- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Gir opp kampen mot algene og startet på nytt!
Gir opp kampen mot algene og startet på nytt!
Fikk meg endelig STORT kar i mars, et 540L
etter mange år med 200L som mitt største.
Nå skulle alt klaffe, hadde lest masse på forhånd og synes jeg var riktig så klar.
Plassering utenfor solens rekkevidde ble prioritert
framfor å gjøre karet til kjellerstuens midtpunkt.
Men samme hva jeg har gjort av forberedelser,
og hvor "flink" jeg har vært siden
så har jeg tapt kampen mot algene så det suser
Bakgrunn, røtter, kolber og slanger, blader på en del planter,
og nå også grusen, korn for korn, blir dekket av penselalger.
Har prøvd følgende preperater:
Happy Life sin Algin-Regular
AlgoStop depot fra Tetra
UV-C filtrering
Har også fjernet befengte blader fortløpende, høytrykspylt røtter
eller fjernet disse fra karet.
Armaturet tar 4 stk 80w T5 rør, men har nå bare to på i slengen
i håp om at det kan hjelpe.
Fredag tømmer jeg hele dritten, flytter Discusene til et midlertidig hjem
noen dager og rengjør karet helt til bunns for å starte på nytt!
Blir nytt bunnsubstrat, kun noen få planter som blir beskåret og sat tinn igjen.
Min flotte vinranke som er dekket av javamose er også så full av alger,
jeg vet ikke om den må kokes og skrapes den også.
Og sen svære rota, som jeg har forsøkt å høyttrykkspyle tidligere
må kanskje bare kasseres.
Har drevet med akvarier i mange år, mer og mindre 25+
og aldri hatt et så stort problem å stri med.
Alt av vannverdier måles regelmessig er som anbefalt,
vannskifter må man jo likevel være svært nøye med for Discusene sin skyld
og de stortrives hos meg.
Leker og vokser, så jeg tror alt er som det bør her.
Så om du har hatt ork til å lese alt dette, så er jeg svært takknemlig
for hjelp og tips på hva som kan være galt!
Er der SÅ vanskelig å lykkes med et kar med temp på 30-31*c?
Ville det bli lettere om jeg gikk ned til 27-28, f.eks?
Vil ikke UV-C drepe alle algesporer og hindre spredning?
Det gjør da så tydelig det i dammen min...
etter mange år med 200L som mitt største.
Nå skulle alt klaffe, hadde lest masse på forhånd og synes jeg var riktig så klar.
Plassering utenfor solens rekkevidde ble prioritert
framfor å gjøre karet til kjellerstuens midtpunkt.
Men samme hva jeg har gjort av forberedelser,
og hvor "flink" jeg har vært siden
så har jeg tapt kampen mot algene så det suser
Bakgrunn, røtter, kolber og slanger, blader på en del planter,
og nå også grusen, korn for korn, blir dekket av penselalger.
Har prøvd følgende preperater:
Happy Life sin Algin-Regular
AlgoStop depot fra Tetra
UV-C filtrering
Har også fjernet befengte blader fortløpende, høytrykspylt røtter
eller fjernet disse fra karet.
Armaturet tar 4 stk 80w T5 rør, men har nå bare to på i slengen
i håp om at det kan hjelpe.
Fredag tømmer jeg hele dritten, flytter Discusene til et midlertidig hjem
noen dager og rengjør karet helt til bunns for å starte på nytt!
Blir nytt bunnsubstrat, kun noen få planter som blir beskåret og sat tinn igjen.
Min flotte vinranke som er dekket av javamose er også så full av alger,
jeg vet ikke om den må kokes og skrapes den også.
Og sen svære rota, som jeg har forsøkt å høyttrykkspyle tidligere
må kanskje bare kasseres.
Har drevet med akvarier i mange år, mer og mindre 25+
og aldri hatt et så stort problem å stri med.
Alt av vannverdier måles regelmessig er som anbefalt,
vannskifter må man jo likevel være svært nøye med for Discusene sin skyld
og de stortrives hos meg.
Leker og vokser, så jeg tror alt er som det bør her.
Så om du har hatt ork til å lese alt dette, så er jeg svært takknemlig
for hjelp og tips på hva som kan være galt!
Er der SÅ vanskelig å lykkes med et kar med temp på 30-31*c?
Ville det bli lettere om jeg gikk ned til 27-28, f.eks?
Vil ikke UV-C drepe alle algesporer og hindre spredning?
Det gjør da så tydelig det i dammen min...
Postet 18.08.10 kl 00:37
Postet 18.08.10 kl 00:45
UV-C burde hjelpe. Synes selv at det blir en markant reduksjon i algevekst etter noen uker med UV-filtrering. Men det som selvfølgelig er viktig er å få mest mulig av vannet til å gå gjennom filteret ofte nok, dvs at hele karet er i sirkulasjon.
Temperatur og type belysning er vel også faktorer som burde kunne ha en effekt... men forutsetningen må jo være at nitrat og fosfat verdiene er lave. Et problem med fosfat testen er at en bare måler uorganisk fosfat. Dette kan være lavt fordi fosfatet er bundet i organiske molekyler. Når disse blir brutt ned tas fosfatet umiddelbart opp av alger. Du vil dermed aldri få et realistisk bilde av P mengden i akvariet.
Temperatur og type belysning er vel også faktorer som burde kunne ha en effekt... men forutsetningen må jo være at nitrat og fosfat verdiene er lave. Et problem med fosfat testen er at en bare måler uorganisk fosfat. Dette kan være lavt fordi fosfatet er bundet i organiske molekyler. Når disse blir brutt ned tas fosfatet umiddelbart opp av alger. Du vil dermed aldri få et realistisk bilde av P mengden i akvariet.
Postet 18.08.10 kl 09:56
Endret: 18.08.10 kl 10:03
Alger er noe dritt... Har du prøvd den naturlige metoden med levende fisk eller reker?
Mangen fisker som er undervurderte.
Ha oppi ancistrus,ottoer,reker (amano),l-144,SAE,eplesnegler etc..
Bruk av rasktvoksende planter har også mye å si. Bruk rasktvoksende stilkplanter som trekker til seg overskuddsnæringen. Bruk flyteplanter (levende filter) og algekuler. Har lagt merke til algekuler er gode algebeskjempere.
All håp er ikkje ute. Så prøv disse tiltakene.
Mangen fisker som er undervurderte.
Ha oppi ancistrus,ottoer,reker (amano),l-144,SAE,eplesnegler etc..
Bruk av rasktvoksende planter har også mye å si. Bruk rasktvoksende stilkplanter som trekker til seg overskuddsnæringen. Bruk flyteplanter (levende filter) og algekuler. Har lagt merke til algekuler er gode algebeskjempere.
All håp er ikkje ute. Så prøv disse tiltakene.
Postet 18.08.10 kl 10:39
julnilNoen spørsmål først: 1.Har du kraftig belysning i karret? 2.Bruker du plantegjødsel? 3.Hvor mye planter har du? 4.Hva er PO4 og NO3-verdiene dine?
1. Har plass til 4 80W T5, men kjører som sagt to og to om gangen.
Pr.idag et D&D Natur og et D&D Dagslys/Biolight.
Kanskje det blir for heftig? Begge skal jo fremme plantevekst, står der.
Har også to Osram HQ 830, men disse står ikke på for tiden.
Kan to rør være for lite, slik at plantene sturer og algene tar over, tro?
2. Har brukt Akvariekjelleren sin PlantPro, men tør for tiden ikke tilsette noe som helst...
(bruker vanlig HappyLife, men det skal vel bare være bra?)
3. Har pr.idag 5 mellomstore Echinodorus'er, en del Vallisneria, Javamose, noen få Hornblad, noen Cryptocoryne mioya og noen Echinodorus magdalenensis.
Prøvde meg med Microsorium pteropus og Myriophyllum matogrossense "red" også, men disse ble helt ødelagt av algebelegg.
Echinodorusene må stadig beskjæres pga penselalger på bladene, så de er ikke så store og kraftige som de en gang var.
Prøvde meg også med en god del Egeria densa, men de klarer ikke varmen seg det ut som.
Ble bleke og døende på et døgn!
Eller kan dette kanskje skyldes lite lys og gjødning?
4. PO4 må jeg, en smule skamfull og ydmyk, innrømme at jeg aldri har målt.
Etter å ha lest litt om dette kan det godt være en del av problemet, ja!
NO3'en ligger mellom 0 og 10 mg/L så den bør være OK.
Tusen takk for hjelpen, skal få målt fosfat snarest, og se om kanskje det kan være skyhøyt.
Postet 18.08.10 kl 11:33
Ser StigS nevner at tester bare måler uorganisk fosfat.
Finnes der ingen måte å sjekke "total" fosfatinnhold?
Vil ikke vanskifter holde dette i sjakk, uansett?
Har rengjort filteret nå, selv om det så riktig bra ut.
Der et en FX-5, og jeg har rengjort det slik man skal
og ikke ødelagt alle bakterier.
Så da blir det nok å skifte alt vann samt å fjerne alt som er algebefengt
på fredag, da har jeg fri.
Bør vannet "modnes" lenge etter at karet er tømt, rengjort og fyllt på nytt?
Filteret skal jo gå i "ferie-karet" de skal bo i noen dager,
så det vil jo klare seg bra.
Får også en gjeng med ottoer snart, samt noen SAE som gjestearbeidere.
Eplesnegler er der allerede, samt to Plectoer.
Har ikke noen sirkulasjonspumpe i utenom FX-5en,
men bruker jo en liten powerhead til UV-C filtreringen.
Kanskje der er for liten bevelgelse i karet?
Må endre litt på utblåsningen til FX-5en å se om det kan hjelpe litt det også.
Finnes der ingen måte å sjekke "total" fosfatinnhold?
Vil ikke vanskifter holde dette i sjakk, uansett?
Har rengjort filteret nå, selv om det så riktig bra ut.
Der et en FX-5, og jeg har rengjort det slik man skal
og ikke ødelagt alle bakterier.
Så da blir det nok å skifte alt vann samt å fjerne alt som er algebefengt
på fredag, da har jeg fri.
Bør vannet "modnes" lenge etter at karet er tømt, rengjort og fyllt på nytt?
Filteret skal jo gå i "ferie-karet" de skal bo i noen dager,
så det vil jo klare seg bra.
Får også en gjeng med ottoer snart, samt noen SAE som gjestearbeidere.
Eplesnegler er der allerede, samt to Plectoer.
Har ikke noen sirkulasjonspumpe i utenom FX-5en,
men bruker jo en liten powerhead til UV-C filtreringen.
Kanskje der er for liten bevelgelse i karet?
Må endre litt på utblåsningen til FX-5en å se om det kan hjelpe litt det også.
Postet 18.08.10 kl 11:52
TunderbrdHar ikke noen sirkulasjonspumpe i utenom FX-5en, men bruker jo en liten powerhead til UV-C filtreringen. [B]Kanskje der er for liten bevelgelse i karet?[/B]
Det er motsatt. Penselalger stortrives med høy sirkulasjon. De trives ikke i lav sirkulasjon. Min gjetting er at du har for høy sirkulasjon i karet, derfor blir du ikke kvitt penselalgene. Og så lenge du har den sirkulasjonen, blir du nok ikke kvitt dem heller, dessverre. Algesporene er overalt, inkl filtermediene.
Filteret ditt gjør jobben like godt selv om du justerer litt ned på antall liter i timen det pøser ut. Går det an på FX5? Filterets biologiske rensing blir faktisk bedre om vannet ikke suser forbi filtermediene som et ekspresslokomotiv på speed. Litt saktere fart på vannet gir filterbakteriene mer tid til å gjøre jobben sin og rense vannet biologisk. Så å senke sirkulasjonen vil bare være bra.
Juster også utblåset slik at det står litt under vannflaten og peker skrått oppover.
Om du kan, kutt ut ekstra sirkulasjon i form av powerhead.
Om du så manuelt fjerner alt du ser av penselalger og så starter opp igjen med redusert sirkulasjon, tipper jeg du vil se forskjell.
Har du innsug og utblås på FX5'ern på samme side i karet, eller i hver sin ende?
Jeg sørger også for å rense filterne med 3-4 mnd mellomrom. Går det lenger tid enn det, kan jeg se at penselalgene kommer krypende. De liker at det er mye dødt, biologisk nedbrytbart materiale i karet (inkl det som ligger inni filteret). Det gjør et eller annet med vannet så penselalgene trives. Faktisk kan jeg SE på et akvarium at "nå er det lenge siden siste filter-rens" på det at penselalgene dukker opp på steder de ikke normalt er En rens av filteret og en real slamsuging, og så manuell fjerning av penselalgene som har dukket opp, holder dem borte i noen måneder til (inntil neste gang filteret trenger rens).
Jeg kjemper en pågående, evigvarende kamp mot penselalgene i mange av mine kar. Men jeg har "forsket" meg frem til løsninger, og med tiden har jeg funnet ut at de ovenfornevnte "triksene" holder penselalgene i sjakk så de ikke tar over karet. Så de fleste karene som er rammet av penselalger har derfor såpass lite penselalger at man egentlig ikke ser dem før man begynner å granske nøye. Det kan jeg leve med
Postet 18.08.10 kl 12:06
Endret: 18.08.10 kl 12:11
Så mye kunnskap og erfaring folk sitter på!
Tusen hjertelig takk, Mona! Hadde aldri tenkt det kunne være for mye sirkulasjon.
Vet ikke om FX-5'en kan kjøres med gjennstrupte koplinger for å minke gjennomstrømningne,
men det må jeg vel klare å finne ut av
Har innsug og utblås på FX5'en i hver sin ende av karet, ble anbefalt det.
Utblåsningen er justert slik du foreslår.
Powerhead til å pumpe vann gjennom UV-Cfilteret må jeg nok ha,
men der er så liten gjennomstrømning som man kan ha på et slik.
Tørr ikke kutte ut UV-C enda.
Slangene på FX-5 gjør det desverre umulig for meg å kople denne rett på disse.
Tror også jeg skal lage et enklere og mindre beplantet akvarie denne gangen.
Har et skikkelig plantekar nå, et Asia-biotop, så jeg får ut den "dilla" der
Tror nok der blir for mye døde planterester av disse,
så en del bladbiter i filteret av disse, samt at jeg fjerner slike til stadighet.
Får kanskje satse på kun algekuler, Echinodorus'ene og litt hornblad en tid.
Tusen hjertelig takk, Mona! Hadde aldri tenkt det kunne være for mye sirkulasjon.
Vet ikke om FX-5'en kan kjøres med gjennstrupte koplinger for å minke gjennomstrømningne,
men det må jeg vel klare å finne ut av
Har innsug og utblås på FX5'en i hver sin ende av karet, ble anbefalt det.
Utblåsningen er justert slik du foreslår.
Powerhead til å pumpe vann gjennom UV-Cfilteret må jeg nok ha,
men der er så liten gjennomstrømning som man kan ha på et slik.
Tørr ikke kutte ut UV-C enda.
Slangene på FX-5 gjør det desverre umulig for meg å kople denne rett på disse.
Tror også jeg skal lage et enklere og mindre beplantet akvarie denne gangen.
Har et skikkelig plantekar nå, et Asia-biotop, så jeg får ut den "dilla" der
Tror nok der blir for mye døde planterester av disse,
så en del bladbiter i filteret av disse, samt at jeg fjerner slike til stadighet.
Får kanskje satse på kun algekuler, Echinodorus'ene og litt hornblad en tid.
Postet 18.08.10 kl 13:03
Det kan også ( eller i tillegg) være vanet strømmer for raskt gjennom UV-C'en, slik at algesporene ikke drepes.
Jeg ville funnet ut om PO4 og NO3 er i balanse, for forholdet mellom disse har betydning for algeveksten.
NO3-verdien bør aldri være mindre enn 20 ganger PO4-verdien
NO3 verdien er jo veldig ok om den ligger på 10mg/l, så da gjenstår bare PO4
Videre til lys, så har du 160 w på 540 liter (om du bare bruker to i gangen) , det blir 0,3 w pr liter. Kanskje du bør øke litt, slik at du får 0,5 w pr liter vann.
Ellers bør du ikke stoppe å tilføre plantenæring, da har ikke plantene det de trenger for å vokse og utkonkurrere algene. De trenger næring for å vokse.
Jeg bruker halvparten av anbefalt mengde, så ofte som anbefalt.
Jeg ville funnet ut om PO4 og NO3 er i balanse, for forholdet mellom disse har betydning for algeveksten.
NO3-verdien bør aldri være mindre enn 20 ganger PO4-verdien
NO3 verdien er jo veldig ok om den ligger på 10mg/l, så da gjenstår bare PO4
Videre til lys, så har du 160 w på 540 liter (om du bare bruker to i gangen) , det blir 0,3 w pr liter. Kanskje du bør øke litt, slik at du får 0,5 w pr liter vann.
Ellers bør du ikke stoppe å tilføre plantenæring, da har ikke plantene det de trenger for å vokse og utkonkurrere algene. De trenger næring for å vokse.
Jeg bruker halvparten av anbefalt mengde, så ofte som anbefalt.
Postet 18.08.10 kl 19:22
Kjøpte powerhead med den L/t produsenten anbefalte så den skal være grei!
Blir en storrengjøring, bytte fra grus til sand i hele karet og litt justeringer
for at karet skal bli lettere å vedlikeholde nå til helgen.
Skal også få meg en PO4-test snarest for også å kunne overvåke denne.
Kommer nok til å bruke alle 4 rørene igjen når dette er gjort,
så får vi håpe at alt blir bra etter at alt vannet blir skiftet.
Blir en storrengjøring, bytte fra grus til sand i hele karet og litt justeringer
for at karet skal bli lettere å vedlikeholde nå til helgen.
Skal også få meg en PO4-test snarest for også å kunne overvåke denne.
Kommer nok til å bruke alle 4 rørene igjen når dette er gjort,
så får vi håpe at alt blir bra etter at alt vannet blir skiftet.
Postet 18.08.10 kl 23:39
Postet 19.08.10 kl 12:27
Jeg sleit veldig med alger. Men epplesnegler ryddet problemet over natten.
Jeg hadde tykke grønne alge tepper over alt.
De spiste også opp 3 av mine den gang 6 planteslag. Så er nok lurere med noen fisk som er glad i alger men ikke liker planter.
Er bare noen få eplesnegler igjen nå dog, men algeproblemet har ikke kommet tilbake.
En annen ting du burde vurdere er GULKULSKJELL!
De renser akvariet for svevalger FØR det fester seg og blir grønne tepper..
Jeg hadde tykke grønne alge tepper over alt.
De spiste også opp 3 av mine den gang 6 planteslag. Så er nok lurere med noen fisk som er glad i alger men ikke liker planter.
Er bare noen få eplesnegler igjen nå dog, men algeproblemet har ikke kommet tilbake.
En annen ting du burde vurdere er GULKULSKJELL!
De renser akvariet for svevalger FØR det fester seg og blir grønne tepper..
Postet 19.08.10 kl 12:43
Endret: 19.08.10 kl 12:44
Hupp
Penselalger i et plantekar er ikke det beste man har.
For en tid tilbake leste jeg en artikkel av en som mente at penselalger er en tropisk alge som ikke finnes naturlig utenfor tropene.
Dette betyr i så fall at dersom man klarte å holde det som kommer inn i karet rent nok, så vil det ikke komme penselalge-sporer i akvariet. Noe som igjen betyr at man skal kunne unngå penselalger helt.
Jeg vet jo ikke om dette stemmer eller ei, men syntes det hørtes såpass riktig ut at da jeg ville prøve det da jeg startet opp igjen med akvare etter en pause.
Jeg rengjorde derfor allt som skulle brukes til akvariet med klor.
Dvs. først satt jeg opp akvariet med sand og annet dødt materiale og hev litt klor i vannet. Dette for å drepe allt av alger og algesporer som måtte befinne seg i vannet i øyeblikket. Etter vannbytte og utlufting, inntroduserte jeg planter som hadde blitt dyppet i vann med litt klor. Når det var tid for fiskene, ble vannet fra posen kastet, mens fisken ble plassert et par øyeblikk i en bøtte med akvarievann før den fikk komme oppi selve akvariet.
Jeg vet ikke om dette holdt unna penselalgene, eller om det bare er et sammentreff at jeg har hatt 0 problemer med dem etter det. Nå skal jeg ha litt mere utskifting av fisker og planter, og jeg har blitt endel slappere når det gjelder "inntakskontroll". Men ser ikke ut til at det kommer noe penselalger alikevell. Men vil tro de nå ikke får muligheten til å etablere seg om de skulle komme i karet.
Uansett - Nå har du jo penselalger i akvariet, og vil bli kvitt dem. Å bruke klor på allt er neppe noen mulig løsning. Da vil jo Discusene dø i mellomtiden.
Såvidt jeg har sett, er hydrogenperoksid noe flere har hatt hell med i kampen mot penselalger. Det fine med hydrogenperoksyd er at det ikke etterlater gifter siden det "bare" er vann med ekstra oksygen. Men du skal være obs på at dersom algene dør, vil næringsstoffene i dem frigjøres, noe som fører til forhøyede verdier av bl.a. fosfor og amonium/nitrit/nitrat.
Er dosen før høy, kan du drepe bakterier, snegler, reker og til slutt fisk. Planter med skjøre/tynne blad er heller ikke glad i hydrogenperoxid.
Dersom du ønsker å prøve dette isteden for å ta ned hele karet, kan du stikke innom apoteker å kjøpe en flaske med 3% hydrogenperoxyd og en sprøyte.
Tror jeg ville gått for flekkbehandling av algene siden Discus er delikate fisk.
Her er litt lesestoff om emnet.
http://www.aquarticles.com/articles/plants/Podio_Algae_Hydrogen_Peroxide.html
http://www.thekrib.com/Plants/Algae/hydrogen-peroxide.html
BTW: Jeg har ikke testet dette selv enda, men skal teste det i løpet av noen uker. Det blir ikke hos meg selv, så jeg får ikke fulgt ordentlig med på forløpet.
Penselalger i et plantekar er ikke det beste man har.
For en tid tilbake leste jeg en artikkel av en som mente at penselalger er en tropisk alge som ikke finnes naturlig utenfor tropene.
Dette betyr i så fall at dersom man klarte å holde det som kommer inn i karet rent nok, så vil det ikke komme penselalge-sporer i akvariet. Noe som igjen betyr at man skal kunne unngå penselalger helt.
Jeg vet jo ikke om dette stemmer eller ei, men syntes det hørtes såpass riktig ut at da jeg ville prøve det da jeg startet opp igjen med akvare etter en pause.
Jeg rengjorde derfor allt som skulle brukes til akvariet med klor.
Dvs. først satt jeg opp akvariet med sand og annet dødt materiale og hev litt klor i vannet. Dette for å drepe allt av alger og algesporer som måtte befinne seg i vannet i øyeblikket. Etter vannbytte og utlufting, inntroduserte jeg planter som hadde blitt dyppet i vann med litt klor. Når det var tid for fiskene, ble vannet fra posen kastet, mens fisken ble plassert et par øyeblikk i en bøtte med akvarievann før den fikk komme oppi selve akvariet.
Jeg vet ikke om dette holdt unna penselalgene, eller om det bare er et sammentreff at jeg har hatt 0 problemer med dem etter det. Nå skal jeg ha litt mere utskifting av fisker og planter, og jeg har blitt endel slappere når det gjelder "inntakskontroll". Men ser ikke ut til at det kommer noe penselalger alikevell. Men vil tro de nå ikke får muligheten til å etablere seg om de skulle komme i karet.
Uansett - Nå har du jo penselalger i akvariet, og vil bli kvitt dem. Å bruke klor på allt er neppe noen mulig løsning. Da vil jo Discusene dø i mellomtiden.
Såvidt jeg har sett, er hydrogenperoksid noe flere har hatt hell med i kampen mot penselalger. Det fine med hydrogenperoksyd er at det ikke etterlater gifter siden det "bare" er vann med ekstra oksygen. Men du skal være obs på at dersom algene dør, vil næringsstoffene i dem frigjøres, noe som fører til forhøyede verdier av bl.a. fosfor og amonium/nitrit/nitrat.
Er dosen før høy, kan du drepe bakterier, snegler, reker og til slutt fisk. Planter med skjøre/tynne blad er heller ikke glad i hydrogenperoxid.
Dersom du ønsker å prøve dette isteden for å ta ned hele karet, kan du stikke innom apoteker å kjøpe en flaske med 3% hydrogenperoxyd og en sprøyte.
Tror jeg ville gått for flekkbehandling av algene siden Discus er delikate fisk.
Her er litt lesestoff om emnet.
http://www.aquarticles.com/articles/plants/Podio_Algae_Hydrogen_Peroxide.html
http://www.thekrib.com/Plants/Algae/hydrogen-peroxide.html
BTW: Jeg har ikke testet dette selv enda, men skal teste det i løpet av noen uker. Det blir ikke hos meg selv, så jeg får ikke fulgt ordentlig med på forløpet.
Postet 19.08.10 kl 14:48
henger meg på denne tråden..
har selv fått litt pensel alger i mitt akvarium.. ikke de store greiene.. men når man leser om hva dem er istand til.. , ja så vill jeg gjerne bli kvitt dem.. ; )
egentlig skal jeg sette opp et nytt kar.. men hadde som plan og flytte over røtene og en del av plantene.. og anntar da at algene følger med på kjøpet.
leste at man kunne vaske i klor og dyppe plantene i klor.., og antar da at klor er det samme som klorin ..
iallefall, kom jeg over denne tråden :
http://www.akvarieplanter.dk/?option=com_agora&task=topic&id=167&Itemid=198
der ser det ut som om aquasafe kan løse litt av penselalge problem.
har selv fått litt pensel alger i mitt akvarium.. ikke de store greiene.. men når man leser om hva dem er istand til.. , ja så vill jeg gjerne bli kvitt dem.. ; )
egentlig skal jeg sette opp et nytt kar.. men hadde som plan og flytte over røtene og en del av plantene.. og anntar da at algene følger med på kjøpet.
leste at man kunne vaske i klor og dyppe plantene i klor.., og antar da at klor er det samme som klorin ..
iallefall, kom jeg over denne tråden :
http://www.akvarieplanter.dk/?option=com_agora&task=topic&id=167&Itemid=198
der ser det ut som om aquasafe kan løse litt av penselalge problem.
Postet 19.08.10 kl 19:46
Takk nok en gang for gode svar!
Har et par muslinger pr.idag og når jeg nå får oppi sand som bunnsubstrat
til helgen blir det nok en neve kuleskjell også.
Synes det er gøy med litt variert liv i karet,
selv om det neppe er særlig korrekt, rent biotop-messig.
Der blir bare flere og flere maller i karet, så jeg tror nok at om jeg får starte på 0 nå, så skal de og sneglene mine klare å holde dem i sjakk i fremtiden.
SAE går i Asia-karet en stund til før de skal på ferie til Amazonas,
de er jo bare barna enda Fikk dem idag, 10 stk på 2-3cm.
PO4-test er også bestillt, så jeg kan overvåke fosfatinnholdet i vannet
for å kunne forebygge.
Skal jammen teste å bade plantene i mild klorbad før de skylles godt
og settes i det rengjorte karet.
Etter at alle blader med alger er fjernet, selvfølgelig.
Takket være dere tror jeg jammen jeg skal klare det!
Få vekk omtrent alt av alger, og å holde dem i sjakk fremover.
