Syk algespiser?

Vi har nå satt noen fisk - tre kinesiske algespisere og noen guppyer - i vårt nyoppstartede 160 l akvarium. Dette gjorde vi to uker etter at vi fylte det med vann, planter etc, og satte igang filter og varmekolbe. Ifølge vannprøven vi leverte på dyrebutikken, skulle vannet være innflytningsklart. Nå ser vi at den ene algespiseren sturer veldig. Den har holdt seg for seg selv hele tiden (3 dager), og den er veldig stille og er ikke noe ivrig på å spise. Nå har vi ikke sett den på 1 døgn, så en liten leteaksjon resulterte i at vi fant den under filteret. Den svømte fram, men ble like fort borte igjen.
Er dette normal oppførsel, eller er den syk? (De to andre oppfører seg helt annerledes). Virker nesten som den "graver seg ned" under filteret. Bør vi gjøre noe med det? Fortsette å lete etter den hver dag? (Tenker litt på at den kanskje kan bli liggende død under et eller annet og forunrense vannet). Hadde akvariesalt i vannet den dagen vi satte fiskene i, for å forebygge sykdom. Noen som vet hva denne merkelige oppførselen kan være?
Gratulerer med akvarium!

Jeg vil anta at dere har gjort nybegynnerfeil nr 1; satt inn fisk for tidlig. Etter to uker er giftstoffene i akvariet på vei opp, og vil fortsette å være giftig i en tid framover. At vannet ble målt til å være ok i dyrebutikken, regner jeg med at kom av at prosessen ikke var kommet i gang, og følgelig så vannet "rent" ut.
Jeg anbefaler deg å lese akvarieskolen (finnes under artikler-fanen øverst på siden). Særlig den om vannverdier.

Har du dråpetester og kan sjekke hva som skjer med vannet ditt? Hvis ikke, må du bare begynne å skifte ut vann. 40-50% daglig, fram til alt stabiliserer seg. Det vil ta ca 2-3 uker fra nå.
I dag fant vi algespiseren død. Alle de andre virker helt fine og full av liv. Har ikke dråpetest (skal skaffe), men strips var det ihvertall ikke noe utslag på. Det var strips de tok i butikken også - kan man stole på resultatet da??
Jeg har bare forsøkt strips en gang. Hadde to strips som fulgte med som en prøve på en flaske med noe annet. Jeg må innrømme at jeg ikke klarte å lese av noe fornuftig resultat.

Be butikken bruke dråpetester, eller finn en butikk som gjør det.

Men som sagt, det kan godt hende at alt var helt fint på testen, nettopp fordi ingen biologisk prosess hadde kommet igang i karet. Spurte de deg hvor lenge det var siden du startet opp akvariet?

Synd med algespiseren!
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl
Reklame for plussmedlemskap