Innkjøringstid av nytt filter i ferdig innkjørt akvarium...hjelp:)

Har nå en fluval3+ gående i karet sammen med mitt gamle bunnfilter.
Når tror dere jeg kan si at fluvalen er ferdig innkjørt, og at jeg kan fjærne bunnfilteret? Regner med at denne prosessen må gå noe raskere da de gode bakteriene allerede ligger i grusen av karet....

Er nemlig litt utålmodig på å få kastet ut den stygge grusen min og erstatte den med sand
Det må jo bygges opp en kultur i svampene i filteret.

Jeg ville ikke stolt på det nye filteret før det iallefall var gått to uker
filteret har gått nå i 16 dager.
Artemia
filteret har gått nå i 16 dager.

Artemia
Regner med at denne prosessen må gå noe raskere da de gode bakteriene allerede ligger i grusen av karet.... Er nemlig litt utålmodig på å få kastet ut den stygge grusen min og erstatte den med sand:)

Når du kaster ut grusen, kaster du ut filterbakteriene. Derfor må du ha en skikkelig bakteriekultur i det nye filteret også. Det må gå like lenge som vanlig innkjøring, dvs 4 til 5 uker. Jeg hadde ikke stolt på det før den tid.
mona o
[QUOTE=Artemia]filteret har gått nå i 16 dager.

Artemia
Regner med at denne prosessen må gå noe raskere da de gode bakteriene allerede ligger i grusen av karet.... Er nemlig litt utålmodig på å få kastet ut den stygge grusen min og erstatte den med sand:)

Når du kaster ut grusen, kaster du ut filterbakteriene. Derfor må du ha en skikkelig bakteriekultur i det nye filteret også. Det må gå like lenge som vanlig innkjøring, dvs 4 til 5 uker. Jeg hadde ikke stolt på det før den tid.

ja, jeg skjønner, men tenker at i et helt "nytt" oppsett, må filteret igjennom flere stadier før det dannes de "riktige" bakteriene. Nå finnes de riktige bakteriene allerede i grusen, og ser for meg at hver gang jeg roter rundt nedi der, hvirvles de opp, og suges inn i det nye filteret.
Tja, litt tid ifht vanlig innkjøringssyklus kan du kanskje spare, men jeg ville kjørt "safe" uansett. Det er ikke noe moro å slite med nitritt og ammoniakk-forgiftninger.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap