- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Slamsuging og fiskedød
Slamsuging og fiskedød
Inaktiv bruker
Etter at jeg slamsuget og byttet 30% vann i akvariumet i dag ble fiskene mine slappe. To ser nesten halvdøde ut nå og ligger på bunnen og gisper etter luft. De kjemper tappert men, tror ikke de kommer til å overleve for nå har det vart i en time. Det er 10 uker gamle yngel ( 3 cm store bare) jeg har av rasen sebraciklid, (16 stykker i 96 liters karr) og dette er første gang jeg opplever noe slikt siden jeg fikk meg akvarium for 7 mnd siden.
Resten ser litt slappe ut men den store som er mammaen ser helt frisk ut.
Jeg har målt pH og Gh og det er samme verdier jeg pleier å ha, og har ikke målt nitritt for det tok jeg meg ikke tid til da jeg fikk helt panikk og byttet så ut 30% vann til i karret. Så da kan det neppe være nitritt nå.
Men, kan slamsuging av sanden føre til at det virvles opp noen bakterier som ikke er bra for fiskene?
Filteret jeg har er jo innkjørt da jeg har hatt det i 8 uker nå (Eheim 2222) og det har jeg heller ikke rørt på veldig lenge. Og det er nok surstoff i vannet og god gjennomstrømming. Ellers har jeg ikke gjort noe uvanlig eller nytt i akvariet, og vasker alltid hendene godt før jeg tar i vannet osv.
Resten ser litt slappe ut men den store som er mammaen ser helt frisk ut.
Jeg har målt pH og Gh og det er samme verdier jeg pleier å ha, og har ikke målt nitritt for det tok jeg meg ikke tid til da jeg fikk helt panikk og byttet så ut 30% vann til i karret. Så da kan det neppe være nitritt nå.
Men, kan slamsuging av sanden føre til at det virvles opp noen bakterier som ikke er bra for fiskene?
Filteret jeg har er jo innkjørt da jeg har hatt det i 8 uker nå (Eheim 2222) og det har jeg heller ikke rørt på veldig lenge. Og det er nok surstoff i vannet og god gjennomstrømming. Ellers har jeg ikke gjort noe uvanlig eller nytt i akvariet, og vasker alltid hendene godt før jeg tar i vannet osv.
Postet 28.05.10 kl 21:29
Inaktiv bruker
Må legge til at jeg ikke har matet dem for mye heller, da jeg endelig har greid å begrense matingen til 1-2 ganger i døgnet nå. Tidligere matet jeg yngelen 6 ganger i døgnet, men siste uka har de fått kun maks to ganger pr døgn.
Postet 28.05.10 kl 21:30
Postet 28.05.10 kl 21:32
Inaktiv bruker
Nei, jeg bytter alltid med samme temeratur som det jeg har i karret, 25 grader. Og jeg bytter alltid litt og litt vann, dvs jeg slamsuget først og så helte jeg på litt vann og ventet en halv time og helte på litt til, siden jeg ikke vil gi dem for brått endringer i pH og kalk verdier osv. Men, nå begynner jeg nesten å lure litt på om det kan være noe i vannet her i dag...altså fra springen..
Postet 28.05.10 kl 21:34
Inaktiv bruker
Har jo hatt yngel i 3 mnd nå og hadde 80 yngel fra starten av og ikke en eneste av dem har dødd tidligere Så dem har jeg byttet vann på veldig ofte da de jo var så mange og trenge hyppig bytte. Nå har jeg dog begynt å bytte litt sjeldnere siden de jo er så få i karret....og får mindre mat osv.
Postet 28.05.10 kl 21:36
Postet 28.05.10 kl 21:42
Inaktiv bruker
Nei jeg har ikke noe måleustyr som kan sjekke kobber Men, den varmtvannsberederen jeg bruker til fiskene er relativt ny da, maks 3 mnd gammel, så det er vel liten risiko for farlige stoffer i den vil jeg tro..
Jeg tror kanskje jeg fikk for drastisk fall i Gh verdien, når jeg byttet 30% vann, kanskje jeg byttet for mye, da Gh var litt vel høy før byttet og sank med 3%..
Disse fiskene skal jo egentlig ha ganske høy Gh. Nå ligger den på 14.. og jeg hadde minst 16 før vannbytte.
