- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Senke ph i sør-amerika
Senke ph i sør-amerika
Jeg har nå satt opp et sør amerika kar med et sommerfuglciklide par og en gruppe med 5 ottoer. Vil jo at fiskene skal ha det best mulig, så ser i basen at sommerfuglene skal ha PH mellom 5-6,5 og ottoene PH mellom 5,5-7,5. Så en PH rundt 6 må vell være bra.
Karet de går i er på ca 115L +- og PH i karet er et sted mellom 7 og 7,5 mener jeg å huske. Skal få sjekka PH så fort som mulig.
Sitter for øyblikket å vurderer om jeg skal bruke eikebarkekstrakt eller sånn sitron dråper som man får kjøpt på butikken. Er redd for å bruke torv eller eike/catappa blader, da jeg mener å ha lest at det farger vannet. Jeg er av den typen som vil ha klarest mulig vann...hehe
Men altså det jeg lurer på er hvordan senker jeg PH i karet?
Funker der her som tilnærmingsmåte:
Lager meg 20L med PH 6 og bytter det med 20L oppe i karet
venter så en ukes tid, før jeg skifter ut 20L til med en ny blanding på 20L med PH 6
Venter så en uke til å gjentar prosessen, også gjør jeg dette frem til PH i karet er 6
Karet de går i er på ca 115L +- og PH i karet er et sted mellom 7 og 7,5 mener jeg å huske. Skal få sjekka PH så fort som mulig.
Sitter for øyblikket å vurderer om jeg skal bruke eikebarkekstrakt eller sånn sitron dråper som man får kjøpt på butikken. Er redd for å bruke torv eller eike/catappa blader, da jeg mener å ha lest at det farger vannet. Jeg er av den typen som vil ha klarest mulig vann...hehe
Men altså det jeg lurer på er hvordan senker jeg PH i karet?
Funker der her som tilnærmingsmåte:
Lager meg 20L med PH 6 og bytter det med 20L oppe i karet
venter så en ukes tid, før jeg skifter ut 20L til med en ny blanding på 20L med PH 6
Venter så en uke til å gjentar prosessen, også gjør jeg dette frem til PH i karet er 6
Postet 06.05.10 kl 16:45
Din tilnærmingsmåte med å senke ph er kjempefin. Du kan bytte litt vann hver dag også, sånn at det gradvis og over god tid stadig byttes vann med riktig ph. Men det er fint at du vet at man aldri skal dosere slike syrer rett i karet og ta alt PANG med en gang. Da er det stor risk for sjokk og at noen dør.
Jeg har brukt eikebarkekstrakt i flere år og er veldig godt fornøyd med det.
Jeg har brukt eikebarkekstrakt i flere år og er veldig godt fornøyd med det.
Postet 06.05.10 kl 16:48
Postet 06.05.10 kl 17:02
Ja, så lenge du ikke tar for mye om gangen, men små delvannsbytter, kan du ta noe hver dag, ja. De tåler såpass En bøtte med ph 6 om dagen merker de knapt. Hvis karet er på 115 liter, så rommer det vel kanskje 90 liter vann maks. Bytter du en bøtte om dagen, så blir det ikke mer enn knappe 10% av vannvolumet, og det vil ta en del tid før ph er der du vil ha den. Du får måle av og til og sjekke hvor langt du er kommet
Postet 06.05.10 kl 17:14
oki, takker for tipset. Da får jeg bestille meg en ny PH tester, for den jeg har er ikke akkurat kjempe nøyaktig, så får se om jeg finner en mer nøyaktig en.
Men siden jeg har deg på "tråden", så må jeg spørre deg om noe helt annet. Leste i en tråd for en stund tilbake om en som hadde problemer med mye som svevde rundt i akvariet. Har akkurat samme problemet selv etter at jeg byttet til sand, er masse partikler som flyr rundt i akvariet. uansett, så linket du til en tysk nettbutikk som solgte en filtervatt eller noe lignende som var veldig finmasket og som fjernet alt smuss i karet. Jeg finner ikke den tråden igjen, så om du kunne linket til dette produktet igjen så hadde det vært toppers Hvis du skjønner hva jeg snakker om da:phehe
Men siden jeg har deg på "tråden", så må jeg spørre deg om noe helt annet. Leste i en tråd for en stund tilbake om en som hadde problemer med mye som svevde rundt i akvariet. Har akkurat samme problemet selv etter at jeg byttet til sand, er masse partikler som flyr rundt i akvariet. uansett, så linket du til en tysk nettbutikk som solgte en filtervatt eller noe lignende som var veldig finmasket og som fjernet alt smuss i karet. Jeg finner ikke den tråden igjen, så om du kunne linket til dette produktet igjen så hadde det vært toppers Hvis du skjønner hva jeg snakker om da:phehe
Postet 06.05.10 kl 17:36