Tusen takk for hjelpen!
Har et par muslinger pr.idag og når jeg nå får oppi sand som bunnsubstrat
til helgen blir det nok en neve kuleskjell også.
Synes det er gøy med litt variert liv i karet,
selv om det neppe er særlig korrekt, rent biotop-messig.
Der blir bare flere og flere maller i karet, så jeg tror nok at om jeg får starte på 0 nå, så skal de og sneglene mine klare å holde dem i sjakk i fremtiden.
SAE går i Asia-karet en stund til før de skal på ferie til Amazonas,
de er jo bare barna enda Fikk dem idag, 10 stk på 2-3cm.
PO4-test er også bestillt, så jeg kan overvåke fosfatinnholdet i vannet
for å kunne forebygge.
Skal jammen teste å bade plantene i mild klorbad før de skylles godt
og settes i det rengjorte karet.
Etter at alle blader med alger er fjernet, selvfølgelig.
Takket være dere tror jeg jammen jeg skal klare det!
Få vekk omtrent alt av alger, og å holde dem i sjakk fremover.
Tusen takk for hjelpen!
Postet 20.08.10 kl 01:22
Det er enda gøyere å la bladene med alger sitte på etter klorbehandlingen.
Da blir algene røde/rosa om du har hatt akkurat passe til å drepe dem.
Deretter blir de hvite etterhvert som fargen forsvinner. (Har du brukt mere klor enn nødvendig, blir de nok hvite med en gang.)
Til slutt løser de seg opp og forsvinner.
Da blir algene røde/rosa om du har hatt akkurat passe til å drepe dem.
Deretter blir de hvite etterhvert som fargen forsvinner. (Har du brukt mere klor enn nødvendig, blir de nok hvite med en gang.)
Til slutt løser de seg opp og forsvinner.
Postet 20.08.10 kl 02:21
Postet 20.08.10 kl 11:53
Da er karet tømt, grusen byttet ut med biltemasand og mye planter kastet.
De som slapp gjennom sensuren er blitt godt beskåret
for å fjerne alle blad med alger på.
Så fikk de et klorbad og en frundig skylling.
Røtter og bakgrunn ble høytrykkspylt, så om noen skulle lure så klarer
BTN sine SlimLine plater en god runde med høytrykkspyleren selv på kloss hold!
Bakgrunnene er nå limt på plass idag, sand er fyllt i
og jeg har fyllt det halvveis opp med vann.
Plantene er også på plass, det samme er to nyinnkjøpte mallehuler i skifer.
Tenker at resten av vannet blir fyllt i ikveld/natt.
Men et spørsmål:
Må vannet "modnes" noe særlig?
Har jo et godt innkjørt filter som har stått i "feriekaret" fiskene bor i
imens jeg leker Extreme Makeover-Home Edition på 540Litern.
De lurer jo fælt på når de kan få komme "hjem" igjen, vet dere
De som slapp gjennom sensuren er blitt godt beskåret
for å fjerne alle blad med alger på.
Så fikk de et klorbad og en frundig skylling.
Røtter og bakgrunn ble høytrykkspylt, så om noen skulle lure så klarer
BTN sine SlimLine plater en god runde med høytrykkspyleren selv på kloss hold!
Bakgrunnene er nå limt på plass idag, sand er fyllt i
og jeg har fyllt det halvveis opp med vann.
Plantene er også på plass, det samme er to nyinnkjøpte mallehuler i skifer.
Tenker at resten av vannet blir fyllt i ikveld/natt.
Men et spørsmål:
Må vannet "modnes" noe særlig?
Har jo et godt innkjørt filter som har stått i "feriekaret" fiskene bor i
imens jeg leker Extreme Makeover-Home Edition på 540Litern.
De lurer jo fælt på når de kan få komme "hjem" igjen, vet dere
Postet 21.08.10 kl 18:11
Endret: 21.08.10 kl 18:12
Postet 21.08.10 kl 18:26
Endret: 21.08.10 kl 18:28
Postet 21.08.10 kl 19:21