Vannverdier...

jeg har ett litt komplisert spørsmål, men jeg skal prøve og forklare det så godt som mulig.

si at man har en gullfisk bolle på 10l, og man bytter vann der en gang hver 2 uke.

i denne bollen bestemmer du deg for og sette inn et uinnkjørt filter.

vil da vannverdiene bli dårligere pga det uinnkjørte filteret, eller kan det ikke bli "dårligere vann" før filteret blir innkjørt om 4-5 uker.
Vannet vil ikke bli dårligere pga filteret, men det vil bli dårligere pga at fiskene i bollen produserer avfallsstoffer som filteret ikke har "verktøy" for å nedbryte. Avfallstoffene som akkumuleres er mye skadeligere når man har et uinnkjørt filter enn et innkjørt et.

For at filteret skal klare å nedbryte avfallstoffene må det etableres nok kolonier av "amoniakkspisende" og "nitrittspisende" bakterier. Bakteriene som spiser amoniakken har nitritt som avfallstoff. Da vil det etterhvert bli nok nitritt til at "nitrittspisende" bakterier kan etablere seg. Dette blir da brutt ned til nitrat. Nitratet blir brukt som næring til planter, men det er begrenset hvor mye dem klarer å ta opp. Nitrat er ikke like skadelig som amoniakk og nitritt, men det kan være skadelig i høye konsentrasjoner. Derfor bør man foreta vannbytter selv om man har et innkjørt filter.
Eye, 10 liters boller bør nok byttes vann på oftere en som så.
Re:vannverdier
jeg har ingen 10l bolle, jeg bare lurte på sånn i prinsippent...

jeg hadde en 8 liters bolle får i tiden, da byttet jeg vann 3-4 ganger i uka.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap