Sliter med ph dropp og høye nitratverdier.

Har en 28 liter hvor jeg har reker og noen få corydoras. og masse planter, vasspest og limnophila sessiliflora og salvinia natans. Altså masse hurtigvoksende planter. Testet vannet nå med jbl dråper, to dager etter et 80 prosent vannbytte. Ph har sunket med over en grad! Kranvannet er på 7,2 og ph i karet var under 6. mellom 5,5 og 6. Det er ei lita rot i karet. og ph har ikke brukt å synke så mye før. Hadde i noen få eikeblader for en periode men de er tatt ut for over en mnd siden. Jeg skjønner ikke hva som kan være grunnen til den kraftige ph droppen. er det noe jeg kan gjøre for å unngå å bytte vann hver dag for å holde ph nært 7?

Så målte jeg nitrat i samme kar også med jbl dråper. Fikk en verdi på ca 60, pluss minus(vanskelig å lese av nøyaktig). Jeg har altså byttet 80 % vann for to dager siden! Jeg kan innrømme at jeg er raus på foringa, men er hele løsninga her? Skal prøve å ha foringskutt et par dager og se, men jeg kan ikke forstå at hele løsninga ligger her?

Håper noen kan gi meg innspill på hvilke endringer jeg kan gjøre i dette karet.
glemte å informere om at filtreringen er en modifisert fluval 2 +
Jeg må bare spørre deg om du er sikker på at du gjorde JBL testen riktig, og ikke gjorde samme feil som jeg de første par gangene jeg brukte nitrat-testen fra dem
Det skal vanligvis (i de fleste andre av JBLs tester) brukes 5 ml prøvevann. Men på nitrat-testen skal det være 10 ml i prøveglasset, dobbelt så mye som vanlig.

Du hadde 10 ml oppi....?
Jeg brukte bare 5 ml av gammel vane, og fikk skyhøye nitratverdier. I realiteten var de bare halvparten, siden jeg hadde brukt for lite vann.

Sjekk en gang til hvis du gjorde samme feil som jeg

Når det gjelder ph dropp kan dette forhindres ved å bruke natron, eller natronbikarbonat. Natronbikarbonat fungerer som en "buffer" i vannet, og forhindrer at ph går ned. Holder ph relativt stabilt.

Natron fås i små poser i dagligvarebutikken, i samme hylla som mel og andre bakevarer. En liten krydderpose koster 13-14 kr tror jeg, men regner man prisen pr gram blir det jo relativt dyrt hvis man må bruke det jevnlig. Dersom man vet at dette er noe man jevnlig vil måtte bruke, er det billigere å kjøpe natronbikarbonat f.eks. her hos Webzoo.
Doseringen må du prøve deg frem til i ditt akvarie. Foreslår at du tar en liter av vannet i akvariet i et litersmål. Ta oppi en kvart teskje natronbikarbonat, og rør rundt så det blander seg. Så tilsetter du f.eks. et eggeglass av blandingen sånn hvert tiende minutt eller noe i akvariet. Etter å ha hatt oppi noen doser, mål kh og mål ph. Da ser du om de to verdiene har "rørt seg" og hvor langt du har igjen. Mål jevnlig utover mens du driver med tilsettingen, så du ser hva resultatene blir og kan stoppe når det er nok.

Siden dette endrer kh og ph, må det gjøres sakte og rolig og brukes god tid. Fisk og reker liker ikke brå forandringer i ph.
Takk for svar Mona!

Desverre så gjorde jeg ikke den feilen å ha for lite prøvevann i glasset... Så jeg føler meg litt rådvill ang den nitratverdien. Sjekket til og med springvannet bare for å være sikker på at det ikke var noe feil med testen. men springvannet lå på null.. Så foreløpig må jeg bare bytte vann daglig. Stakkars fiskene og rekene har ikke hatt særlig stabile vannverdier i det siste.

Takk for instruks om natron, skjønte nesten det at jeg må tilsette vannet noe ja.
Hva bør nitrat ligge på? Måler 20 i nitrat under et døgn etter 30 %vannskift.
Ingen som kan svare meg på det siste spørsmålet?
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap