- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Gromsete vann og høye nitratverdier
Gromsete vann og høye nitratverdier
Vannet har vært gromsete noen uker nå, jeg tror siden akvariet ble passet av samboer i litt over en uke.
Det er ikke grått/grønt/hvitt, men jeg kan se partiklene som svever rundt. Muligens bitte litt grønt fra siden, men ikke forfra i alle fall.
Nitrit = 0
FE mindre enn laveste på testen
Nitrat = mellom 5 og 10.
Det er kanskje ikke så høyt i seg selv, men nitrat har ligget veldig lavt tidligere, helt på det laveste på testen. I tillegg byttet jeg 30% vann på søndag, så nitratverdiene har blitt såpass høye på bare to dager.
Lurer på hva som kan være grunnen, og om det grumsete vannet henger sammen med nitratverdiene?
Kan fiskene ha gravd opp noe gjødningstabletter? Eller gravd vekk sanden bra plantesubstratet? Hva må jeg i såfall gjøre? Eller kan jeg finne det ut på en eller annen måte om det er gjødning som er problemet?
Jeg har også blåfiltermatte foran innsuget til pumpen, kan dette ha noe med saken å gjøre? Hvor ofte må denne byttes?
Noen som har noe forslag på hva det kan være, og hva jeg må/kan gjøre?
Det er ikke grått/grønt/hvitt, men jeg kan se partiklene som svever rundt. Muligens bitte litt grønt fra siden, men ikke forfra i alle fall.
Nitrit = 0
FE mindre enn laveste på testen
Nitrat = mellom 5 og 10.
Det er kanskje ikke så høyt i seg selv, men nitrat har ligget veldig lavt tidligere, helt på det laveste på testen. I tillegg byttet jeg 30% vann på søndag, så nitratverdiene har blitt såpass høye på bare to dager.
Lurer på hva som kan være grunnen, og om det grumsete vannet henger sammen med nitratverdiene?
Kan fiskene ha gravd opp noe gjødningstabletter? Eller gravd vekk sanden bra plantesubstratet? Hva må jeg i såfall gjøre? Eller kan jeg finne det ut på en eller annen måte om det er gjødning som er problemet?
Jeg har også blåfiltermatte foran innsuget til pumpen, kan dette ha noe med saken å gjøre? Hvor ofte må denne byttes?
Noen som har noe forslag på hva det kan være, og hva jeg må/kan gjøre?
Postet 20.07.10 kl 14:48
Tror det er for mye avfallstoffer/næringstoffer eller svevealger. Det eneste som hjelper nå er kraftig vannbytte og totalmørklegging av karet noen dager.
Det er ihvertfall for mye små partikler.
Er ikkje ekspert men kanskje det hjelper, vannbytter
Har strømmen gått av pga strømbrudd eller filteret har stått lenge uten strøm? Da er de aktive bakteriene døde og må startes på nytt.
Kan også være overforing fra samboers sin side.
Sjekk og tetra boksen er tomt.. hehe
Flere grunner til grumset vann
Det er ihvertfall for mye små partikler.
Er ikkje ekspert men kanskje det hjelper, vannbytter
Har strømmen gått av pga strømbrudd eller filteret har stått lenge uten strøm? Da er de aktive bakteriene døde og må startes på nytt.
Kan også være overforing fra samboers sin side.
Sjekk og tetra boksen er tomt.. hehe
Flere grunner til grumset vann
Postet 20.07.10 kl 15:36
Endret: 20.07.10 kl 15:37
Takk for svar og info
Glemte jo å si at jeg har fått nye fisk da, 16 små coryer (2 cm store). Men skjønner ikke helt at det skal ha SÅ mye å si. Akvariet er ikke nyoppstartet. Jeg fikk også disse for noen dager siden, så vannet har vært grumsete lengre enn siden jeg fikk dem. Men de kan evt være grunnen til høyere nitratnivå enn vanlig.
Tok vannbytte i dag også, det hjelper helt klart. Men så blir det grumsete igjen da. Ikke med en gang, men etter noen dager.
Jeg har lest om mørkelegging, men jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre ang foring. Skal jeg kutte foring helt i 3-4 dager? Eller kan jeg gi dem litt innimellom? Vannbytte, skal jeg gjøre dette innimellom mørkeleggingen, eller vente til jeg er ferdig med mørkelegging?
Jeg har porsjonert hvor mye han skal gi, med unntak av tablettene. Tror han hadde gitt en hver dag, og jeg gir en hver 3 dag. Mulig dette er noe av grunnen. I tillegg gav han mer levendefor enn jeg hadde gitt beskjed om.
Jeg er ganske sikker på at strømmen ikke har gått ja. Sikringene har i alle fall vært ok, og det har vært folk hjemme hver dag når jeg var vekke. I såfall må det ha vært et veldig kort strømbrudd. Altså under 15 timer maks. Men jeg skal følge med på nitritt og nitratverdier fremover.
Glemte jo å si at jeg har fått nye fisk da, 16 små coryer (2 cm store). Men skjønner ikke helt at det skal ha SÅ mye å si. Akvariet er ikke nyoppstartet. Jeg fikk også disse for noen dager siden, så vannet har vært grumsete lengre enn siden jeg fikk dem. Men de kan evt være grunnen til høyere nitratnivå enn vanlig.
Tok vannbytte i dag også, det hjelper helt klart. Men så blir det grumsete igjen da. Ikke med en gang, men etter noen dager.
Jeg har lest om mørkelegging, men jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre ang foring. Skal jeg kutte foring helt i 3-4 dager? Eller kan jeg gi dem litt innimellom? Vannbytte, skal jeg gjøre dette innimellom mørkeleggingen, eller vente til jeg er ferdig med mørkelegging?
Jeg har porsjonert hvor mye han skal gi, med unntak av tablettene. Tror han hadde gitt en hver dag, og jeg gir en hver 3 dag. Mulig dette er noe av grunnen. I tillegg gav han mer levendefor enn jeg hadde gitt beskjed om.
Jeg er ganske sikker på at strømmen ikke har gått ja. Sikringene har i alle fall vært ok, og det har vært folk hjemme hver dag når jeg var vekke. I såfall må det ha vært et veldig kort strømbrudd. Altså under 15 timer maks. Men jeg skal følge med på nitritt og nitratverdier fremover.
Postet 20.07.10 kl 16:28
heNoen som har noe forslag på hva det kan være, og hva jeg må/kan gjøre?
Har du sjekket filteret? Hva slags filter (type, modell) har du til dette akvariet?
Synlige partikler i vannet pleier å bety at det enten mangler hvit filtervattskive i filteret (i tillegg til svamper og annet) eller at den som er der, er full av møkk og ikke greier å holde på flere partikler. Da er det på tide å ta den ut og kaste den, og legge nedi en ny.
OBS! Det er kun de hvite filtervattskivene som er bruk og kast-vare (samt kullsvamper), ikke blåsvamper. Svamper rengjøres i en bøtte akvarievann når de er veldig fulle av slam, og settes tilbake i filteret.
Postet 20.07.10 kl 16:33
Endret: 20.07.10 kl 16:34
Takk for at du nevner dette med filteret, det hadde jeg ikke tenkt på selv.
Det er tetratec 1200. Det er slike hvite filtermatter der. Det overrasker meg om det er dette som er grunnen, filteret er jo for akvarier opp til 500l (mitt er 240), og jeg har lav belastning i karet. Tror jeg da, men selvsagt mulig jeg har høyere belastning enn jeg har trodd?
Akvariet ble satt opp i slutten av mars/begynnelsen av april, så skulle vel ikke gått tett så kjapt? Eller?
# 5 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
# 40 stk Moskito-rasbora Boraras brigittae
# 16 stk Corydoras trilineatus
# 12 stk Danio tinwini
# 24 stk Microrasbora kubotai
# 13 stk Kuhlii-ål Pangio kuhlii
# 3 stk Viftereke Atyopsis moluccensis
# 50 stk Sakura kirsebærreke Neocaridina heteropoda ´sakura´
(Coryene, kubotai og vifterekene er veldig nye, under en uke).
Men mulig dette uansett er høy belastning. Spesielt ancistrusene har jo mye avføring.
Hvordan ser jeg om det bør byttes, er det om det er svart/brunt? Jeg har enda ikke åpnet pumpen altså. Kan jeg kjøpe hva som helst av hvit fin filtervatt, eller må det være slike som er formet som "flak", som passer til pumpen?
Det er tetratec 1200. Det er slike hvite filtermatter der. Det overrasker meg om det er dette som er grunnen, filteret er jo for akvarier opp til 500l (mitt er 240), og jeg har lav belastning i karet. Tror jeg da, men selvsagt mulig jeg har høyere belastning enn jeg har trodd?
Akvariet ble satt opp i slutten av mars/begynnelsen av april, så skulle vel ikke gått tett så kjapt? Eller?
# 5 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
# 40 stk Moskito-rasbora Boraras brigittae
# 16 stk Corydoras trilineatus
# 12 stk Danio tinwini
# 24 stk Microrasbora kubotai
# 13 stk Kuhlii-ål Pangio kuhlii
# 3 stk Viftereke Atyopsis moluccensis
# 50 stk Sakura kirsebærreke Neocaridina heteropoda ´sakura´
(Coryene, kubotai og vifterekene er veldig nye, under en uke).
Men mulig dette uansett er høy belastning. Spesielt ancistrusene har jo mye avføring.
Hvordan ser jeg om det bør byttes, er det om det er svart/brunt? Jeg har enda ikke åpnet pumpen altså. Kan jeg kjøpe hva som helst av hvit fin filtervatt, eller må det være slike som er formet som "flak", som passer til pumpen?
Postet 20.07.10 kl 16:58
Postet 20.07.10 kl 22:03
Postet 20.07.10 kl 23:33
Prøvde mørkelegging, uten resultat.
Har i dag fått tak i nye finfilter, så har byttet det. Tok samtidig å ominredet karet, luket og styrte på, byttet vann. Så nå er det naturligvis enda mer grumsete enn vanlig.
Lurer på hvor lang tid det bør ta før det blir klart, dersom det er finfilteret som har gjort at det har vært grumsete tidligere?
Har i dag fått tak i nye finfilter, så har byttet det. Tok samtidig å ominredet karet, luket og styrte på, byttet vann. Så nå er det naturligvis enda mer grumsete enn vanlig.
Lurer på hvor lang tid det bør ta før det blir klart, dersom det er finfilteret som har gjort at det har vært grumsete tidligere?
Postet 06.08.10 kl 18:26
Postet 06.08.10 kl 18:29
Ja, det er bare den hvite jeg har skiftet.
Innholdet forutenom denne er 4 stk svart grov filtermatte som ligger i de forskjellige kurvene, en kurv med hvite rør, og en kurv med svarte bioballer (tror jeg det heter). De er i alle fall laget helt idiotisk til, fordi de flyter, slik at det blir et h..... søl når man fjerner en av kurvene.
Vanngjennomstrømningen i pumpen er ikke redusert, så tenkte at det ikke var noe vits å vri opp grovfiltermattene i akvarievann enda?
Innholdet forutenom denne er 4 stk svart grov filtermatte som ligger i de forskjellige kurvene, en kurv med hvite rør, og en kurv med svarte bioballer (tror jeg det heter). De er i alle fall laget helt idiotisk til, fordi de flyter, slik at det blir et h..... søl når man fjerner en av kurvene.
Vanngjennomstrømningen i pumpen er ikke redusert, så tenkte at det ikke var noe vits å vri opp grovfiltermattene i akvarievann enda?
Postet 06.08.10 kl 18:34
Endret: 06.08.10 kl 18:37
Jeg vet ikke helt om Tetra har laget sine egne svamper i svart farge, men... det er i så fall veldig dumt. Folk kan ta feil. Generelt i akvariehobbyen lager man ikke svamp i svart fordi de kan forveksles med kullsvamper. Kullsvamper er svarte, og skal IKKE brukes over tid. Grunnen til det er at kullsvamper med tiden absorberer all slags giftstoffer og annet fra vannet, og etterhvert blir kullet mettet. Det er ikke i stand til å oppta mer. Og plutselig en dag begynner all overskuddsnæringen og avfallsstoffene i vannet det har sugd til seg, å lekke ut i akvarievannet igjen....! Det er krise.
Kullsvamper skal aldri brukes mer enn noen få dager til en uke, for å være på den sikre siden. Da skal de tas ut og kastes. Ikke forsøk å rense eller skylle dem, det går ikke. Det er bruk og kast.
Spørsmålet nå er om Tetra lager vanlige filtersvamper i svart, eller om det rett og slett er kullsvamper du har i filteret ditt... ??? Kullfilter som har begynt å lekke ut en del av det kullet tidligere har absorbert opp. DET kan gi uklart vann og forurensning samt uklart vann. Alger og infusorier også.
Jeg husker jeg glemte en sånn svart kullsvamp i en Eheim Ecco en gang... vannet var fint i en måned. Så en dag sa det "booom" - helt grumsete vann og alger i hele akvariet, så lange at de vaiet fra en ende til den andre enden av karet. Ingen vannbytter hjalp. Ikke før jeg åpnet filteret og fant kullsvampen skjønte jeg hvorfor. Så fort den ble tatt ut og kastet, samt et vannbytte, så ordnet alt seg på en uke
Etter det skriver jeg alltid en Post-It lapp og klasker på frontglasset til karet hvis jeg en sjelden gang skal filtrere over kull. Skriver f.eks. "Husk! Kullfilter tas ut på fredag" eller noe slikt.
Kullsvamper skal aldri brukes mer enn noen få dager til en uke, for å være på den sikre siden. Da skal de tas ut og kastes. Ikke forsøk å rense eller skylle dem, det går ikke. Det er bruk og kast.
Spørsmålet nå er om Tetra lager vanlige filtersvamper i svart, eller om det rett og slett er kullsvamper du har i filteret ditt... ??? Kullfilter som har begynt å lekke ut en del av det kullet tidligere har absorbert opp. DET kan gi uklart vann og forurensning samt uklart vann. Alger og infusorier også.
Jeg husker jeg glemte en sånn svart kullsvamp i en Eheim Ecco en gang... vannet var fint i en måned. Så en dag sa det "booom" - helt grumsete vann og alger i hele akvariet, så lange at de vaiet fra en ende til den andre enden av karet. Ingen vannbytter hjalp. Ikke før jeg åpnet filteret og fant kullsvampen skjønte jeg hvorfor. Så fort den ble tatt ut og kastet, samt et vannbytte, så ordnet alt seg på en uke
Etter det skriver jeg alltid en Post-It lapp og klasker på frontglasset til karet hvis jeg en sjelden gang skal filtrere over kull. Skriver f.eks. "Husk! Kullfilter tas ut på fredag" eller noe slikt.
Postet 06.08.10 kl 18:44
Neida, det er svarte svamper, heldigvis! De har egne svarte som følter med. Kullfilteret husker jeg ikke om jeg brukte noen dager, eller bare kastet med en gang (det er i alle fall ikke oppi posen). Det kom i en liten hvit pose, og så var det svarte kullbiter oppi. Men kunne kanskje lakt noe mer blåfiltermatte inni, er jo plass til det.
-http://www.aquatics-online.co.uk/bigpics/images/tetratecEX2.jpg
Syns det er rart at det enda ikke har klarnet opp. Men jeg har jo hatt virkelig storrengjøring, om jeg kan si det. Så tar kanskje litt tid før alt legger seg igjen. Nå kan jeg ikke se gjennom akvariet fra langsiden, så lite sikt er det.
Jeg gir det til i morgen, og om ikke ting har lagt seg da så skriver jeg igjen her. Litt fortvilende at ikke vannet er klart :S
Kan det være at fiskene har rotet sanden så mye vekk at plantesubstratet har lekket opp i vannet? Finnes det noen måte jeg kan teste om det er dette som er problemet? Burde kanskje merket på rekene om det er dette som er problemet. De er knall røde og formerer seg i ett sett, så tyder jo på at de trives. Sakurareker får ikke knall farge om de mistrives, om jeg husker rett.
-http://www.aquatics-online.co.uk/bigpics/images/tetratecEX2.jpg
Syns det er rart at det enda ikke har klarnet opp. Men jeg har jo hatt virkelig storrengjøring, om jeg kan si det. Så tar kanskje litt tid før alt legger seg igjen. Nå kan jeg ikke se gjennom akvariet fra langsiden, så lite sikt er det.
Jeg gir det til i morgen, og om ikke ting har lagt seg da så skriver jeg igjen her. Litt fortvilende at ikke vannet er klart :S
Kan det være at fiskene har rotet sanden så mye vekk at plantesubstratet har lekket opp i vannet? Finnes det noen måte jeg kan teste om det er dette som er problemet? Burde kanskje merket på rekene om det er dette som er problemet. De er knall røde og formerer seg i ett sett, så tyder jo på at de trives. Sakurareker får ikke knall farge om de mistrives, om jeg husker rett.
Postet 06.08.10 kl 19:02
Har du plantesubstrat (altså plantenæring i fast form) under sanden/grusen?
Det kan være at det er det som ligger og lekker ut større mengder næring ja.
Meg bekjent så finnes det dessverre ikke noen måte å måle dette på (ikke for vanlige folk på en billig og enkel måte, altså).
Det eneste måtte være om du f.eks. har brukt et plantesubstrat som kanskje inneholder mye jern (i tillegg til alt annet). Testing av jerninnholdet i vannet finnes det dråpetester for, og hvis dine nivåer er høyere enn normalt/vanlig, kan det tyde på mye plantenæring i vannet. Jernet kan du altså måle men ikke de andre stoffene. Men er jern-nivået veldig høyt, kan du selvfølgelig regne med at de andre plantenæringsstoffene også er høye i vannet ditt.
Det kan være at det er det som ligger og lekker ut større mengder næring ja.
Meg bekjent så finnes det dessverre ikke noen måte å måle dette på (ikke for vanlige folk på en billig og enkel måte, altså).
Det eneste måtte være om du f.eks. har brukt et plantesubstrat som kanskje inneholder mye jern (i tillegg til alt annet). Testing av jerninnholdet i vannet finnes det dråpetester for, og hvis dine nivåer er høyere enn normalt/vanlig, kan det tyde på mye plantenæring i vannet. Jernet kan du altså måle men ikke de andre stoffene. Men er jern-nivået veldig høyt, kan du selvfølgelig regne med at de andre plantenæringsstoffene også er høye i vannet ditt.
Postet 06.08.10 kl 19:10
Endret: 06.08.10 kl 19:11
Ja, har tropica plantesubstrat. Har også noen gjødselkuler blant noen planter. Tviler egentlig veldig på at det er gjødselkulene i alle fall. Har også tykt lag sand over, så tror egentlig ikke det er plantesubstratet heller. Om det ikke gir seg, så får jeg gå over hele bunnen og legge mer sand over eller noe.
Skal se om jeg finner innholdet i denne på nettet.
Jern har jeg testet, det er veldig lavt. Har JBL dråpetester, og fargene er lysere enn den lyseste på måleskalaen.
Er også lite alger i akvariet. Eneste jeg har er bitte litt penselalger, men de har vært der "hele tiden". Har f.eks aldri behøvd å vaske frontruten for alger.
Edit: Plantesubstratet består av leire og torv leser jeg på webzoo.
Skal se om jeg finner innholdet i denne på nettet.
Jern har jeg testet, det er veldig lavt. Har JBL dråpetester, og fargene er lysere enn den lyseste på måleskalaen.
Er også lite alger i akvariet. Eneste jeg har er bitte litt penselalger, men de har vært der "hele tiden". Har f.eks aldri behøvd å vaske frontruten for alger.
Edit: Plantesubstratet består av leire og torv leser jeg på webzoo.
Postet 06.08.10 kl 19:23
Endret: 06.08.10 kl 19:28
Jeg så du hadde testet nitrat også, du nevnte det lenger oppe, og det var helt normale og fine nivåer. Det skal ikke gi infusorier og uklart vann.
Hmmm... da er det sannelig ikke mer jeg kommer på som kan være årsaken for øyeblikket Beklager
PS! Jeg ser nå at du faktisk har testet jern også, du skriver jo det i første post :p (FE=jern)
Hmmm... da er det sannelig ikke mer jeg kommer på som kan være årsaken for øyeblikket Beklager
PS! Jeg ser nå at du faktisk har testet jern også, du skriver jo det i første post :p (FE=jern)
Postet 06.08.10 kl 19:28
Endret: 06.08.10 kl 19:29
Ja, hadde skrevet det der ja. Husket ikke om jeg hadde tatt med resultatet på jern der i farten.
Fint at det var fine nivåer på nitrat i alle fall, har vært litt redd for at det har vært for høyt. Men tror ikke jeg har veldig høy belastning på filteret hvertfall.
Nei, jeg syns det er rart jeg også. Krysser alt jeg har for at finfilteret hjelper.
Uansett takk for hjelp og innspill
Fint at det var fine nivåer på nitrat i alle fall, har vært litt redd for at det har vært for høyt. Men tror ikke jeg har veldig høy belastning på filteret hvertfall.
Nei, jeg syns det er rart jeg også. Krysser alt jeg har for at finfilteret hjelper.
Uansett takk for hjelp og innspill
Postet 06.08.10 kl 20:01
Postet 07.08.10 kl 13:00
oppdatert med bilder
heaI dag er det betydelig bedre!! Ikke 100% bra, men så klart som det er nå har det ikke vært på flere uker. Tror og håper at det da er finfilteret som har gjort jobben, og at jeg kanskje må bytte det enda en gang for å få vekk det siste.
Nå kan jeg ikke se gjennom det fra siden igjen. Skjønner ingenting.
Det er både brune små partikler som jeg ser om jeg går tett inntill, samt at hele vannet ser tåkete ut på avstand. Ikke så ille som det har vært, for all del...
Det ligger ganske mye rester av avføring (regner med det er dette) bak i ene hjørnet av akvariet. Nå ser jeg at det også ligger en del rett under innsuget til pumpen. Kan det være at jeg har for dårlig pumpe/filter rett og slett?
Legger ved bilder, så får dere se.
Jeg har 5 ancistrus, muligens jeg kan gi vekk noen av dem. Det er vel de eneste av fiskene jeg har som driter mye.
Bør jeg skylle blåsvampen foran innsuget på filteret hver gang jeg bytter vann?
Postet 07.08.10 kl 14:59
Endret: 07.08.10 kl 15:00
heaBør jeg skylle blåsvampen foran innsuget på filteret hver gang jeg bytter vann?
Hæ? Nei, jeg skjønner ikke hvorfor du skal det? Man renser ikke filteret oppi akvariet
Svamper renses i en bøtte akvarievann (tappet ut i forbindelse med vannbytte), møkkavann som så tømmes i do. Svampen settes tilbake i filteret.
Noen renser svampene under vannkrana, men det er viktig å ikke bruke hverken for varmt eller for kaldt vann. Noen-og-tjue grader er ok, for man vil jo ikke drepe de levende filterbakteriene som sitter i svampene. Man ønsker bare å forbedre sirkulasjonen i filteret, så svampene skylles passelig rene for slam for å øke gjennomstrømningen.
Postet 07.08.10 kl 15:44
Tetratec 1200 er helt perfekt til et 240l - selv om produsenten oppgir opptil 500l - sånn er alle produsenter. De er meget bra filtre i samme klasse som Eheim 2028 og 2075 - men 1200en har litt sterkere motor og kan gå litt lenger før rens (har 2028 og 1200 i samme kar med identisk filtermedie - så det har jeg testet..). Orginalinnholdet kan godt forbedres litt, bytt ut de to midterste skuffene med Eheim Ehfisubstrat Pro eller Fluval Biomax og du får mye større biologisk kapasitet.
Postet 07.08.10 kl 16:36