Får ikke ned nitrat verdiene!

nitraten i 160l og 54l ligger på rundt 20-25. har vannbytte 1-2 ganger i uka men får ikke ned verdiene. er det noe annet som kan gjøres? kunnet tenkt meg at den falt til 5-10. det er JBL dråpetest som er brukt for og teste dette.
Du må nok bytte vann hver dag når du har nitrat i vannet.. Bytt vann til det har stabilisert seg.. Hvor lenge har karet stått?
54l har stått siden desember og 160l siden januar. men er vel ikke behov for vannbytte verdag pga nitrat? trodde det var nitrit jeg. nitrat er vel næring til planter og alger. nitrit er hvertfall på 0
Fohøyet nitrat skyldes enten for mye fisk, for mye avfall (overfôring/mat- og planterester), for lite rasktvoksende planter eller for sjeldne vannbytter.

Nå synes jeg ikke nivået ditt var alarmerende høyt, men om du likevel ønsker å få den lavere så har du altså valget mellom å redusere antall fisker i karet, gi mindre mat/fjerne planterester, sette inn mer rasktvoksende planter eller skifte mer eller oftere vann.
takk for svar tante astrid. da blir det nok noen hurtig voksende planter. i 160l akvariet går det 4 perlegurami, 12 neontetra og 6 L144 ungfisk og i 54l går det 4 L144 yngel, så akvariene er ikke mettet med fisk akkurat.
Nei, du har ikke overbefisket karene dine, men maller er vel noen av de fiskene som gir mest avfall i karet så de hjelper nok til med å holde nitraten oppe.

Som nevnt så er nivået ditt er ikke alarmerende høyt. Vet at enkelte planteakvarister helst vil ha nitrat på rundt 20 for plantenes skyld, men de har jo ofte oppsett hvor planter står i sentrum og ikke fisker.

Masse rasktvoksende planter vil helt sikkert hjelpe på. Kan anbefale de lettholdte, hurtigvoksende typene av Hygrophila-artene. Du kan lete de opp ved å søke i plantebasen. Mye planter er sikkert et pluss for fiskene dine også

Edit: Glemte forresten å si at for at plantene skal vokse godt så bør du tilsette litt gjødsel også. Halv dosering, eller litt under det, er vanligvis nok i et normalt akvarie. Velg gjødsel som ikke er tilsatt nitrat
da skal jeg ta meg en kikk der så får jeg se hva de har på dyrebutikken nedi her eller så får de bestille det jeg skal ha. er en del plante blader som detter av de plantene jeg har nå som flyter rundt og råttner. 2 dager siden jeg renska oppi der og nå er det like ille igjen omternt. så tror de palntene havner i søppla.
Råtnende planterester kan være en medvirkende årsak til problemet ditt så jeg er enig med deg der. Viktig å velge blant de plantene som er lette, hurtigvoksende og tåler lite til normal belysning. De er vanligvis de billigste i innkjøp også og er lette å formere, og som nevnt, så behøver de fleste planter litt gjødsel for å vokse godt.
okay. tusen takk for lærerik info om planter og nitart
Prøv med å ikke fore fiskene 2-3dager og bytt nesten 30-40% vann minst 3 dager på rad og etter det kan du måle den igjen... Ingen vits å måle det vær dag...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap