- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Selenitt
Selenitt
Jeg ønsket å høyne GH i mine Tanga-kar. Utah Ice får jeg ikke tak i. (Ble lovet 25kg., men de kom aldri.)
Jeg fikk tak i en polert selenitt-krystall ca. 2cm. i diameter, og gjorde en test:
2 glass med vann 0,5l.
I det ene glasset var det rent kranvann og i det andre la jeg selenitt stenen.
Begge glass målte GH8 når jeg startet.
2 døgn senere:
Glasset med rent vann: GH8
Glasset med selenitt stenen: GH28!!
Så til spørsmålet: Kan jeg bruke slike selenitt-krystaller til GH buffer i akvariene mine?
Dette skal være ren selenitt. Fargen på krystallen er tildels gjennomsiktig hvit.
Jeg fikk tak i en polert selenitt-krystall ca. 2cm. i diameter, og gjorde en test:
2 glass med vann 0,5l.
I det ene glasset var det rent kranvann og i det andre la jeg selenitt stenen.
Begge glass målte GH8 når jeg startet.
2 døgn senere:
Glasset med rent vann: GH8
Glasset med selenitt stenen: GH28!!
Så til spørsmålet: Kan jeg bruke slike selenitt-krystaller til GH buffer i akvariene mine?
Dette skal være ren selenitt. Fargen på krystallen er tildels gjennomsiktig hvit.
Postet 01.09.10 kl 13:30
Inaktiv bruker
![](https://akvaforum.no/forum/_gfx/no-image.jpg)
Jeg ville ikke anbefale selenitt /utah ice i karret. Jeg brukte dette i mitt malawikarr og opplevde at gh raste opp til 30 samt at det ble et kalkbelegg på karret og alt i karret, og utenfor karret, som jeg ikke ble kvitt selv om jeg fikk ned gh i 10 etterhvert ved å bare bruke veldig lite selenitt. Hvis du liker å få et gjenstridig kalkbelegg på akvarieglass, belysning, filterpumpe osv så go for it!
Jeg har btw to store biter utah ice som jeg gir bort, men jeg bor i tønsberg...
Jeg har btw to store biter utah ice som jeg gir bort, men jeg bor i tønsberg...
Postet 02.09.10 kl 09:49
Inaktiv bruker
gh 8 i vanlig kranvann var veldig mye. Her får jeg maks gh 3 i kranvannet...
Postet 02.09.10 kl 09:50
Inaktiv bruker
Selenittkrystaller og utah ice er akkurat det samme så det er bare forskjell at selenitt er slipt til.
Slikt kan man jo få kjøpt i smykkesten feks, og skal visstnok være veldig helbredende samt rense vann for klor og tungmetaller osv. så sånn sett har det en viss hensikt å bruke det.
Selenittstein/krystaller smelter jo med tiden dersom man går med dem på huden og svetter eller utsetter dem for fuktighet.
Slikt kan man jo få kjøpt i smykkesten feks, og skal visstnok være veldig helbredende samt rense vann for klor og tungmetaller osv. så sånn sett har det en viss hensikt å bruke det.
Selenittstein/krystaller smelter jo med tiden dersom man går med dem på huden og svetter eller utsetter dem for fuktighet.
Postet 02.09.10 kl 09:53
Postet 02.09.10 kl 19:25
Endret: 02.09.10 kl 19:25
Inaktiv bruker
Jeg hadde på slutten bare en liten bit som var maks 5x5 cm i et 160 liters akvarium, og da ble det mye kalkbelegg ja... Det nyttet ikke å få det vekk, jeg skrapte og holdt på hver dag, men det kom jo bare nytt hele tiden
Postet 02.09.10 kl 22:22
Postet 03.09.10 kl 00:13
Inaktiv bruker
Trygve LillefosseVil tro syre i form av eddik eller sitron skal kunne fjerne dette belegget.
Da må du tro om igjen
Eneste som fjernet det var en slik algeskrape. Jeg prøvde 37% eddikk og sitron og lot det sitte på en god stund (dette var etter at jeg hadde tømt akvariet fullstendig, så det var tomt) Men, dette hadde desverre null virkning.
Algeskrape funker jo, men det gir lett riper i akvarieglasset!
Postet 03.09.10 kl 09:23
Postet 03.09.10 kl 11:55
Inaktiv bruker
badatJeg legger dem under sanden slik at de ikke smelter så fort. Alternativet er å ta dem ut etter noen dager for at Gh-verdien ikke skal bli for høy. Men jeg har samme problemmet med kalkbelegg. Jeg venter 20 kg. Utah ice i løpet av uken.
20 kg?!
Ja, lykke til med den du... . .
Postet 04.09.10 kl 00:36
Postet 07.09.10 kl 22:46
Postet 07.09.10 kl 23:00
Endret: 07.09.10 kl 23:03
Der var jo tråden jeg så etter for et par dager siden.
Jeg skulle fjerne noe avleiring på utsiden av et akvarie, så ut som typisk kalkavleiring.
Prøvde først såpe, men det hjalp ikke.
Prøvde deretter sitronsaft, men det hjalp bare litt.
Kom så på at jeg jo hadde natron. Fuktet litt natron på en klut og gned vekk avleiringene.
Natron virker som et poleringsmiddel, og er stort sett harmløst i akvariet. Kommer det bittelitt i karet, gir det bare litt høyere KH og PH.
Jeg skulle fjerne noe avleiring på utsiden av et akvarie, så ut som typisk kalkavleiring.
Prøvde først såpe, men det hjalp ikke.
Prøvde deretter sitronsaft, men det hjalp bare litt.
Kom så på at jeg jo hadde natron. Fuktet litt natron på en klut og gned vekk avleiringene.
Natron virker som et poleringsmiddel, og er stort sett harmløst i akvariet. Kommer det bittelitt i karet, gir det bare litt høyere KH og PH.
Postet 08.09.10 kl 01:13
Inaktiv bruker
Takk for tipset. Det var ikke et dumt tips.
Men, litt natron i karret høyner jo raskt ph da, bare en teskjed pr 100 liter får fort ph opp i 8.5 vil jeg tro.. Så da spørs det selvsagt hva slags fisk man har i karret. Til malawi er det jo ikke noe problem, de skal jo ha høy ph.
Blir det ikke riper av å bruke natron på en klut feks? Jeg fikk så mye riper i mitt akvarium at jeg orket ikke ha det lenger. Men, da brukte jeg både algeskraper for å få vekk kalk, samt en slik magnetgreie man får kjøpt i akvariebutikken som man drar over ruta. Den magneten var vel den største synderen, så slikt bruker jeg aldri mer (!)
Men, litt natron i karret høyner jo raskt ph da, bare en teskjed pr 100 liter får fort ph opp i 8.5 vil jeg tro.. Så da spørs det selvsagt hva slags fisk man har i karret. Til malawi er det jo ikke noe problem, de skal jo ha høy ph.
Blir det ikke riper av å bruke natron på en klut feks? Jeg fikk så mye riper i mitt akvarium at jeg orket ikke ha det lenger. Men, da brukte jeg både algeskraper for å få vekk kalk, samt en slik magnetgreie man får kjøpt i akvariebutikken som man drar over ruta. Den magneten var vel den største synderen, så slikt bruker jeg aldri mer (!)
Postet 08.09.10 kl 12:32
Embla OfeliaTakk for tipset. Det var ikke et dumt tips. Men, litt natron i karret høyner jo raskt ph da, bare en teskjed pr 100 liter får fort ph opp i 8.5 vil jeg tro.. Så da spørs det selvsagt hva slags fisk man har i karret. Til malawi er det jo ikke noe problem, de skal jo ha høy ph. Blir det ikke riper av å bruke natron på en klut feks? Jeg fikk så mye riper i mitt akvarium at jeg orket ikke ha det lenger. Men, da brukte jeg både algeskraper for å få vekk kalk, samt en slik magnetgreie man får kjøpt i akvariebutikken som man drar over ruta. Den magneten var vel den største synderen, så slikt bruker jeg aldri mer (!)
Hvor høyt PH vil gå spørs veldig på hvor mye syre som er i vannet. Men du har absolutt et poeng. Natron er uansett ikke giftig, og økt PH er for de fleste fisker mye mindre alvorlig enn det motsatte. Det aller beste er selvsagt å gjøre dette med et tomt kar, men kommer det litt i et kar som er i drift er det ikke nødvendigvis noen krise.
Ser jeg ikke skrev det, men forutsatte at det er snakk om over vannlinjen.
Det blir ikke synlige riper*. Natron brukes bl.a. til å polere optikk. Er man tolmodig nok, kan man også fjerne mindre riper med natron.
*Siden natron fungerer som et pussemiddel, blir det riper, men de er så små at vi ikke klarer å se dem. Kan sammenlignes med veldig, veldig fint sandpapir.
Postet 08.09.10 kl 14:41
Inaktiv bruker
Takk for nyttig info. Det kan nok bli nødvendig med litt natronpuss selv i mitt vanlige karr med lav ph, ser nemlig at det er blitt littegranne kalkbelegg der også. Selvsagt må jeg jo gjøre dette når vannstanden er lav med minst mulig risiko for å få natronen i vannet da.
Postet 08.09.10 kl 19:14