Hardhet på vann+ tetratest gh+ litt mer ang vann

Har kjøpt akvarium og skal fylle det med vann , dekorasjon og planter om noen uker( oppussing av gulv først). Fisk kommer nok ikke i før om et par mnd pga ferie.
Har tatt med en vannprøve til en dyrebutikk og de fant ut at vannhardheten på vårt brønnvann er på 13 og PH 7. Det er kalkholdig vann her.

Kjøpte med en test hjem for å sjekke naboens vann som filtreres igjennom et slags saltfilter.

Brukte Tetra sin GH test og naboens filtrerte vann gikk fra blankt til grønn på 5-6 dråper.
Testet eget brønnvann hjemme selv og da ble det rødlig ved 2. dråpe og grønt ved 13. dråpe.

Testen sier meg da at naboens filtrerte brønnvann har en hardhet på 5-6 dh mens vårt brønnvann har en GH på 13.
Er dh og gh det samme?

( vil det si at det ikke finnes kalk og magnesium i naboen sitt vann i det hele tatt?) Er det skadelige salter for akvariefisksom brukes i et saltfilter?)

Kan jeg f.eks blande vårt og naboens vann og få en mellomting på hardheten? Sjekket ikke PH hos naboen da jeg ikke har kjøpt denne testen ennå,men skal kjøpe en.
Eller bør jeg heller bruke naboens bløte vann og heller tilsette litt akvariesalt som øker hardheten? Bør jeg bruke Aquasafe uansett vann?

Jeg ønsker primært å holde forskjellig typer fredelige fisk i et selskapsakvarie (115 ltr)og ser at de fleste jeg kan tenke meg liker litt bløtere vann.

PH kan vel fikses greit til passende surt eller alkalisk etter hva verdiene blir ved bruk av naboens eller blandet vann....når jeg har bestemt meg for fisketyper som passer sammen.

Har hatt akvarie før,men bodde da i Oslo hvor vannet er bløtt og overtok et kar med fisk og mesteparten av vannet som var i og det var et veldig enkelt akvariehold med fisk som levde lenge,så fikk ikke prøvd så mye forskjellige fisk den gangen pga en scalare som regjerte med hard hånd mot de nykommerne jeg kjøpte( vet i hvertfall at jeg ikke skal høre på butikkbetjeningen ved alle anbefalinger av nye fisk...)

Takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap