Eikeløv og ph

Noen som har noe erfaring med om eikeløv senker Ph? Bruker endel eikeløv i min Sør Amerika biotop. Jeg ser at vannet i min 400 liter blir surere enn kranvannet. Kranvannet ligger på ph 7 men det synker ned mot 6 i akvariet hvis jeg drøyer 14 dager med vannskifte. Inne noe stort problem da jeg bytter ca 150 liter ukentlig og har da en jevn ph på 6,5 som jeg gjerne vil ha. Er bare litt nysjerrig på om det er eikeløvet som gjør det da jeg ikke kan se noe annen grunn til at ph skal synke så mye som fra 7 til 6 med det jeg har i akvariet nå. (røtter, eikeløv og flyteplanter)

Wobbler
Det er mye som spiller inn og kan virke forsurende på vannet og senke ph.

Avfall under nedbryting samt fiskenes urin og utskillelse av avfallsstoffer er med på å senke ph. Jo mere ting som ligger og brytes ned (i bunnlaget, i filteret, i akvariet) er med på å senke ph og gjøre vannet surere.
Og jeg ser ofte at jo lenger et akvarium har vært i drift (etter ca 2 - 3 år) så synker ph lettere og lettere ned, etterhvert som akvariets avfallsstoffer akkumuleres i miljøet der.

Verdt å merke seg er at jo flere fisk man har i et kar, jo større blir den ph-senkende effekten av urinen deres, så da blir det lavere ph.
I svært tett befiskede kar må man nesten holde øye med ph fordi den kan synke kraftig på bare få dager etter et vannbytte. I en 160 liter jeg har nå, har jeg 200 Corydoras-yngel i oppveksten. Hver enkelt skiller ut urin, og tilsammen utgjør dette åpenbart en betydelig mengde, for ph raser veldig fort i dette karet. Jeg har måttet slutte helt med ph-senkende middel der, for da blir ph FOR lav (ned på fem-tallet...!). Så der bruker jeg kun kranvann med ph 7,4 ca, og likevel daler ph ned til 6-tallet pga antall fisk.
Siden karet er bare noen mnd gammelt, så har ikke avfallsmengdene rukket å samle seg her, så det er tydelig at det kun er fiskene som gjør ph så lav.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap