2 spørsmål jeg trenger sårt hjelp til,fort!

kh,3 dråper,vil det tilsi kh 3?

9 i ph,er det for høyt for en ciklide?itilfelle,får jeg den ned med buffer?evt andre triks?
Må nok vite hva slags test og hva slags ciklide vi snakker om først...
Generellt kan man vel si at 9 i ph er i høyeste laget,
men at f.eks en del fisk fra Tanganyika og Malawi lever med slike verdier.
Amerikanske ciklider der imot er langt unna slike vannverdier!
Ja det er riktig, antall dråper til det endrer farge er hvor mye kh verdien er.

9 i ph er ganske høyt. Hva slags ciklide er det snakk om??
Janne Mathisen
kh,3 dråper,vil det tilsi kh 3? 9 i ph,er det for høyt for en ciklide?itilfelle,får jeg den ned med buffer?evt andre triks?

En buffer er noe som holder ph oppe. KH+ pulver er en buffer, det hever kh og enten hever eller holder derved ph oppe.

Du mente antageligvis å spørre etter et ph-senkende middel Mange på markedet, bl.a. Amtra eikebarkekstrakt, som jeg bruker selv.

9 i ph er ganske høyt ja, det er vel kun ciklidene fra de afrikanske sjøene som vil ha så pass høy ph. Som f.eks. Malawi og Tanganyika.
Janne Mathisen
kh,3 dråper,vil det tilsi kh 3?

Nei, det vil det nok ikke. les forpakning eller annen medfølgende beskrivelse...

Janne Mathisen
9 i ph,er det for høyt for en ciklide?itilfelle,får jeg den ned med buffer?evt andre triks?

Med pH er 9 i akvariet er springvannet ditt mest sansynlig surere enn dette.
Slik at du kan benytte vanlig springvann for å senke pH ned fra 9 og til et nivå omkring 7 (+- 1) typisk.
sera test er testen,står at 5 dråper er 5.Jeg får det ikke til å stemme.

Ciklidene er golden og johannii
ph i springen min er 8,5,bør jeg bytte alt vannet da?
Janne Mathisen
ph i springen min er 8,5,bør jeg bytte alt vannet da?

Har du fisk i karet? Hvis du har det, så nei, da kan du ikke bytte alt vannet. Fisk takler det dårlig, og brå ph-senkning (at ph faller) kan gi dem sjokk.

Du har nok gjort kh-testen riktig. Det er slik kh-testene fungerer.
Antall dråper = antall i kh.

Når det er sagt, får jeg ikke helt den skyhøye ph'en til å stemme med en relativt normal kh. Har du forsøkt å sette vann til lufting? Dvs tapp kranvann i en bøtte, sleng oppi en brusestein koblet til en luftpumpe via luftslange, og la det stå og boble og lufte seg til neste dag. Så sjekker du ph i bøtta. Har den forandret seg, og hva er den da?
har ikke fisk i vannet enda,men uforutsette ting gjør at jeg egentlig skulle ha fisk i ikveld.

Fikk ned phen nå,ned til 7,så tilsatte jeg buffer 8,3 slik at den blir bra for ciklidene.

Bør jeg itillegg skifte litt vann?
jeg har en luftpumpe,skal jeg slenge den oppi karet?
nå er jeg sikkert superdum men,hva er kh egentlig?Er det for lite luft i vannet?

Jeg har jo heldekkende lysarmatur over akvariumet,er det ugunstig for vannet det kansje?
Tilfeldig bekjentskap
© Charlotte Aursand
Reklame for plussmedlemskap