Hva kan jeg gjøre for å senke ph`en i karet?

Jeg har et 160 l kar, ph 7,5 gh5
Du får kjøpt flytende midler til og ha oppi vannet så ph'en synker. Men du kan også legge oppi en rot. Da vil den også synke litt..
Torv funker veldig bra og fungerer helt utmerket, ofte bedre enn de midlene man får kjøpt til å senke ph. En rot senker ikke så mye, men mange røtter senker!!
Mange røtter, mye eikeblader/catappablader, torvfiltrering eller pg-senkende midler er de tiltak jeg vet om.
Pass på pH-senkende midler på flaske. Disse inneholder ofte fosforsyre, som gjør akvariet om til et algehelvete på kort tid.
Inaktiv bruker
Kaj Daatland
Jeg har et 160 l kar, ph 7,5 gh5

Orekongler er tingen vettu! =))

http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=51160

Erik
Jeg bruker Amtra Eikebarkekstrakt på flaske som jeg blander i det nye vannet før jeg har det i karet.
Jeg bruker 9-10 ml på 100 liter vann. Det senker ph fra ca 7.5 til 6.4 - 6.6.
mona o
Jeg bruker [URLBLOCK1] på flaske som jeg blander i det nye vannet [B]før[/B] jeg har det i karet. Jeg bruker 9-10 ml på 100 liter vann. Det senker ph fra ca 7.5 til 6.4 - 6.6.

Sorry om jeg kupper tråden litt...

Men dette hørtes ut som et produkt for meg. Har et sør amerika kar med sommerfuglciklider som jeg gjerne skulle ha senka ph på. Men vil lissom ikke bruke torv og sånt av frykt for at vannet blir veldig brunt. Liker klart og rent vant..hehe
Så åssen funker det her? Første gangen jeg har det oppi, skal jeg da dosere til hele karet? altså rundt 12ml(for mitt kar) oppi det nye vannet.
Når man så bytter vann etter at man har fått ønsket ph, skal man da dosere for hele karet? altså 12 ml eller skal man da dosere til kun vannbyttet, altså bytter rundt 30L, dvs 3ml?
Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt senkingen av ph veldig gradvis i form av vannbytter fremover. Ikke alt på en gang. Fisk tåler ikke så godt senking av ph, og skjer det for brått kan de få sjokk og stryke med.

Ikke se deg blind på min dosering. Det gjelder for mitt vann her jeg bor, og er hva som funker for meg. Lær deg doseringen i det vannet du har der du bor, og finn ut hvor mye du trenger. Etter en stund er det rutine og du vet akkurat hvor mye du trenger. Anbefaler at du går til innkjøp av noen pipetter, så du har noe å ta nøyaktige doser med. Pipettene kan brukes til mye, dosering av vitaminer, plantegjødning og medisiner. You name it!

Doser et visst antall ml i en 10 liters bøtte vann, rør godt rundt så det blander seg, og så måler du ph på dette vannet. Da ser du hvor mye den dosen senket ph på 10 liter vann, og kan ta de nødvendige justeringer.

Etter hvert som du har tatt en del vannbytter i karet ditt, vil ph sakte og fint gå stadig nedover mot målet
Bruker selv syre til PH senking jeg-det klart beste midelet til det mener jeg da.

Men man bør vite litt før man kjører det i karret for det er kraftige greier.

Mange mener dette fører til algevekst, noe jeg mener er en"myte"-det har aldri skjedd i karrene mine.
Har man normalt vannbytte regime på 20-30% i uken så fører ikke syre til økt algevekst ihvertfall.

Har selv prøve eikeekstrakt og torv, det fungerer det og men ikke på langt nær så bra som syre midler.

Men prøv deg fram i en dunk/bøtte først, så du vet sånn ca.mye du må bruke.
Tar du i for mye så blir det død og forervelse.
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Eigil Sødal
Reklame for plussmedlemskap