Hjelp første gang jeg bruker dråper for å teste vannverdier...

Hei.
Det er første gang jeg tester vann verdier med dråper idag...
Har noen av dere mulighet til å finne riktig vann verdier?

NO2 Nitritt (tetra)

Her fikk jeg den første fargen (gul) på lista 0.3mg/l

KH-test (tetra)
3 dråper så skiftet fargen fra blå til gul

GH-test (tetra)
6 dråper så skiftet fargen fra rød til grønn

pH-test (JBL)
5 ml vann og 4 dråper så fikk jeg en verdi på 7.5

Har jeg bra nok verdier?
Hva er anbefalte vannverdier for 110 liter ferskvannsakvarium?
Det kommer jo helt an på fiskene du har. Ph, kh og gh er verdier man eventuelt tilpasser fiskeartene man har.
I Norge har vi veldig bløtt vann, med lav gh og kh. Du har gh 6, noe som er høyere enn "normalt". Hos meg f.eks. ligger den på 2. Gh'en din på 6, betyr det at du tilsetter og blander i noe pulver eller noe slikt, som zoobutikken har påstått at du "må" ha?
Ph er svært varierende i norske vannkraner, det kan være alt fra 5 til 8, så der er det lokale variasjoner.

Nitritt skal alltid være null, uansett fiskearter.

Nitrat kan man tillate å bli 10-20, men helst ikke høyere. Nitrat forbrukes av planter som næring også. Diskus er vel unntaket, de liker ikke det heller.
Jo jeg bruker en del stoffer i vannet som er anbefalt av den lokale zoo butikken...

Happy Life
GH salt
Aquasafe
Nitridac

Jeg brukte alle av dem på lørdag rett etter 25% av vann skift...

Jeg har Corydoras aeneus, Ancistrus, Neontetra, Kardinaltetra, Platy, Praktbotia og Black Molly...
Alt du lister opp der er strengt tatt ikke nødvendig. Det var mye kjemikalier og dill du har betalt masse penger for, helt unødvendig. Maken... har dyrebutikken sagt at du skal bruke alt dette tullet?

Den eneste fisken på listen din som kan ha godt av gh-pulveret er molly. Men den mollyen vi har i akvariehobbyen i dag er temmelig fjernt fra sine ville slektninger, og tusenvis av akvarister holder mollyer uten problemer i bløtt vann (lav gh) uten å tilsette noe som helst. Det er en av de vanligste fiskene i hobbyen.

Det eneste du med fordel kan fortsette å bruke (etter min mening) er Aquasafe. Dette kan ha en viss nytte, ihvertfall i perioder. Det er ikke alltid nødvendig å bruke det heller, men kan i perioder være nødvendig når vannverket plutselig tilsetter klor i drikkevannet. De fleste vannverk i dag bruker ikke klor daglig, men tilsetter det hvis en vannprøve-kontroll plutselig viser utslag på skadelige mikroorganismer el. bakterier.

Det at klor er tilsatt merker man ofte ved at fiskene blir bleke, begynner å sprette og klø seg mot bunnen eller ting i akvariet rett etter et vannbytte. De holder gjerne på et døgn eller så, til kloren er luftet ut.

Vårt vannverk her jeg bor gjør dette med klor-tilsetninger typisk i perioder med enten veldig mye nedbør, eller vår (smeltevann) og høst (mye regn), pga det i de to årstidene er økt avrenning av overflateforurensninger ned i drikkevannskildene.

Etter hva jeg leste om Happylife på nettstedet, er Happylife og Aquasafe samme tingen. Så er ikke noe vits i å bruke begge samtidig.
Bruk opp den ene før du bruker den andre

GHsalt: Som Mona sier er det bare molly og muligens platy som kanskje trenger dette. Men de kan godt leve med lavere verdier. Dropp dette, eller dropp de andre fiskene å behold mollyen og platyen:P

Nitridac er mest for nyoppstartede kar, og er dårlig bevisst på at dette faktisk framskynder nitrogensyklusen i akvariet. Dette kan kanskje brukes etter eller under medisin-kurer som kan drepe/minke bakteriekulturen i filteret. Er ikke noen vits å bruke regelmessig.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne L.R
Reklame for plussmedlemskap