Sneglemord og innkjøring med salmiakk

har hatt et kar på 112 liter til innkjøring leeenge.

startet opp filteret med gugge fra innkjørt filter. har siden målt vannverdier jevnlig. omtrent hver annen dag.

jeg fikk ikke utslag på noen av testene! ingen ammoniakk, ingen nitritt og intet nitrat. (jbl dråpetester som ikke er utgått på dato). ingenting etter 7 uker. jeg hadde i tillegg matet akvariet med en klype fôr i ny og ne, og det var rikelig med råtne planterester der.

og liv hadde oppstått! pestsnegler ( skivesnegler), florerte etter kort tid.
og de griset det til! bunnen var svart av sneglebæsj. uansett når, og på hvilken snegle jeg tittet , hang det bajs halvveis ut av rompa på den. fjernet ikke dette, da jeg tenkte det ville bidra til innkjøringa. ( dette angret jeg senere bittert på, da jeg måtte bruke 3 timer på slamsuginga til slutt).

var rimelig klar for å bli kvitt disse før fiskene kom. tenkte først å bruke sneglegift. men sneglegift har blitt ulovlig, og var ikke å oppdrive i butikkene.

var innom tanken på å slippe løs en gjeng små praktbotiaer i et par uker, og la de ordne opp. aberet her var at karet mitt ikke egner seg for denne fisken ( så måtte ha gitt de bort etter endt oppdrag), og selvfølgelig det at jeg ikke hadde bevis for at innkjøringa var ferdig.

jegersnegler tror jeg ikke ville klart å hamle opp med det store antallet snegler jeg hadde.

begynte å tenke i baner som total tømming og desinfisering. sneglene kan jo legge egg i filteret også, så dette måtte også til pers. men hvordan klare å desinfisere et filter, uten å ødelegge bakteriekulturen?

jeg tok en hurtig beslutning. gikk inn på badet og hentet salmiakken. sjekket at denne ikke inneholdt annet en ren ammoniakk i fortynnet form ( ca 10 %). fisket opp et par snegler over i et halvlitersglass, og ga dem en dose på 0. 5 ml. de var døde etter 30 sek!

tok en storrengjøring. fjernet råtne blad, og som nevnt tidligere, slamsugde i timesvis for å få sanda rein.

begynte deretter å sprøyte salmiakk inn i akvariet. 5 ml av gangen. vente litt, se om dyra fortsatt levde, ny dose, osv. og sneglene levde. lenge. mistet desverre tellinga, så vet ikke helt hvor mye jeg kjørte på, men det var en god del. ( kanskje 20 ml eller så. så begynte de å dø.

gjorde ikke mer den dagen.

var spent på hvordan akvariet ville se ut neste morgen. alt så fint ut. plantene så foreløbig normale ut.

men hva er det der? hva er det som rører seg?

jo, jaggu. visst er det det. en sneglef... er det. sitter og gnager på et blad som om ingenting er hendt.

da mistet jeg omtrent besinnelsen. hentet salmiakken igjen og sprøytet på. ga meg ikke før snegla var død 2 ganger. og så sprøytet jeg på et par doser til.

da var det tid for måling avammoniakk. testen ble blåsvart. byttet 50 % vann og testet igjen. fremdeles utenfor fargekartet. byttet 50 % igjen, og målte ammoniakk til 3. ut i fra dette, går jeg ut fra at jeg hadde en ammoniakkonsentrasjon på ca 12 før vannbyttene.

siden gikk det fort. etter 2 dager kom nitritten. etter 5 dager kom nitratet. ca samtidig forsvant ammoniakken. nå, etter 8 dager, har jeg skyhøy nitritt ( synes det er veldig vanskelig å se hva denne ligger på. den er kjemperosa, men synes ikke den ligner på noen av fargene på kartet), og nitrat på 40 ( ser ut som det dobler seg for hver dag)

ikke helt uventet, dukket de første grønnalgene opp samme dag som nitratet viste seg. utfordringen nå blir å holde algene unna.

har tatt 2 vannbytter på 60 % for å få ned nitratet. det havnet på 5.

karet skriker for øvrig etter mer planter, men jeg må vente til lønna kommer. i mellomtida kjører jeg halv belysning. er usikker på hva jeg skal gjøre her. redusert belysning i mengde og tid, reduserer jo også plantenes mulighet til å vokse ( og konkurrere med algene).

hvordan greide plantene seg etter salmiakkuren?
vallisneriaen døde. cryptocoronen måtte beskjæres, men overlevde. lilleaopsis brasiliensis og hydrocotyle verticillata slapp fra det uten synlige mèn.

jeg er kjempefornøyd med kuren. ble kvitt sneglene, og kjørt gjennom hele nitrogensyklusen på litt over en uke.

når dette er sagt, må jeg tilføye at jeg ikke anbefaler noen å følge min oppskrift. da jeg satte i gang dette, hadde jeg ikke hørt om innkjøring med salmiakk. jeg bare antok at det ville fungere slik.

dosen jeg tilsatte var enorm, og hvis noen vil kjøre inn et filter med salmiakk, anbefaler jeg disse å lese om dette på forhånd, og å følge oppskrifta der.

jeg tror også at karet mitt tålte denne høye dosen, og at hele syklusen viste seg i løpet av bare en uke, fordi filteret hadde gått i 7 uker. det er slettes ikke sikkert at et ferskt filter kunne ha tatt unna dette på samme måte.

jeg kommer også muligens til å få svi i form av alger. det gjenstår å se.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap