Kalkstein vs. mineralstein

Inaktiv bruker
Har en del bittesmå og tre voksne eplesnegler i stuekaret, hvor pH og gH blir altfor lav for disse vakre skapningene. Har c. gossei, kuhli-åler, noen tetra og tre platyer i karet, og mesteparten av disse liker heller lavere pH enn eplesneglene trenger. Nå er jeg i den heldige (eller uheldige?) situasjonen at vannet fra springen er naturlig bløtt og med pH på omkring 6.5. Så har valgt fisker som trives i dette for å slippe å justere vannverdiene veldig.

Men jeg vil jo gjerne at mine eplesnegler også skal trives. De får både grønnsaksfòr og tabletter som styrker skalldannelse. Mine vannverdier per i dag er på pH ca. 6 og gH på 3 og under (varierer litt). Dersom jeg kunne klart å holde pH på omkring 7 eller rett under, pluss litt høyere gH, tror jeg at sneglene ville få det bedre og danne penere skall - uten at det går på bekostning på de andre artene i karet.

Så til mitt spørsmål - kan jeg gjøre denne justeringen på et vis uten å tilsette gh/th+ salt? Da tenker jeg særlig på kalkstein eller mineralstein. Vet at akvariereker.no anbefaler sitt eget produkt Breeders Choice Platinum Mineralstein. Noen som har erfaring med denne? Karet mitt er på 110 liter, med ca. 95 liter vann. Hvor mange trenger jeg av disse mineralsteinene i så fall? Eller er kalkstein mer å anbefale? Og hva med størrelse og antall på disse?
Så til mitt siste spørsmål - hvor rask justering av disse verdiene er det optimale? Og hvor raskt vil en kalkstein eller mineralstein endre på verdiene i forhold til mitt kar?
Inaktiv bruker
*bump*
Lurer på dette jeg også.

Kan man holde GH på en verdi mellom 5 og 10 uten å drive å tilsette pulver? F.eks med en kalkstein?

Søker litt i tråder, og ser ikke at dette foreslås så mange plasser, så har en liten følelse på at man må tilsette pulver....
Jeg bruker en stein, som jeg ikke husker navnet på, til å heve GH. Den er nesten gjennomsiktig i utseende (krystallaktig). Men man må bruke den med omhu, for den hever GH ganske kraftig. Jeg bruker bare en pitteliten bit pr. 100 l vann. Den er lett å dele opp i småflak, så man kan dosere riktig og etter dosere med småbiter ved behov.

Kanskje det er noen som vet navnet på denne steinen?
Plussmedlem
Min erfaring med Breeders Choice-steinen er at den ikke forhøyer gh/ph nevneverdig. Til det oppløses den for sakte. Gh har max økt med en halv grad i løpet av en uke, og ph registrerer jeg nesten ikke forskjell på i det hele tatt. Det bør kanskje nevnes at jeg bruker catappablader i karet, dels som føde for Otto'er og snegler, dels for de vannforbedrende kvalitetene.
Så jeg er meget fornøyd, siden jeg også har fisker som liker bløtt, surt vann sammen med snegler og reker. Jeg bruker bare en slik stein om gangen, karet er på 170l.
Ingen synlige skallskader som følge av for surt vann og alle yngler hele tiden. Jeg er ikke redd for å anbefale slike produkter, og føler de er bedre egnet for oss noobs til å holde skalldyr og snegler enn å skulle justere vannverdiene med tilsetninger i pulverform o.l.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap