Nitritsyklusen uteblir....

Inaktiv bruker
Jeg har drevet med akvarium i forholdsvis mange år men aldri opplevd dette. Startet et 540l Victoria karr i januar/februar. Hadde ikke noe valg og hadde umiddelbart opp i endel viltfangede Victoria Ciklider. Filteret var også godt innkjørt, karret ble bare fraktet fra et sted til et annet for så å startes opp. Vannet holder en GH på 12, KH 10, PH 8.09 mao perfekt for Victoria.

Så kommer "problemet" får ikke igang syklusen vannet er "fullt" av ammonium/ammoniakk og tester viser ikke spor av nitrit eller nitrat. Hva skjer sånn har det vært nå i over 2 måneder. Noen intelligente forslag? Hvorfor starter ikke nedbrytingen av ammonium til nitrit?

Jeg har nå satt inn 4 utvendige Eheim filtre med kapasitet på 600l/h pr. filter, det ene har også innebygd UV.

Alle forslag tas i mot med takk.
Plussmedlem
Jeg får ikke dette til å stemme. Du har et godt innkjørt filter, men ammoniakken blir ikke brutt ned? Og dette har (ikke) pågått i 2 måneder??? Kan jo ikke være levende vesener igjen i karet ditt da?
Inaktiv bruker
Er jo akkurat det jeg ikke gjør heller, får det ikke til å stemme, ei heller skjønner jeg en d....
Og jo det er levende fisk igjen dog har jeg mistet 5 stykker men er en stund siden sist. Er veldig redd for langtidsvirkningen på fisken. Har nå senket PH med Catappablader for å hindre ammoniumen å gå over til ammoniakk men fortsatt er jo ammonium innholdet i vannet alt for høyt

Fatter ikke at ikke det blir nedbrutt, har også tatt bøtter og spann av filtergugge fra andre innvendige filtre fra friske og velfungerende karr jeg har, men fortsatt samme resultat. Byttet over steiner fra andre karr har jeg også gjort i håp om å få med bakteriene på disse overflatene også men fortsatt ingen bedring, tilsatt alle mulige midler fra Toxivec til Happylife Liquid filtermedia som visstnok skal være helt overlegent men nei da, jeg er rett og slett helt rådvill :-/
Du har ikke i en feil koblet filtrering på samme uttak som lys?(tenker på timer).. Haha.. Blir bare gjetting når slike merkelige ting skjer.
Definitivt ikke noe jeg har opplevd før, nei.

Sikker på at pumpen går hele døgnet? Jeg har en powerhead jeg ikke bruker, fordi den plutselig kan finne på å stoppe, så må jeg kakke litt i den - så starter den som oftest igjen med en gang.

Du kan kanskje si hvilken filtrering du kjører? Merke? DIY? Filtermedium?
Inaktiv bruker
He he godt forslag men nei det står ingen filtrering på timer nei. Som jeg sa tidligere i tråden er jeg rimelig "over" filtrert med 4 utvendige Eheim, 1 med UV faktisk har jeg også et innvendig Eheim Power Pack filter også og alt går som det skal. I en av filtrene (det med UV) er det kun bioballer i de andre er det vanlig Eheim filter medier keramikkrør, svamper, vatt osv.
Vet du at det du tester vannet med fungerer riktig?
Det må jo være noe i vannet som tar kverken på filterbakteriene.

Prøv å filtrere over aktivt kull en periode?
Du har startet et brukt kar som ble rengjort ved å impregnere det med klor/wc-rens/salmiakk/bunnstoff/soppdreper eller lignende ....?

-Eller Woldemort har forhekset karet ditt.
Inaktiv bruker
Prøvd kull uten hell, dog bare en uke mener du jeg skal prøve lenger? Jeg har prøvd to forskjellige tester så det bør vel være riktig.

Ellers har jeg nå fått stor tro på Woldemort he he
Vet at bla. saltvannsakvarister noen ganger opplever "fosfat-blokkering" som hindrer oppstarten - har du målt for dette?
Inaktiv bruker
Nei, hva innebærer det? Hva eksakt mener du jeg skal måle?
Inaktiv bruker
Ja, her var det jo mye seriøse forslag å få, mye hjelp også. Trodde det var endel erfarne akvarister her med noen år på baken som kunne komme med innspill som holdt mål, men den måtte jeg vel lenger ut på landet med.

Til info kan jeg jo si at med ekstremt god hjelp av Jon Karlsen hos Mallespesialisten i Fredrikstad begynner jeg å få kontroll, så takk Jon for gode råd og produkter for å få fikset dette problemet.
Må si som ny bruker av dette forumet at her er det ikke mye hjelp å få hvis man virkelig trenger det, hvertfall ikke seriøse innspill rundt kompliserte forhold. Dog er dette slik jeg oppfatter det. Skuffende :-/
Så bra du fikk fikset dette. Hva var problemet?
Tragisk at vi ikke kan leve opp til dine forventninger. Jeg føler nesten at hele vårt grunnlag for å bruke Internett faller bort.

Men på den annen side var det jo veldig edelt av deg å dele din nyervervede kunnskap med oss til tross for vår uverdighet. Det gir oss jo en mulighet til å utbedre vår bunnløse ignoranse enn så lite, og kan jo motivere oss til å fortsette å trekke pusten, på godt og vondt.
Inaktiv bruker
Kampfisk
Tragisk at vi ikke kan leve opp til dine forventninger. Jeg føler nesten at hele vårt grunnlag for å bruke Internett faller bort. Men på den annen side var det jo veldig edelt av deg å dele din nyervervede kunnskap med oss til tross for vår uverdighet. Det gir oss jo en mulighet til å utbedre vår bunnløse ignoranse enn så lite, og kan jo motivere oss til å fortsette å trekke pusten, på godt og vondt.

Voksent "Kampfisk"
Inaktiv bruker
Kine Kristine
Så bra du fikk fikset dette. Hva var problemet?

Vi vet faktisk ikke hva problemet er nøyaktig, men med bruk av et "brygg" Jon Karlsen kjørte til Udevalla for å hente, har jeg i allefall fått begynt nedbrytningen av ammonium til nitrit. Prosessen er i gang etter 3 måneder med skyhøy ammonium, aldri sett maken i min 30 årige karriere som akvarist.
Pål Kristiansen
aldri sett maken i min 30 årige karriere som akvarist.
30_døgnflueår?
Kampfisk
Tragisk at vi ikke kan leve opp til dine forventninger. Jeg føler nesten at hele vårt grunnlag for å bruke Internett faller bort. Men på den annen side var det jo veldig edelt av deg å dele din nyervervede kunnskap med oss til tross for vår uverdighet. Det gir oss jo en mulighet til å utbedre vår bunnløse ignoranse enn så lite, og kan jo motivere oss til å fortsette å trekke pusten, på godt og vondt.

Hhehehe
Pål Kristiansen
[B]Voksent[/B] "Kampfisk" :-)

Må jo prøve å legge svaret på ca. samme nivå som det man svarer på vettu.
Inaktiv bruker
Donald
[QUOTE=Pål Kristiansen]aldri sett maken i min 30 årige karriere som akvarist.
30_døgnflueår?

Du verden, selv om man har hatt et opphold i hobbyen noen år betyr vel ikke det at man ikke kan ha hatt år på baken i denne hobbyen fra før Donald, mye kunnskap forsvinner ut døra når man er borte en stund vet du?
Jeg finner det særdeles interessant at folk reagerer så kraftig på enkelt individers OPPLEVELSER av forumet og dets evne til å hjelpe i en krise situasjon. Beklager hvis jeg har støtt noen i så måte, men for å være ærlig burde det vel være litt mer "takhøyde " på et slikt forum

Jeg legger inn årene i denne forbindelse å beklager igjen hvis noen har følt seg støtt av mine opplevelse og således min manglende "internett kotyme" i forhold til hva som er akseptert på dette forum. Ønsket vel stort sett bare å formidle mine subjektive opplevelser av dette men det var tydeligvis ingen suksess.

Until we meet you again may God Bless You ADIOS! EAP
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap