Høy nitrat-verdi og sykdom som følge

Jeg kom hjem en dag fra jobb og fikk se at den ene bichiren min hadde fått en hvit hinne på begge øynene, akkurat som den skulle vært helt blind.
Jeg sjekket vannverdiene og fikk se at nitrat(No3) verdien lå på rundt 200 mg, noe som bare har skjedd i løpet av en kort uke, da det sist jeg sjekket bare var rundt 50 mg.

Satt på nettet og leste litt om nitrat og hva man kan gjøre av tiltak for å redusere verdiene av nitrat.
Jeg byttet hvertfall 40% av vannet, renset bunnen for skitt, klippet av døde plantedeler, byttet ut det hvite tynne filteret i toppen av filtersystemet, samt byttet ut carbonsvampen. Nå får jeg håpe det hjelper kraftig.

Jeg leste det at nitrat ikke nødvendigvis trenger å være dødelig, men at det over tid ikke er gunstig da det stresser fiskene og at de lettere kan få sykdommer.
Det er dette jeg tror kan ha skjedd med bichiren som har fått en hvit hinne på øynene.

Er det noen som har vært borti dette før og om fisken vil ha varige hinner på øynene eller om dette mest sannsynlig vil gi seg etter tid?

Hadde vært kjekt å få noen innspill fra noen som har greie på dette
Jeg skal absolutt ikke påstå at jeg har greie på dette..., men

Jeg har en kampfisk som også fikk grå hinne over øynene, jeg bytta masse vann over flere dager og hinnen forsvant etter hvert. Godt mulig det var Nitrat som var synderen der og, for nivået var litt vell høyt hos meg og en stund.
Det du gjorde hørtes veldig riktig ut. Selv pleier jeg ikke å bruke kull, men det gjør uansett ingen skade å bytte ut den svampen.

Du bør regelmessig bytte ut deler av vannet.

Dersom dette er et nytt akvarie, holder bakteriekulturen på å komme ordentlig på plass. Da forholdene bedre seg betraktelig fremmover, spesielt om du innfører regelmessige vannbytter.

Dersom dette er et akvarie som har vært i drift en stund, bør du kanskje se på om du skal ta ut noe fisk eller legge til flere planter.

Virker uansett som at du er på riktig vei med karet.
Samtlige av artene du holder, med unntak av ancistrus, krever langt større akvarium enn hva du har. Kjøp deg større akvarium, eller selg unna de 4 forskjellige bikirene (450-720 liter), scalarene(250 liter), sølvhaiene(720 liter) og prakt botiaen (300 liter).

Praktbotiaen trives heller ikke aleine, det er en stimfisk.

Fiskesammensetningen kan nok være en av grunnene til de skyhøye nitratverdiene du har.

Lykke til!
Bare 50 mg/l? Det er jo også altfor høyt. Du burde nok reagert allerede da. Større akvarium eller i det minste oftere vannbytter og kanskje et stort eksternt filter? Eller mindre og færre fisk? Du risikerer jo at det blir veldig mye arbeid å holde nitrat verdiene nede...
Man skal ikke ta de annbefalinger av akvariestørrelse som en "lov". Det spørs jo hvor gamle og hvor mange de er osv.

Men det er klart at har med en slik fiskesammensetning i en 180L over tid, må det jo nesten gå galt før eller siden.
Nei, lov er det ikke, for all del. Men det tar ikke lang tid før slike fisk blir for store til et akvarium på den størrelsen. Og det er ikke akkurat snakk om få stor fisk heller.

Jeg nevnte det fordi det muligens kunne være en årsak til problemet
Høyt nitrat
Nitrat verdier på 50 + er selv det altfor høyt, du burde sjekke phosfatverdiene dine også ellers får du snart en eksplosiv algevekst..

bra at du skifter vann, gjør dette regelmessig fremmover, samt sett inn en del planter som forbruker Nitrat ellers vil du måtte kjempe med nitraten en lang stund fremmover..

sliter selv med høy nitrat,I saltvannskaret da jeg ikke har noe særlig algevekst,slik at nitratet ikke blir brukt opp,må derfor ha egen algescrubber eller nitrat filter for å dempe Nitrat. ..

god filtrering er et pluss, samt god bakterie kultur i filteret, jo bedre filtrering jo enklere er det å få bukt med Nitrat.

dessuten er jo det i grunn bra at du har Nitrat da funker i allefal nitrifikasjonen din, bakterier bryter ned ammoniakk til nitritt som videre brytes ned til Nitrat..videre skal bakterier bryte ned nitrat til Nitrogen som dampes ut av vannet , så du er på rett vei.

ønsker deg masse lykke til videre med en spennende hobby
Da var det gjort...
Jeg har fått hjelp av profesjonelle fra dyrebutikken og selvfølgelig skaffet med medisiner mot det som viste seg å være parasitter som spiste fiskene opp innvendig.

I løpet av natten døde den siste bichiren i karet. Så 4 bichirer er døde totalt.

Jeg vet ikke hvordan disse parasittene kan ha oppstått.. Er det noen som har noen formening om dette?

Det er også veldig rart at det bare er bichirene som har fått parasitten og ikke de andre fiskene jeg har i karet. De ser ut til å ha det meget bra.
Problemet jeg hadde med nitratet har også forbedret seg veldig, da det tidligere hadde ligget på rundt 150mg og har nå gått ned til 25mg.
Nitrat og parasitter
Bra at Nitraten er på veg ned, da er ting på vei til å stabilisere seg, 25 mg er fortsatt høyt , skal nesten ikke være påvislig, eller helst 0.

men de parasittene kan være så mangt, mest sansylig er det bakteriell infeksjon,,.
som ofte går på visse typer fisk, som feks maller og andre typer fisk. mens andre typer fisk ikke får det i det hele tatt.

hva slags hjelp fikk du og hva slags medisin fikk du??

hvordan var sykdomsforløpet??

fortell fortell )
Symptomer som fisken fikk var utstående øyner med hvite hinner, blodige infeksjoner, skjellreisning og væskefylt mage(hoven mage).
Dette ligner veldig på symptomer som bruksanvisningen til medisinen "sera baktopur" beskriver.
Derfor anbefalte dyrebutikken at jeg brukte denne.

Da den første bichiren døde tok jeg med en vannprøve til dyrebutikken så de kunne kontrollere grundigere om det var noen verdier i vannet som var unormalt farlige.
Selv kontrollerer jeg vannet daglig med "JBL Easy Test strips". Disse kan være litt upresise, men viser tålig riktig vannverdiene i karet.
Fikk hvertfall vannet testet i dyrebutikken med amoniakk, skikkelig kjemisett. Men fikk beskjed om at verdiene i vannet var meget normale. Det eneste var at nitrat var litt høyt.. Rundt 25mg. Og at det kanskje var bittelitt lite KH, men dette skulle ikke ha noe å bety.

Det eneste jeg kunne gjøre var å medisinere med sera baktopur som jeg allerede hadde begynt med. Men det må ha vært for sent, for nå er alle sammen døde.
Dagen etter at symptonene var synlige døde de, så det gikk ekstremt fort. Fikk ikke tid til å reagere før de var borte.

Håper ikke noen andre får erfare det samme. Var forbanna leit når det er slike spesielle fisker!

er nok bakteriell infeksjon du har

og bakteriell infeksjon er noe dritt,. går svært fort fra symtomer er påvist til fisken er borte, men de er ofte bare noen få fisk som får det.. særlig bunnlevende fisk og maller, pleco og ancistrus er ofte ofre.

-fortsett med bactopur til du har gjort hele kuren,.

det beste stoffet mot slikt er : JBL Furanol, det tar rotta på slikt svært raskt, men er svært vanskelig å få tak i siden det er et ekte antibiotika(nifurpirinol) og er egentlig et vetrinær middel. men selges av å til fra butikk like vel.

ville vaska sanden din i varmt vann,etter endt kur, slik at du ikke har noe rester av bakterier i sanden, bytt så 50 % av vannet..

aquasafe er også lurt å tilsette en liten dose av, og filter med aktivt kull.. god utlufting av vannet og god sirkulasjon er bra, gjerne en liten wavemaker kan være lurt
filathor
....og filter med aktivt kull..

Lurt å understreke at dette er ETTER medisineringen er ferdig, ellers vil kullet absorbere medisinen, altså penger ut medisin rett ut vinduet.
Ser av et av de tidlige innleggene dine at du skiftet karbonsvampen. Hvis du erstattet den med en ny, vil den redusere virkningen av medisiner du bruker også mens du bruker dem og det er ikke ønskelig.
Det er ikke noe poeng å bruke karbonsvamp kontinuerlig, kun etter medisinering dersom restene av medisinen bør fjernes etter endt kur. Det er ikke alltid tilfelle, i noen ganger rekker det med normale vannskifter, avhengig av type medisin.

Håper at du har fått bukt med sykdommen.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap