Vannkvalitet som resultat av antall og type fisk, og/eller for?

Grunnregelen 1 cm fisk krever 1 liter vann - og derav 10 fisk på 10 cm i et 100-liters akvarium, høres ganske grei ut. At det er en grense for hvor mange fisk man kan ha i akvariene, det er vel logisk for oss alle. Likedan at man har noen fisker som kan være "vaktmestere" på bunnen.

At det også er slik at ved å ha mange fisker, så får man flere avfallsstoffer, noe som krever flere vannbytter for ikke å få et algeakvarium, er jo også en sammenheng som er innlysende. Og jo større fisker, jo større tarmer, mer matlyst og mer avføring er også greit.

Men, kan det være slik at fisk kan påvirke vannkvaliteten positivt? Jeg husker ikke hvor, men jeg har lest en plass om noen som brukte kardinalneon for å bedre vannkvaliteten - og i den sammenhengen lurer jeg omtrent på om det er slik at jo flere kardinalneon, jo bedre vannkvalitet? I innkjørte akvarier har man jo næringskjeder der planteplankton blir spist av dyreplankton, og det også vil være nyttig å ha fisk som kan spise dyreplankton igjen. Men om de er for flinke til å ta dyreplankton, så vil det kunne bli grønt vann osv.

I utgangspunktet er jeg interessert i så lettvinte akvarier som mulig, og det skader ikke å prøve å spille på naturen når det gjelder forhold som kan skape glassklart vann og fornøyde fisk. For å ta i litt, er det slik at 100 cm neontetra tilsvarer 50 cm store ciklider? (Nå tenker jeg kun vannkvalitet og filterbelastning, ikke på hva disse fiskene krever av plass).

Og er det slik at herbivore fisker stort sett fører til bedre vannkvalitet enn carnivore - med unntak av små carnivore fisker som små tetra?

Dette er slikt som man kan lure på - like før akvariene blir forlatt av eieren i en liten periode. Noen som vet?
thankthefishtank
For å ta i litt, er det slik at 100 cm neontetra tilsvarer 50 cm store ciklider? (Nå tenker jeg kun vannkvalitet og filterbelastning, ikke på hva disse fiskene krever av plass).

Jeg vil gjette på at det mest nøyaktige målet å gå etter, er vekt, hvis fiskene ellers er omtrent like aktive, eter omtrent det samme og eter like mye (i forhold til kroppsvekt) osv. Men å si "ett gram fisk pr. liter" eller noe sånt har jo ikke så mye for seg. Det er vel ikke så mange som tar fisken opp av akvariet for å veie dem, og godt er vel det.

Det er grenser for hvor langt man kommer med regnestykker og tommelfingerregler.

Noen akvarister har "filter-feeders" som viftereker eller muslinger i akvariet for å fjerne partikler, og mener at det er veldig effektivt for å få klart vann.

At kardinalneon renser vannet ved å ta dyreplankton var nytt for meg, men det kan jo godt hende.

Du kan jo se slik på det: Det er ikke fisken som forurenser, men fôret som du hiver oppi til dem. Så alle fisk som du ikke fôrer direkte, men som lever av det livet i akvariet som uansett ville oppstått pga. fôret som du uansett gir, bidrar ikke til å forurense akvariet (men heller motsatt).

Trikset er vel å ha en god og variert sammensetning av levende organismer med forskjellige beheov, slik at de ikke konkurrerer med hverandre, men i stedet mest mulig effektivt utnytter mest mulig av den næringen du tilfører gjennom den daglige fôringen.
Helt enig med deg!
Men hva er en god sammensetning?

I eldre akvaribøker, og i romantiske forestillinger om naturen, så gjenspeiles troen på at det går an å lage et stabilt økosystem, i balanse. I praksis går jo ikke dette, med mindre man sørger for et akvarium som er så svært og har så mye produksjon at man slipper å tilføre noe annet enn lys - dvs ikke mate.

Men i disse ferietider så er i alle fall ønsket mitt å ha det store akvariet mitt
(429 l) så selvdrevet som mulig, og så tiltalende som mulig for fisk og meg når ferien er over. Og da tenker jeg på "hjelpere" av fisk.

At bunnfiskene (hos meg Ancistrus sp og kin.værål) gjør en nytte-jobb, det setter jeg stor pris på. Så var det øvrige fisk i karet... Foreløpig går det kun en beskjeden stim med keisertetra, som jeg tidligere har trodd bare produserte avfall og skadelige produkter for vannkvaliteten. Men jeg er ikke sikker lengre.

Blir kanskje bare "same shit, different wrapping" med mindre man anskaffer seg de nyttige fiskene som SAE, Ottoer, Platy, Mollyer og andre skurere. Eller om man kan komme langt med mange av de mindre fiskene (som kanskje forsvinner i et slikt akvarium)...

I teorien er det vel slik at i naturen er det en tilnærmet balanse mellom de ulike nivåene. Antallsmessig flest av de små dyrene - deretter færre individer på hvert nivå oppover. Men da er det jo slik at de spiser hverandre. Og anskaffede fisk bør helst ikke gjøre det.

Men jeg lurer på om det ville vært fordelaktig med en meget liten tetra-art i tillegg til keisertetraene, eller en stim med noen litt større (Kongotetra, Dolkestikktetra el.l.). De har kanskje like gode funksjoner på organismemangfoldet i vannet, både små og store tetra?
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap