Gamle sannheter - og verden endres...

I en bok fra 1979 ("Akvarieboken", av Sjølander & Wickman, Schibsted forlag) står det et generelt råd som jeg har tenkt fremdeles har aktualitet:
En gammel erfaring sier også at det er bedre å anskaffe fisker som passer til det vannlednings-vannet man har, enn å måtte manipulerer med vannet for at det skal passe til fiskene"

Dette høres fornuftig ut, og ut fra det jeg har sett her på nettet er Jonsvannet svært bløtt vann GH 3, pH 8. Og så kommer det vel an på hvor mye røtter man har i akvariene sine osv.

Men i den samme boka står det under beskrivelsen av hold av keisertetra: "Vannet kan være en anelse hardt (10-12 dH) og noe surt, men den ser også ut til å trives i vanlig vannledningsvann"

På fiskeprofilen står det ofte om søramerikanske tetra at de vil ha GH (som grovt sett tilsvarer dH, dersom jeg har forstått dette riktig) mellom 0-10.

Så om noen vet årsaken til dette når det gjelder keisertetra, så slipper jeg å lure på dette... Jeg vet at keisertetra ikke kommer fra selve Amazonas, og spekulerer på om dette er årsaken.

Jeg vet jeg virker monoman, når det gjelder denne arten, men jeg skal snart gi meg. Kommer flere arter etterhvert
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap