Bruksanvisning til tetra no2 måling

Hei,

Har klart å hive bruksanviningen til Tetra sin nitrittmåler. Er det en av dere som har den og gidder å skrive inn her hvordan man bruker den igjen?

Minns det var 5 ml vann, så 7 drypp med flaske 1, vente litt, så 7 drypp med flaske 2.. Dessuten blir fargen helt gul, det er bra.. Ikke sant? For det er det "beste" resultatet på måleskalaen, (som vi ikke kastet...)
5ml vann

7 dråper fra hver flaske.

10sek og rist ut mellom flaske 1 og flaske 2.

Rist godt

Virketid ca 5 min.
Nettopp, da var det slik jeg husket.

Men hva med fargeskalaen? Gul er good, right? Selvom det står gul =
gul - mindre enn 0,3 mg/l
lys orange - 0,3 mg/l
rødorange - 0,8 mg/l
rød 1,6 mg/l
enda mere rød 3,3 - 33 mg/l (tror at jeg må være litt fargeblind for jeg ser ikke særlig forskjell på de to røde)

leste litt feil på innlegget ditt.. Ja det er best å ha minst mulig mg/liter.

Gul er best. Og man bør ikke ha annet resultat enn gult, for da er det for my nitritt i vannet.
Jeg selv har både tetra sin og JBL sin test og foretrekker JBL sin.
Dette siden terra sin test ikke går så lavt som JBL sin test.

Ja så lenge fargen ikke skifter i det heletatt så er det enten 0,0 nitrit eller 0,3 som på JBL sin test er alt for høyt nitrit innhold i vannet.

Så når min tetra test er tom kommer jeg bare til og bruke JBL

Argh, vil det si at jeg har fått tak i enda en ubrukelig nitritt-tester...? Irriterende.
Ja det ser sånn ut for meg også. fikk samme beskjed jeg.

Bruk den opp og kjøp inn JBL sin du.

jeg kan se om jeg kan få tatt en test som viser hva som ble sagt til meg.
Tetra sin er helt fin den, det er lett å tolke prøven mot fargeskalaen.

Men det lønner seg å sjekke holdbarhetsdatoen - mange butikker bryr seg lite om det desverre - det gjelder både JBL og Tetra.
Ja, det er jeg enig i, men det er jo litt dumt at den faktisk ikke greier å vise at vannet er i orden. Den sier noe slikt "Vannet ditt er "kanskje" i orden, men inneholder "kanskje" opptil 0.3 ml nitritt pr liter, TÆHÆ!"

Eller har jeg missforstått
Frank Angell har skrevet en flott produktomtale om JBL dråpetester, der han også sammenligner disse med dråpetester fra Tetra. Konklusjonen er vel at JBL er mest nøyaktig på alt, men til KH og GH stiller de ganske likt. Eneste forskjellen er vel at JBL dråpetester for GH og KH er drøyere i bruk. Men les omtalen, jeg husker ikke helt nøyaktig
Disse bildene som er her er fra mitt nyeste kar. det er i innkjøringa. derfor er det en del utslag.

Legges inn i 2 omganger.
her er det en enda bedre bildevisning. av hva som er forskjell på JBL test og Tetra test.

Bilde 1: Tetra testen viser ingen utslag.

Bilde 2: JBL viser moderat utslag.

Dette er fra mit hovedkar som har vært i gang i et år nå.
Oiii, hohooo! Tuuusen takk sier bare jeg, hadde mistet min bruksanvisning også, og lurte litt. Nå skal jeg rett hjem fra jobb å teste!
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap