Surt vann

Jeg fikk ikke noe utslag på teststripsene, og har ikke fått kjøpt dråpetester ennå. Tok med en vannprøve til butikken, og der sa de også at vannet var surt, samme som jeg hadde fått hjemme (men trodde det var testen det var noe galt med...).

Kjøpte pH+ og har hatt oppi fire runder med den nå (3ml per 20L vann - 18ml i mitt lido 120L). Men pH var likevel i morges (før jeg hadde oppi fjerde gangen) sur.

Hva er det som kan gjøre vannet surt? Jeg har brukt springvann, har planter og sand oppi, ikke noen fisker. kan jo uansett ikke sette inn noen nå når vannet er surt...

Men dersom verdien ikke har steget til jeg kommer hjem i ettermiddag, hva gjør jeg da? =)
røtter kan gjøre vannet surt
har du det ?
Et godt råd; ikke hør på hva dyrebutikken mener du skal ha i ph. At de sa det var "surt" sier oss dessverre ingenting, men du fikk vel ikke noe tall oppgitt? Hvis ikke, gå tilbake med ny prøve og be dem skrive opp nøyaktig verdi.

Håper ikke det er fisk i karet, nå som du driver og trikser med verdiene...? Det er ikke lurt å gjøre det uten å ha en ph og kh test slik at du kan følge med på hvor verdiene egentlig havner.

Surt vann passer en tusenvis av fiskearter helt utmerket. Det kan godt hende det butikken mente var "surt", vil passe dine fisker flott.
Hva slags fisk har du, eller planlegger du å kjøpe?

Jeg har for eksempel "surt vann" i alle mine 16 akvarier, fordi det skal være sånn til de fiskene jeg holder (Sør-Amerikanske fisk).

Kaos
Jeg fikk ikke noe utslag på teststripsene, og har ikke fått kjøpt dråpetester ennå. Tok med en vannprøve til butikken, og der sa de også at vannet var surt, samme som jeg hadde fått hjemme (men trodde det var testen det var noe galt med...). Kjøpte pH+ og har hatt oppi fire runder med den nå (3ml per 20L vann - 18ml i mitt lido 120L). Men pH var likevel i morges (før jeg hadde oppi fjerde gangen) sur. Hva er det som kan gjøre vannet surt? Jeg har brukt springvann, har planter og sand oppi, ikke noen fisker. kan jo uansett ikke sette inn noen nå når vannet er surt... Men dersom verdien ikke har steget til jeg kommer hjem i ettermiddag, hva gjør jeg da? =)
Ja, jeg har ei sånn mangroverot. Kan den være synderen?

mona o - som jeg skreiv, har jeg ikke fisker oppi, kun planter og sand og ei rot (og veldig mange pestsnegler, som ser ut som de trives helt utmerket)

Stripsen fra tetra, og den på dyrebutikken (annet merke, verken tetra eller jbl), viser 6,4 (dvs den endrer ikke farge fra tørr til våt med akvarievann på).
hvis du har bare en rot skal det ikke ha så mye å si
Kaos
Ja, jeg har ei sånn mangroverot. Kan den være synderen? mona o - som jeg skreiv, har jeg ikke fisker oppi, kun planter og sand og ei rot (og veldig mange pestsnegler, som ser ut som de trives helt utmerket):-) Stripsen fra tetra, og den på dyrebutikken (annet merke, verken tetra eller jbl), viser 6,4 (dvs den endrer ikke farge fra tørr til våt med akvarievann på).

Ph på 6.4 passer ganske mange fisk, det. Var det resultatet FØR du begynte å hive oppi KH+ middelet? Kunne ønske jeg hadde ph 6.4, for det hadde passet mine akvarier perfekt

Spørsmålet er jo hva slags fisk du hadde tenkt deg i fremtiden i dette karet? Det er ikke sikkert du trenger å gjøre noe som helst med ph'en.
mona o
Ph på 6.4 passer ganske mange fisk, det. Var det resultatet FØR du begynte å hive oppi KH+ middelet? Kunne ønske jeg hadde ph 6.4, for det hadde passet mine akvarier perfekt :) Spørsmålet er jo hva slags fisk du hadde tenkt deg i fremtiden i dette karet? Det er ikke sikkert du trenger å gjøre noe som helst med ph'en.

Jeg vingler litt mellom hvilke fisk jeg har lyst på - er jo så altfor mange å velge mellom

Men noen jeg har lyst på (skal selvfølgelig finne ut hvem som passer med hvem og hvem som passer i vannverdiene osv før jeg faktisk kjøper dem):

Platy
Antennemalle
Kuhliiål
Kardinaltetra
Viftereke
Fundulopanchax gardneri (Killifisk)
Sebrabotia
Guppy

Får også støtt og stadig anbefalt Sverddrager i dyrebutikken, men ser at de skal ha 150L minimum i "Akvariefisker" av Ulrich Schliewen...

Nå sjekket jeg testen jeg tok før jeg hadde oppi pH+ igjen - og da har pH plutselig endret seg til nærmere 7,2! Men da har testen ligget i ca 10 minutter. Står i bruksanvisningen at man skal lese av Cl2 med en gang, og resten etter 1 minutt. Men kanskje pH trenger lengre tid?

Da er

Cl2 0
pH ca 7,2 (litt under, men nærmere 7,2 enn 6,8 som er verdiene på teststripsen)
KH 3
GH 4
NO2 0
NO3 0

Edit: Ja, 6,4 var før jeg begynte å klusse med vannet
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap