Hva gjør jeg hvis kh, gh eller ph er for høy/lav?

Jeg har lurt på en ting lenge men fikk aldri god nok svar på det...
Jeg har hør at Nitritt NO2 skal alltid være 0...
Men hvordan?
Mindre fisk, mindre foring, mye vann skift? Har prøvd alt...
Jeg vet at Nitritt er skadelig for fisker... Jeg har den på 0.3mg/l (Gul sone) selv om hva jeg gjør den er alltid der...

Jeg vet at om Nitritt men trenger litt mer info om KH,GH og pH?
Hva er ideal verdier for KH,GH og pH? Nå tenker jeg på minst og maks verdi...

Hva kan jeg gjøre hvis jeg vil øke KH, GH eller pH i vannet?
Hva kan jeg gjøre hvis jeg vil minske KH, GH eller pH i vannet?
Inaktiv bruker
Agent47
J [B]Hva kan jeg gjøre hvis jeg vil øke KH, GH eller pH i vannet? Hva kan jeg gjøre hvis jeg vil minske KH, GH eller pH i vannet?[/B]

Ut ifra det jeg har skjønt ( håper jeg ikke tar feil

Øker GH (permanent hardhet): gipspulver, kalk, utah ice, argonitesand, skjellsand etc.

Øker Ph og KH : Bikarbonat/natron, havsalt,

Senker Ph og GH: forskjellige tresorter som feks mangroverøtter.

Personlig bruker jeg Utah Ice (selenitt) for å øke GH i karret samt et spesielt pulver (kjøpt på dyrebutikken) som skal øke PH/KH. Da bruker jeg ikke salt eller bunnsubstrat som avgir kalk, og jeg graver ned Utac Ice i sanden slik at den ikke smelter for raskt og gir for høy GH. Men, jeg har Malawi, og de skal jo ha hardt vann og høy Gh, pH og KH.

Men, det varierer faktisk litt i krana her med hva som er Ph verdien, i vinter var den helt nede på 6 og nå er den på 8 i kranvannet, så dermed må man jo tilpasse mengden av hva man tilsetter ut ifra kranvannet.

Inaktiv bruker
Agent47
Hva er ideal verdier for KH,GH og pH? Nå tenker jeg på minst og maks verdi... [/B]

Du må sjekke i fiskedatabasen her hvilke vannverdier som dine fisker trenger, da det er vidt forskjellig for ulike raser. Og, ut ifra det jeg har skjønt så bør man sjekke flere steder på nett også, sånn at man finner frem til den mest ideelle vannverdi og temperatur som akkurat den fiskerasen du har trenger. Den fiskedatabasen her på forumet har jo et ganske stort spenn mellom minste og maksverdier må jeg si.. ..
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Rozinek
Reklame for plussmedlemskap