Uvanlig rask innkjøring?

For en gangs skyld ville jeg følge med vannverdiene i innkjøringsfasen av et nyoppsatt kar. Tidligere har jeg bare latt det gå minst 4 uker før jeg har brydd meg med å teste, og da har verdiene vært normale. Denne gangen var det et 70l Hailea som skulle kjøres inn. Har ingen spesielle planer for det, annet en å være mellemlager for planter i påvente av å få klar en 720l. Førte en liten logg på dette karet under medlamsakvarier, og den følger nedenfor. Karet har altså vært gjennem de fasene man kan vente å se. Noen dager uten utslag, så nitritt, deretter nitrat, og så gradvis mindre nitritt.

10.07.10 Intill videre har jeg satt igang innkjøring av det orginale filteret.
14.07.10 Målt nitritt og nitrat til 0, alså ingen bakterier enda.
15.07.10 Satt inn Tetratec EX600 filter i tillegg
16.07.10 Nå har Nitritten kommet (snaut 1mg/l), så da er prosessen i gang
17.07.10 Tok ut det originale innvendige filteret. Det skal få jobb i et plastkar for planter for å sirkulere vannet. Siden det tydeligvis var en begynnende bakteriekultur klemte jeg ut gugga fra svampen foran innsuget til det utvendige filteret for å hjelpe det igang.
19.07.10 Nå også litt utslag på Nitrat, så bakteriene begynner å komme.
21.07.10 Rødfargen på NO2 testen(tetra) blir litt og litt blekere, så nitritt er langsomt på vei nedover.
23.07.10 NO2 mindre enn 0.5mg/l, NO3 ca 10mg/l. Første gang NO2 gir en orange farge.
24.07.10 NO2 test i dag var mer gul enn orange. Dette betyr mindre enn 0,3mg/l !
25.07.10 NO2 =0,0 NO3 ca 10mg/l.

Siste del forsvant, så jeg prøver på nytt. likte ikke mindre enn tegnet.
Tar vel et delvannsbytte i kveld, og dersom det er like bra verdier i morgen blir det nok et par fisker.
Tenkte dette kanskje kan ha en viss interesse, da vannverdier er noe som stadig diskuteres på forumet.
De går an å jukse, for å stabilisere bioen 100%
Få noe bio/dritt fra et annet akvarie, som har gått lenge.

Jeg husker så godt hvilken gigantiske problemer jeg hadde første gang.
Etter såkalla modning, alt var fint, hadde i litt fisk, kort tid etter var nitritten høy, fiskedød og lignende kom som følge.

Ingenting er bedre en ekte varer, i stedet for den dritten dem selger i hyllene på zooèr.
Kommer alldri til å stole på slike produkter igjenn.
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Egil
Reklame for plussmedlemskap