Skikkelig nybegynner-spørsmål: gir større filter mindre nitrat?

Dette har jeg tenkt på, og tror at det må være sånn, men er usikker.

Saken er altså at jeg har en Juwel 63 liter (Rekord 600), og sliter med å holde nitrat-verdiene på et akseptabelt nivå. Nitritt er ikke et problem. Antar at nitraten skyldes for mye mat, selv om jeg ikke synes jeg gir mye.

Men hvis jeg bytter ut det innvendige, orginale juwel-filteret, med et utvendig med større filterkapasitet, vil jeg likevel få samme mengde nitrat så lenge jeg ikke gjør noe med formengden eller vannbytterutinene?

Og hvis jeg vil få mindre nitrat med større filter, hvilket anbefales til et så lite kar?
Har du mye planter i karet? Da nitrat blir tatt opp av planter.

Du kan også prøve å rense den grønne svampen i filteret med akvarievann. Da dette er filteret som binder nitrat.

Hvor ofte bytter du vann?

Mvh
En annen nybegynner.

Nitrogensyklusen har en start og en stopp. Det hele starter med ammonium/ammoniakk. Bakterier bygger seg opp og begynner å spise disse stoffene og avfallet etter denne prosessen er nitritt. Nye bakterier kommer til og disse spiser nitritt og avfallet er nitrat. Her ender nitrogensyklusen.

Så sitter man igjen med at det bygger seg opp med nitrat i vannet. Ingen konvensjonelle filter kan gjøre noe med nitraten. Det finnes filter som huserer bakterier som spiser nitrat, men disse er utrolig vanskelige å forholde seg til for den gjengse akvarist, Disse bakteriene krever oksygenløst vann for å trives. Man sliter dermed med å få en praktisk løsning på problemet med å få vannet oksygenfritt og samtidig klare å tilføre oksygen før det går inn i karret igjen.

Det finnes i realiteten kun to måter man kan kvitte seg med nitrat, Den ene er å bytte vann og den andre er å fylle karret med planter som vil nyttegjøre seg av nitraten. Nitrat i et kar med mye planter bør minst ha 10 mg/liter med nitrat.

Så svaret på spørsmålet ditt er nei et større filter vil ikke gi mindre nitrat. Et større filter vil kun være bedre til å produsere nitrat.
Takk - da sparte jeg de pengene

Karet har masse planter. Så mye at jeg sist onsdag kastet en del, men fremdeles er det godt med planter der. Hvordan nitratnivået egentlig er, er jeg litt usikker på, siden JBL måler 10 og Tetra måler minst 25. Hva jeg skal stole på er ikke så lett å vite, og når jeg får vite på en tråd om temaet at dråpetester er fullstendig upålitelige, så er det ikke lett å vite hva man skal gjøre.

Pr nå skifter jeg vann ukentlig, ca 30% (20 liter). En tid framover vil jeg bytte 30% to ganger ukentlig for å se om det gjør utslag på nitratnivået (som ble Tetra-målt til 50 mg/l sist onsdag før vannbytte, 25 mg/l dagen etter).
Bruker du noe plantegjødning eller andre vanntilsetninger? Det er visst noen plantegjødsler som inneholder nitrat.
Nei, det er ikke gjødsel i dette karet. Kun Aquasafe som brukes som tilsetning.
Tilfeldig bekjentskap
© Drow_male, Wikimedia Commons
Reklame for plussmedlemskap