70 liter - 180 liter

Vet ikke om jeg plasserte tråden på riktig plass. jeg har seks gullfisk som skal flyttes fra mitt 70 liter, over i 180 liter. dette blir ikke før flytting. Men går det ann å bruke vannet fra det gamle akvariet , og så fylle opp resten av akvariet med friskt vann uten at bakteriene forsvinner, osv? Vi får ikke flyttet inn før i september, så jeg kan ikke plassere akvariet i huset for at vannet skal kunne gå seg inn enda.. TRENGER TIPS!
Visst du ikke skal flytte før i september hadde jeg bare holdt de i 70 literen og fortsatte med vannbyttet som vanlig helt til du har fått roet deg i den nye plassen.
Når du har fått satt 180 literen hvor du vil ha den så hadde jeg tømt det vannet i 70 literen over i 180 og begynt med å fylle rene bøtter med vann og tilsette dosering akva safe e.l i hver bøtte å la det stå litt før du heller det oppi da får vannet i seg akva safen bedre. Så kan du jo oppbevare bakteriene i filteret på pumpen om du ikke skal skifte til en helt ny pumpe da hadde jeg brukt filter start som du kan kjøpe i dyrebutikkene.
Filter start hadde jeg brukt uansett for å få start på det hele.
Har flyttet selv og gjort det på samme måten som jeg har skrevet her å det har funket hos meg
Har ikke henta 180 literen enda, så planen var egentlig å flytte det inn i huset før vi flyttet. men det går ikke pga oppussing osv! Problemet blir flytting av vannet som er i 70 literen, har ikke nok bøtter til å få med meg alle til det nye huset - uten å søle alt ut i bilen
Mia Heum
Har ikke henta 180 literen enda, så planen var egentlig å flytte det inn i huset før vi flyttet. men det går ikke pga oppussing osv! Problemet blir flytting av vannet som er i 70 literen, har ikke nok bøtter til å få med meg alle til det nye huset - uten å søle alt ut i bilen

Hmm da når du ikke kan ta det med kjøper du filterstart i dyre butikken å bruker hele doserings flasken (den er ikke så stor) hvis du har ny pumpe i tillegg uten null bakterier. Så ville jeg lat gullfiskene hvert til siste last fra der du bor nå å latt 180 literen kjørt seg in 1-2 dager da tror jeg det vil gå
Gullfiskene er ikke heler av den skjøre typen så dette tror jeg absolut kan fungere helt fint....
Vannet er ikke veldig viktig. Det er bakteriekulturen som bor i filteret som er viktig.

I teorien trenger du ikke bruke noe av det gamle vannet, bare sørg for at vannet i det nye akvariet har samme temperatur og samme vannverdier som det gamle akvariet før du slipper oppi fisk, så går det bra.

Jeg ville kjøpt en stor plastdunk på ikea (har 120 liters dunker til rundt 30-40 kr), tappet alt vannet oppi der (eller så mye dere klarer å bære da, 70 kg er jo en del), satt fisk og pumpe på plass, og båret det på den måten. Husk at filteret/pumpen ikke må ha vært avslått lenge, og det må ikke ligge tørt, da dør de gode filterbakteriene.

Må legge til: Filterstart og slikt trenger du ikke kaste vekk pengene dine på. Søk på forumet her om folks erfaring på det, så ser du at det ikke er mye vits å kjøpe dette.
Sett opp det nye akvariet ditt som om det var nytt, og søk her på forumet etter noen som bor i nærheten som kan hjelpe deg med filterguffe til å kickstarte det nye filteret ditt..... så flytter du fiskene dine på samme måte som om du hadde kjøpt nye fisker i butikken........

Må legge til: Filterstart og slikt trenger du ikke kaste vekk pengene dine på. Søk på forumet her om folks erfaring på det, så ser du at det ikke er mye vits å kjøpe dette.

Bekrefte dette er en super start om du IKKE har bakterie eller lite av det i filteret. Kaste bort penger?Vel foskjellige meninger men en knallstart og ikke dyr i det hele
Du har allerede den beste filterstarteren i det gamle filteret ditt. Skvis over gørr derfra til det nye. Dette gir det nye filteret en kickstart og er du heldig så vil du ikke få noe utslag på ammoniakk/ammonium og nitritt i det hele tatt. Test likevel vannet de første ukene slik at du kan ta grep om det skulle mislykkes. Har du mulighet så flytt også over det gamle filteret og la det gå paralellt noen uker. Vær også sparsom med fôring til å begynne med.

Du kan faktisk allerede gjøre det samme i det gamle akvariet om du vil komme litt på forskudd og det er mulighet for det. Tøm over gørr altså og la det gå sammen med det gamle filteret i det gamle akvariet fram til flytting.

Som nevnt så kan du bruke nytt vann bare det holder riktig temperatur og verdier. Vannforbedringsmiddel er heller ikke så dumt når du bytter såpass mye vann i en gang. Spesielt om du ikke har mulighet for å mellomlagre vannet.

Jeg lurer forresten på hvor langt du skal flytte? Filterbakteriene overlever ikke så lenge uten at filteret går. I såfall kan det være lurt å høre om det er andre akvarister i området du flytter til (Dette kan du gjøre under Rubrikk for eksempel) som kan gi deg litt gørr fra et innkjørt filter.

Lykke til med flyttingen
Tante Astrid
Du har allerede den beste filterstarteren i det gamle filteret ditt. Skvis over gørr derfra til det nye. Dette gir det nye filteret en kickstart og er du heldig så vil du ikke få noe utslag på ammoniakk/ammonium og nitritt i det hele tatt. Test likevel vannet de første ukene slik at du kan ta grep om det skulle mislykkes. Har du mulighet så flytt også over det gamle filteret og la det gå paralellt noen uker. Vær også sparsom med fôring til å begynne med. Du kan faktisk allerede gjøre det samme i det gamle akvariet om du vil komme litt på forskudd og det er mulighet for det. Tøm over gørr altså og la det gå sammen med det gamle filteret i det gamle akvariet fram til flytting. Som nevnt så kan du bruke nytt vann bare det holder riktig temperatur og verdier. Vannforbedringsmiddel er heller ikke så dumt når du bytter såpass mye vann i en gang. Spesielt om du ikke har mulighet for å mellomlagre vannet. Jeg lurer forresten på hvor langt du skal flytte? Filterbakteriene overlever ikke så lenge uten at filteret går. I såfall kan det være lurt å høre om det er andre akvarister i området du flytter til (Dette kan du gjøre under Rubrikk for eksempel) som kan gi deg litt gørr fra et innkjørt filter. Lykke til med flyttingen :)

Bra innlegg
Jeg flytter bare 10 minutter vekk fra dette huset med bil! så tror ikke det blir noe problem
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap