Nitritt opphopning uansett?

Pumpa har nå gått i over en mnd i et akvarie med 6 fisker på det meste.
Den siste uka bare 3 stk.

Det som bekymrer meg er at jeg har nylig har hørt at det kan bli opphopning av nitritt i vannet selv om pumpa er innkjørt dersom den plutselig settes opp i et akvarie med mange flere fiske en den er vant til.

Sånn blir det for pumpa fra og være vant til 6 fisker til og bli brukt i akvarie der denne liste med fisker er

21 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ SMÅ 2-3cm
3 stk Sebrabotia Botia striata
1 stk Dverggurami, Rubingurami Colisa lalia
3 stk Flekket pansermalle Corydoras paleatus
4 stk Panda-pansermalle Corydoras panda
10 stk Blå danio, Perledanio Danio albolineatus
10 stk Danio rerio
5 stk Garra flavatra
8 stk Skjørtetetra Gymnocorymbus ternetzi
3 stk Kinesisk algespiser Gyrinocheilus aymonieri
4 stk Norsk Flaggtetra Hyphessobrycon anisitsi
3 stk Colombiatetra Hyphessobrycon columbianus
3 stk Svart neontetra, Sort neontetra Hyphessobrycon herbertaxelrodi
5 stk Kuhlii-ål Pangio kuhlii
15 stk Kardinaltetra Paracheirodon axelrodi
1 stk Gibbiceps Pterygoplichthys gibbiceps
2 stk Perlegurami Trichogaster leerii
5 stk Blågrønn botia Yasuhikotakia modesta
10 stk Dvergbotia Yasuhikotakia sidthimunki

Bakteriene i pumpa de trenger mat for å utvikle seg.... maten er amonjakk og nitritt + oksygen ....... lite mat = lite bakterier, Mye mat = mye bakterier...... Ville nok valgt å øke belastnigen med anntall fisk gradevis og testet ofte vannverdier, men min erfaring er at når du først har fått en bakteriekultur i filteret så går dette veldig raskt å øke den.....
Fra 3 fisk til den lista der skjønner du jo at det vil bli nitritt.
Det er en grunn til at filteret skal belastes litt etter litt, men som sagt, prossesen vil nok gå fortere enn om pumpa ikke er innkjørt.
Er det en annen pumpe den kan gå sammen med i begynnelsen?
De fiskene har jo tross alt hatt pumpe fra før.
Jeg har fôret fiskene såpass at det er startet og bli algevekst i det akvariet pumpa går nå. Og i tillegg har jeg fôret pumpa direkte med mat.
har ikke mulighet til og gradvis øke bestanden siden det vil bli alt for trangt i 64l.
Ja det er en stot innvendig pumpe i akvarie fra før som jeg renser en gang i uka siden den går tett av guffe. Jeg kan ta guffa fre dette filteret over i det nye selv om det innkjørt siden det vil bli en enorm større belastnig for det.
Har du alle disse fiskene fra før? Hvor stort kar skal de i?
Siden du har tillegsforet pumpa ser jeg ikke det helt store problemet. Ta en foringsfri dag i karet den skal i nå. Så flytt pumpa og ta enda en foringsfri dag, for derefter å øke foringen gradvis til normalt. Dermed burde belastningen gå gjevnt. La den gamle innvendige stå i til vannverdiene er "trygge".
Til Digi
Takk for fint svar.

Får håpe dette går fint. om det kommer nitritt så får jeg bare skifte vann som en helt

Lurte bare egentlig på om det var en mulighet og komme utenom dette med nitritt.

Akvariet dit pumpa skal er på hele 270l

Det går ei innvendig(fluval+) der fra før. Pumpa som er ny er av merke AmTopp 3336
Høres ut som dette skal gå helt greit.
Lykke til.
Så bra da at det virker sånn. Ja da blir det ikke mat på fiskene i noen få dager frem over.

Det skal bli fint og få pumpa på plass der den hører hjemme. for 64l skal bare brukes til karantene karr egentlig.

Takk til alle
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap