- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hva er egenskapene til karbonfilter-element?
Hva er egenskapene til karbonfilter-element?
Jeg har nettopp kjøpt meg et kar med innebygget filter, der det er karbonfiltermedie i tillegg til biologiske baller og filtervatt. I bruksanvisningen står det kun at karbonmediet fjerner kjemikalier. Noen som vet hvilke andre egenskaper karbon har, eventuelt hvilke kjemikalier som fjernes og ellers annen nyttig info om bruk av karbon som filtermedie?
Postet 15.06.10 kl 04:20
Postet 15.06.10 kl 08:45
Her er et par startsteder:
Bokmåls-/riksmåls-Wikipedia om aktivt kull
Engelsk Wikipedia om aktivt kull
Bokmåls-/riksmåls-Wikipedia om aktivt kull
Engelsk Wikipedia om aktivt kull
Postet 15.06.10 kl 09:31
Egenskaper?
Jeg hadde inntrykk av at aktivt kull kun skal brukes i korte perioder max 1-2 uker for å fjerne medisinrester eller misfarging av vannet. Noen andre egenskaper? Jeg har kjøpt et fish 5 star hotel med innebygget pumpe og trykksatt filter. Karet er nystartet, bør jeg ha karbonen i eller er det best å ta det ut og spare det til en gang jeg virkelig trenger det...? Jeg trodde aktivt kull tar knekken på bl. annet bakterier inkludert de nyttige i filterullen..? Noen erfaringer?
Postet 17.06.10 kl 05:33
Endret: 17.06.10 kl 05:40
Kaj DaatlandJeg hadde inntrykk av at aktivt kull kun skal brukes i korte perioder max 1-2 uker for å fjerne medisinrester eller misfarging av vannet.
Stemmer bra det.
Kaj DaatlandJeg har kjøpt et fish 5 star hotel med innebygget pumpe og trykksatt filter. Karet er nystartet, bør jeg ha karbonen i eller er det best å ta det ut og spare det til en gang jeg virkelig trenger det...?
Hvis jeg var deg, ville jeg nok spart det til senere. Husk å oppbevare det i en lufttett pose, ellers vil det bli oppbrukt på å ligge og rense lufta rundt seg.
Kaj DaatlandJeg trodde aktivt kull tar knekken på bl. annet bakterier inkludert de nyttige i filterullen..? Noen erfaringer?
Tror ikke det dreper bakterier direkte, men det kan nok fjerne sporstoffer som fisk, planter, og sikkert også bakterier trenger.
Postet 17.06.10 kl 10:58
Hva annet kan aktivt kull brukes til?
Takk for svar Hva annet kan karbonen brukes til?
Postet 18.06.10 kl 00:48
Postet 18.06.10 kl 01:03
I enkelte land har de en generell regel som sier at hvis man ikke kan drikke kranvannet, burde man bruke karbon i filteret for å fjerne kjemikalier. Hvilke kjemikalier det er snakk om er jeg ikke sikker på, men så lenge man kan drikke vannet man bruker i karet, trenger man ikke karbonfilter til vanlig.
Jeg bruker det kun for å fjerne medisiner, men alle filter jeg kjøper følger det med karbon. Denne kastes vanligvis og erstattes med filtersvamp eller -vatt.
Jeg bruker det kun for å fjerne medisiner, men alle filter jeg kjøper følger det med karbon. Denne kastes vanligvis og erstattes med filtersvamp eller -vatt.
Postet 18.06.10 kl 01:29