Jeg tror kanskje jeg fikk for drastisk fall i Gh verdien, når jeg byttet 30% vann, kanskje jeg byttet for mye, da Gh var litt vel høy før byttet og sank med 3%..
Disse fiskene skal jo egentlig ha ganske høy Gh. Nå ligger den på 14.. og jeg hadde minst 16 før vannbytte.
Postet 28.05.10 kl 22:00
Inaktiv bruker
Nå ser jeg forresten at jeg startet denne tråden i kanskje feil forum Jeg trodde jeg startet den under nybegynner. Er så vanskelig å få startet en tråd her, finner liksom aldri ut hvordan
Postet 28.05.10 kl 22:02
Inaktiv bruker
Bør jeg avlive de fiskene som ligger halvdøde på bunnen, eller kan de komme seg igjen uten å få varige skader? Det er 2-3 stykker som bare ligger der og puster såvidt. Resten ser ut til å komme seg nå..
Postet 28.05.10 kl 22:24
Inaktiv bruker
Nei, nå er enda fler halvdøde og jeg har ikke nitritt i karret. Jeg skjønner ingenting....
Postet 28.05.10 kl 23:11
Postet 29.05.10 kl 00:14
Inaktiv bruker
Jeg bruker den samme bøtta hver gang, og tviler på at det har havnet noe i den.
Nå har enda flere dødd her så nå ser det ikke lyst ut gitt..*snufs*
Eneste som ser ut til å klare seg er den voksne mammaen som ser helt frisk ut..
Men, er det ikke litt merkelig om det skal komme kobber og andre stoffer sånn plutselig da? Klart, vannkvaliteten vet man jo ingenting om, men det lukter ihvertfall ikke klor av vannet her.
Jeg er mildt sagt oppgitt nå. Hadde liksom på følelsen av at alt endelig gikk så bra med akvariet og hadde jo gitt bort/solgt mesteparten av yngelen så jeg hadde så få fisker igjen og god plass til dem/mindre sjanse for å få nitritt og slikt i vannet. Og har målt vannverdiene hver dag for å holde de stabile.
Og, så skjer dette . . .Hmm.. paradoksalt nok når man minst venter det.
Nå har enda flere dødd her så nå ser det ikke lyst ut gitt..*snufs*
Eneste som ser ut til å klare seg er den voksne mammaen som ser helt frisk ut..
Men, er det ikke litt merkelig om det skal komme kobber og andre stoffer sånn plutselig da? Klart, vannkvaliteten vet man jo ingenting om, men det lukter ihvertfall ikke klor av vannet her.
Jeg er mildt sagt oppgitt nå. Hadde liksom på følelsen av at alt endelig gikk så bra med akvariet og hadde jo gitt bort/solgt mesteparten av yngelen så jeg hadde så få fisker igjen og god plass til dem/mindre sjanse for å få nitritt og slikt i vannet. Og har målt vannverdiene hver dag for å holde de stabile.
Og, så skjer dette . . .Hmm.. paradoksalt nok når man minst venter det.
Postet 29.05.10 kl 00:37
Inaktiv bruker
Nå er alle 17 sebraciklidene mine døde, også den store mammaen til yngelen. Dette er virkelig mystisk og veldig trist. Jeg var så glad i disse fiskene og i denne rasen. Jeg trodde de var så hardføre at de umulig kunne dø av et lite vannbytte altså. Men, det kunne de. Jeg aner ikke hvorfor de døde, men kan bare konstantere at det umulig kan være grunnet nitritt. De var helt friske og raske etter vannbytte i går. Det eneste som skjedde var at GH verdien i karret sank 3 grader. Men, denne rasen skal jo være enormt "hardfør" og tåle mye, så det forundrer meg at de døde så lett. Jeg har fortsatt et karr med malawiyngel, og også de fikk vannbytte i går, men er helt friske.
Jeg begynte å tenke over ting nå, jeg kjøpte en ny type flakfor som jeg matet sebraciklidene med i forgårs, og kanskje var det noe i foret? Jeg skal kaste dette foret nå, for sikkerhets skyld! Malawiene har jo ikke fått den maten, de spiser jo en helt annen mat de. Men, altså, hvis det var noe i foret, kan de dø sånn av det da? Eller kan det ha vært noe de spiste som kom opp da jeg slamsugde litt i sanden?
Jeg begynte å tenke over ting nå, jeg kjøpte en ny type flakfor som jeg matet sebraciklidene med i forgårs, og kanskje var det noe i foret? Jeg skal kaste dette foret nå, for sikkerhets skyld! Malawiene har jo ikke fått den maten, de spiser jo en helt annen mat de. Men, altså, hvis det var noe i foret, kan de dø sånn av det da? Eller kan det ha vært noe de spiste som kom opp da jeg slamsugde litt i sanden?
Postet 29.05.10 kl 07:34
Postet 29.05.10 kl 10:48
Endret: 29.05.10 kl 10:51
Hvis du tar vann fra varmtvannsbereder for å spe ut det kalde vannet ved vannbytter, er jeg ganske sikker på at det er det som er årsaken. Metaller og usunne forhold i vannet. Det er grunnen til at det IKKE er anbefalt å bruke vann fra varmtvannsbereder til matlaging for mennesker...
En ny varmtvannsbereder feller ut mye metaller, særlig fra kobber-rørene, i starten.
En ny varmtvannsbereder feller ut mye metaller, særlig fra kobber-rørene, i starten.
Postet 29.05.10 kl 15:22
milo83Får håpe at det ikke skjer igjen og at du finner ut av hva det skyldes. Du kan evtuelt prøve å ta med en vannprøve til en dyrebutikk eller. noen som har et større analysesett.
Dette synes jeg høres ut som et fornuftig råd. Finner du noe galt med vannet, vet du også mer om hva som må rettes, slik at du unngår samme problem senere. Da vil du også få vite om det faktisk er problemer med kobber i vannet.
Jeg bruker ikke varmt vann fra bereder, men tror ikke at dette medfører stor fare når det er en ny bereder. Beholderen i moderne beredere, og da snakker vi mange år, er laget av ulike typer rustfritt/syrefast stål. Utvendige rør er nok av kobber, men er bare beholderen skiftet og rørene i stor grad beholdt, er det ikke snakk om store mengder metaller som skilles ut. Ellers vil også avstanden mellom varmtvannsbeholderen og tappekranen ha betydning for eventuelle utfellinger. Jo kortere avstand, jo mindre eksponering til kobber. Om anlegget er helt moderne, har du kanskje til og med plastrør inne i plastrør, noe som brukes for å unngå vannskade i innbygde rør.
Etterhvert som varmtvannsbeholdere blir eldre, vil det danne seg et slam på bunnen fra partikler som følger med vannet. Dette kan være skadelig og er hovedgrunnen til at det anbefales å ikke benytte varmtvann i matlaging. I bruksanvisningen til min tank står det at tanken bør tømmes/spyles helt med et par tre års mellomrom for å fjerne dette bunnfallet.
Vær også oppmerksom på at temperaturen på varmtvannet bør være minimum 65 grader C for å unngå legionellabekterier. Spesielt viktig i dusjen.
Postet 29.05.10 kl 16:45
Vann fra en ny varmtvanns bereder kan være ille. Kan få mye kobber i vannet fra nye kobber rør.
Hvis du ikke har mulighet til å lufte og temperere vann før vannbytte ville jeg heller tatt vannbytte med bare kaldtvann. Ca 20 prosent en gang i uka. blir ikke så store temperatur svingningene. Noen fisk begynner også å leke etter kaldtvannsbytte.
Hvis du ikke har mulighet til å lufte og temperere vann før vannbytte ville jeg heller tatt vannbytte med bare kaldtvann. Ca 20 prosent en gang i uka. blir ikke så store temperatur svingningene. Noen fisk begynner også å leke etter kaldtvannsbytte.
Postet 29.05.10 kl 20:07
Inaktiv bruker
Varmtvannsberederen står ca 20 cm fra krana, og rørene er gamle, så det er nok ikke det.
Men, hva gjør dere når dere skal bytte vann og ha i nytt temperert vann da? Hvordan får dere varmt vann? Det blir vel ikke varmt nok av å bare stå i ei bøtte til neste dag, og det må jo mangle surstoff hvis det står slik lenge?
Joda, min far var rørlegger så jeg vet at vannet skal holde en viss temperatur for å drepe bakterier i tanken
Men, etter hva jeg har lest på forumet her tidligere så bytter de fleste vann med temperert rett fra krana. Det er derfor jeg selv har gjort det på denne måten, da jeg anså det som trygt med en såpass ny bereder...
Jeg har hatt akvariet i 7 mnd nå og skifte tvann på samme måte hele tiden og alltid 30 %. Men heretter tør jeg nok ikke bytte mer enn maks 10% av gangen..
Har desverre ikke mulighet til å få testet vannet her, jeg tror ikke det ihvertfall, da jeg spurte på dyrebutikken sa de ihvertfall nei til det.
Jaja nå har jeg bare 5 små malawiyngel igjen, og jeg håper jeg får til å beholde dem ihvertfall De har også fått vannbytte rett fra den samme krana og de ser friske og raske ut. Kanskje de tåler mer enn sebraciklidene?
Sebraciklider skal jo tåle det utroligste egentlig, men, er de avlet på i fangenskap kan de jo være svekket av ulike grunner, og jeg aner jo ikke noe om dem jeg selv kjøpte i dyrebutikken.. . Jeg rakk ihvertfall å gi bort og selge 60 av dem før dette skjedde da, det er en mager trøst etter all jobben jeg hadde med yngelen Det er jo ganske strevsomt å ha yngel.
Men, hva gjør dere når dere skal bytte vann og ha i nytt temperert vann da? Hvordan får dere varmt vann? Det blir vel ikke varmt nok av å bare stå i ei bøtte til neste dag, og det må jo mangle surstoff hvis det står slik lenge?
Joda, min far var rørlegger så jeg vet at vannet skal holde en viss temperatur for å drepe bakterier i tanken
Men, etter hva jeg har lest på forumet her tidligere så bytter de fleste vann med temperert rett fra krana. Det er derfor jeg selv har gjort det på denne måten, da jeg anså det som trygt med en såpass ny bereder...
Jeg har hatt akvariet i 7 mnd nå og skifte tvann på samme måte hele tiden og alltid 30 %. Men heretter tør jeg nok ikke bytte mer enn maks 10% av gangen..
Har desverre ikke mulighet til å få testet vannet her, jeg tror ikke det ihvertfall, da jeg spurte på dyrebutikken sa de ihvertfall nei til det.
Jaja nå har jeg bare 5 små malawiyngel igjen, og jeg håper jeg får til å beholde dem ihvertfall De har også fått vannbytte rett fra den samme krana og de ser friske og raske ut. Kanskje de tåler mer enn sebraciklidene?
Sebraciklider skal jo tåle det utroligste egentlig, men, er de avlet på i fangenskap kan de jo være svekket av ulike grunner, og jeg aner jo ikke noe om dem jeg selv kjøpte i dyrebutikken.. . Jeg rakk ihvertfall å gi bort og selge 60 av dem før dette skjedde da, det er en mager trøst etter all jobben jeg hadde med yngelen Det er jo ganske strevsomt å ha yngel.
Postet 29.05.10 kl 21:51
Jeg bytter aldri med temperert vann fra krana. Jeg bytter 30% ukentlig, noe som betyr to 10litersbøtter i det ene akvariet, og fire bøtter i det andre akvariet. Bøttene fyller jeg med iskaldt vann kvelden før jeg skal bytte, eller samme morra, sånn at de har stått i 12-24 timer. Da er det ikke temperaturfall i det hele tatt når jeg bytter vann. Bøttene har da stått på varmekabler, men det er i en yttergang, ikke på badegolv. Jeg dunker bøtta en gang i golvet før jeg tømmer det oppi akvariet, og da kommer det opp masse luftbobler, som jeg da slipper å få i akvariet.
Postet 29.05.10 kl 21:59
Jeg benytter samme metode som Solveig. Når det er på tide med vannbytter teller jeg hvor mange bøtter jeg trenger (som oftest en til 18,5litern, og to til hver av 63literne som er i drift = 5 totalt), fyller opp med iskaldt vann og lar det stå over natten. Har ikke varmekabler i rommet der bøttene står, men skrur opp varmeovnen litt hvis det er kjølig. Morgenen etter slenger jeg oppi 1,5ml eikebarkekstrakt og 2ml flytende plantegjødsel, og bytter vann senere på dagen. Går lett som en lek når man får en rutine på det, og er minimalt med ekstra jobb i forhold til å bruke temperert vann.
Postet 29.05.10 kl 22:30