- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Jbl testlab, skjønner ingen ting.
Jbl testlab, skjønner ingen ting.
Inaktiv bruker
Postet 18.03.10 kl 23:50
de små glassene med hvitt lokk skal du ha vann i. mål opp med glasset hvor det er anvist 5ml-10ml osv. så helder du dette i de med hvitt lokk. ph,gh,kh,nitritt så skal du ha 5ml vann i glasset og tilsette 5 dråper og riste lett og latt dette virke 3 min tror jeg det er. nitritt så er det 2 flasker så da tilsetter du 5ml av nitritt 1 også 5ml av nitritt 2. bare se på de danske sidene er veldig likt norskt så ser du hvor lenge de skal stå. resten husker jeg ikke i hue akkurat nå.
Postet 19.03.10 kl 00:01
Postet 19.03.10 kl 00:12
Har nokså nylig blitt stolt eier av samme testsettet, og ble nokså svett. En blondines teskjeforklaring, bruker NO2 som eksempel.
Fyll opp to glass med 5 ml akvarievann i hver, sett dem i den sorte dingsen. Drypp 5 dråper fra flasken merket NO2 nr 1, og 5 dråper fra den merket NO2 2 i glasset lengst vekk fra hakket.
Rist godt og vent i 3 minutter, sett den sorte dingsen på fargekartet slik at glasset med bare vann i dekker ringene med farger, og flytt den sorte dingsen til du finner en farge som matcher det glasset du hadde dråper i. I hakket kan du se om det er ok, stripa som går fra grønt til rødt.
Virker litt unødvendig med det glasset med bare vann i kanskje, men det er faktisk enklere å sammenligne fargene da, særlig hvis det er farge på akvarievannet. Og test i dagslys!
Bak på fargekartene står det bildeforklaring på antall ml, dråper/pulver og tid, slik at man slipper hele boka hver gang. Det er gøy å vite hvorfor man skal teste, det står i anvisningen, og med den får du sikkert god hjelp av Liz H. Kastet meg bare innpå fordi jeg akkurat har klødd meg sår over det samme.
Og ordentlige tester er så moro!
Fyll opp to glass med 5 ml akvarievann i hver, sett dem i den sorte dingsen. Drypp 5 dråper fra flasken merket NO2 nr 1, og 5 dråper fra den merket NO2 2 i glasset lengst vekk fra hakket.
Rist godt og vent i 3 minutter, sett den sorte dingsen på fargekartet slik at glasset med bare vann i dekker ringene med farger, og flytt den sorte dingsen til du finner en farge som matcher det glasset du hadde dråper i. I hakket kan du se om det er ok, stripa som går fra grønt til rødt.
Virker litt unødvendig med det glasset med bare vann i kanskje, men det er faktisk enklere å sammenligne fargene da, særlig hvis det er farge på akvarievannet. Og test i dagslys!
Bak på fargekartene står det bildeforklaring på antall ml, dråper/pulver og tid, slik at man slipper hele boka hver gang. Det er gøy å vite hvorfor man skal teste, det står i anvisningen, og med den får du sikkert god hjelp av Liz H. Kastet meg bare innpå fordi jeg akkurat har klødd meg sår over det samme.
Og ordentlige tester er så moro!
Postet 19.03.10 kl 02:45
Inaktiv bruker
Tusen millioner takk for svar Nå skjønte jeg så mye bedre.
Postet 19.03.10 kl 14:02
Inaktiv bruker
Nå har jeg fått testa No2 i 63L og 128L
63L
Er der jo nå
10 Neontetra, 3 platy og 6 guppy
NO2 var på 0,1 (gul sonne)
128L
ingen fisk men neontetraen skal oppi der. Kansje de andre også.
NO2 var på 0.01 (grønn sone)
Er dette bra??
63L
Er der jo nå
10 Neontetra, 3 platy og 6 guppy
NO2 var på 0,1 (gul sonne)
128L
ingen fisk men neontetraen skal oppi der. Kansje de andre også.
NO2 var på 0.01 (grønn sone)
Er dette bra??
Postet 19.03.10 kl 20:11
Postet 19.03.10 kl 20:53
Inaktiv bruker
63L ble startet i begynnelsen på oktober 2009. Og satte fisk oppi i november etter at jeg ikke fikk utslag på nitritt da hadde jeg 1 ancistrus på 7cm og noen få sverddrager yngel.
128L ble startet 15. januar 2010. Da med en Fluval2+.
I februar fikk jeg tak i en Fluval 4+ som jeg tok filter guffe fra fluval2+en og kickstartet filteret sammtidig som jeg lot fluval2+ en være oppi noen uker før jeg fjernet den. I dette karet må jeg fylle på vann minst 1 gang uka ca 3-4 liter da vannet fordamper da jeg ikke har heldekkende dekkglass.
Noen som vet i liter hvor mye jeg må ta når jeg tar vannbytter? Det med prosent skjønner jeg meg ikke på.
128L ble startet 15. januar 2010. Da med en Fluval2+.
I februar fikk jeg tak i en Fluval 4+ som jeg tok filter guffe fra fluval2+en og kickstartet filteret sammtidig som jeg lot fluval2+ en være oppi noen uker før jeg fjernet den. I dette karet må jeg fylle på vann minst 1 gang uka ca 3-4 liter da vannet fordamper da jeg ikke har heldekkende dekkglass.
Noen som vet i liter hvor mye jeg må ta når jeg tar vannbytter? Det med prosent skjønner jeg meg ikke på.
Postet 20.03.10 kl 16:59
Postet 20.03.10 kl 19:36
Som Mighty sa om utslagene på nitritt; her gjelder det å få null. Det fine med testen du bruker er at du får advarsel før fiskene sliter seg ihjel, andre tester ville ikke gitt utslag. Så i 63-literen med gult utslag er det tydelig at bakteriene ikke gjør avfall om til nyttebakterier i raskt nok tempo, der bør du skifte 15-20 liter vann øyeblikkelig, og ofte, og mate lite til du får utslag på nitrat, og 0 på nitritt.
I det store karet er det ikke fisk, og ettersom du har utslag der spørs det nok om bakteriene er mange nok til å gjøre jobben. Der bør du mate bakteriene med så mye mat du vil gi til fisken når den kommer oppi, ikke skifte vann før du har målt rødt på nitritt og ser at bakteriene makter å gjøre det om til nitrat. Og så kan du skifte vann en gang i uka eller hvis det skjer noe på testene.
Når akvariet er innkjørt, skiftes vannet for å holde nitraten under kontroll, hvis ikke plantene bruker opp alt. Da blir det enklere.
Har du forresten lest denne artikkelen om oppstart? Det står mye fint å lese i artikkelsamlinga!
Hvis du får utslag over 1 på nitritt i et kar med fisk, gjelder det å snu seg etter bøtta i en fykende fei, for det kan skje mye på nokså kort tid. Og vi vil jo så gjerne at de små har det bra :o)
Jeg er midt i det samme kaoset selv, så jeg håper noen arresterer meg hvis jeg nå bedriver vranglære :o)
Linda
I det store karet er det ikke fisk, og ettersom du har utslag der spørs det nok om bakteriene er mange nok til å gjøre jobben. Der bør du mate bakteriene med så mye mat du vil gi til fisken når den kommer oppi, ikke skifte vann før du har målt rødt på nitritt og ser at bakteriene makter å gjøre det om til nitrat. Og så kan du skifte vann en gang i uka eller hvis det skjer noe på testene.
Når akvariet er innkjørt, skiftes vannet for å holde nitraten under kontroll, hvis ikke plantene bruker opp alt. Da blir det enklere.
Har du forresten lest denne artikkelen om oppstart? Det står mye fint å lese i artikkelsamlinga!
Hvis du får utslag over 1 på nitritt i et kar med fisk, gjelder det å snu seg etter bøtta i en fykende fei, for det kan skje mye på nokså kort tid. Og vi vil jo så gjerne at de små har det bra :o)
Jeg er midt i det samme kaoset selv, så jeg håper noen arresterer meg hvis jeg nå bedriver vranglære :o)
Linda
Postet 20.03.10 kl 20:12
Inaktiv bruker
Har bytta ut 15L vann i 63L i dag.
Har også målt vannverdier i begge akvariene.
63L med 10 neontetra, 6 guppy og 3 platy.
GH: 5
KH: 4
PH: Når jeg målte med ph fra 6,0 - 7,6 fikk jeg en farge mørkere en 7,6 med ph fra 3 - 10 fikk jeg 7,5
NH4: 0,2
NO2: mellom 0,05 & 0,1
NO3: Det var to linjer over med tall så vet ikke om det er 5 eller 10
FE (jern): 0,05
128L uten fisk
KH: 3
PH: Når jeg målte med ph fra 6,0 - 7,6 fikk jeg 7,2 med ph fra 3 - 10 fikk jeg 7,5
NH4: 0,05
NO2: Lysere en 0,01 som er den minste tallet som står på skjemaet
FE (jern): 0,6 (denne var velidig lilla.
Fra kranen fikk jeg Når jeg målte med ph fra 6,0 - 7,6 fikk jeg 7,2 med ph fra 3 - 10 fikk jeg 7,5
Så hvet ikke hva som stemmer.
Har også målt vannverdier i begge akvariene.
63L med 10 neontetra, 6 guppy og 3 platy.
KH: 4
PH: Når jeg målte med ph fra 6,0 - 7,6 fikk jeg en farge mørkere en 7,6 med ph fra 3 - 10 fikk jeg 7,5
NH4: 0,2
NO2: mellom 0,05 & 0,1
FE (jern): 0,05
128L uten fisk
KH: 3
PH: Når jeg målte med ph fra 6,0 - 7,6 fikk jeg 7,2 med ph fra 3 - 10 fikk jeg 7,5
NH4: 0,05
NO2: Lysere en 0,01 som er den minste tallet som står på skjemaet
FE (jern): 0,6 (denne var velidig lilla.
Fra kranen fikk jeg Når jeg målte med ph fra 6,0 - 7,6 fikk jeg 7,2 med ph fra 3 - 10 fikk jeg 7,5
Så hvet ikke hva som stemmer.
Postet 21.03.10 kl 17:15