
Reklame for plussmedlemskap